cypherbase Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hei. Jeg har nå kjørt en Fedora linux server i over et år, og har aldri brydd meg med å fikse deling til min linux maskin. Deling til windows xp maskiner fungerer utmerket med samba, men nå skal jeg få det til å fungere fra-til linux. Jeg prøver å dele en enkel mappe til en Ubuntu laptop fra en Fedora server versjon 9, men etter at jeg skriver "sudo mount -a" får jeg denne feilmeldingen: mount.nfs: internal error Min servers /etc/exports: /Felles 10.0.0.0/255.255.255.0(rw,sync) etter at jeg har kjørt "exportfs -a" får jeg i /var/lib/nfs/etab: /Felles 10.0.0.0/255.255.255.0(rw,sync,wdelay,hide,nocrossmnt,secure,root_squash,no_all_squash,no_subtree_check,secur _locks,acl,anonuid=65534,anongid=65534) Ut ifra det jeg vet så skal dette dele mappen Felles til alle maskiner på det lokale nettverket med read-write rettigheter. Server bruker info: torsva:x:500:500:My Name:/home/torsva:/bin/bash Laptop bruker info: torsva:x:1000:1000:My Name:/home/torsva:/bin/bash Min laptops /etc/fstab: 10.0.0.3:/Shared /home/torsva/Skrivebord/server/Shared nfs defaults 0 0 Hva er det jeg eventuelt gjør galt? Kan det være det at jeg prøver å dele fra Fedora til Ubuntu? Jeg har gjort dette før fra Fedora server til en Fedora klient og det fungerte helt fint. Men er bare nå etter en stund jeg ikke får det til å fungere fra Fedora til Ubuntu. Eneste forskjellen jeg ser er at jeg har forskjellig er gruppeid og brukerid på brukerene mine. Takk for hjelpen og håper jeg får denne saken løst Mvh Torbjørn Svae Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hvorfor ikke bruke sshfs? Ssh har du sikkert ferdig oppsatt allerede, det er sikrere, kjører i userspace på serveren også, du slipper tull med G/UIDs osv osv? Eneste grunnen jeg ser er hvis du har veldig pinglete maskiner og/eller veldig høye krav til ytelse. EDIT: i kodesnutt 2 bør du nok ikke ha en IP som slutter på null Endret 24. mars 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
cypherbase Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Hvorfor ikke bruke sshfs? Ssh har du sikkert ferdig oppsatt allerede, det er sikrere, kjører i userspace på serveren også, du slipper tull med G/UIDs osv osv?Eneste grunnen jeg ser er hvis du har veldig pinglete maskiner og/eller veldig høye krav til ytelse. EDIT: i kodesnutt 2 bør du nok ikke ha en IP som slutter på null Jeg kan prøve sshfs, alt jeg er ute etter er bare å få hjemmeområdet mitt mountet på en annen maskin, samt andre delte mapper. Altså, kan ikke si at jeg har spes høye krav til ytelse. Som mest bare dokumenter osv så det burde vel gå raskt selv med sshfs. Vet ikke hva du mener med pinglete maskiner, men serveren er ikke akkurat kraftfull nei. Hehe. Simpel AMD 64 dual core og laptop er Intel Core 2 duo 1.8Ghz. Ikke noe spesielt bra. Men som sagt, skal prøve sshfs og evnt poste en god løsning på hvordan jeg gjorde det, eventuelle feilmeldinger osv. Takk for svar. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 @NorthWave: IP som slutter på null der definerer vel bare tillatt IP-range, så den er nok lovlig (og forventet). @cypherbase: Kjører portmapper på Ubuntu-boksen da? Lenke til kommentar
cypherbase Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) @NorthWave: IP som slutter på null der definerer vel bare tillatt IP-range, så den er nok lovlig (og forventet). @cypherbase: Kjører portmapper på Ubuntu-boksen da? Ja, den IP saken visste jeg, altså jeg har flere maskiner enn bare en, derfor jeg valgte 0 på slutten slik at jeg kan mounte dem på de. Jeg aner ikke. Men jeg får ikke feilmelding om at den ikke kjører, som mange andre har fått med samme problem. Jeg har prøvd sshfs og det fungerte med første forsøk. Overraskende men sant. hehe Foreløpig har jeg løst det ved å lage meg et script slik at jeg raskt kan mounte disse mappene hvor som helst, eneste er nå at jeg må få den til å mounte de automatisk ved oppstart. Også det å gi credentials som passord ved er fint, for jeg mounter 3 mapper og må dermed skrive inn passordet mitt 3 ganger. Det er det jeg jobber med nå. Så regner med jeg trasher nfs mount, og bruker sshfs mount, for da kan jeg enkelt og greit mounte når jeg ikke er hjemme engang. Perfekt! hehe Endret 24. mars 2009 av cypherbase Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) I og med at du allerede deler så fritt, kan du like gjerne bare skrive i /etc/exports fila /Felles *(rw) Sånn ellers bør du sørge for uid og gid går overens på begge maskinene. Husk å legge inn alle nfs pakkene(typisk, common, kernel osv). Hvis du skal bruke sshfs, så er det vel bare å bruke key loggin. http://linuxproblem.org/art_9.html Endret 24. mars 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå