Gå til innhold

D50 eiere, trenger MIDI tips fra dere

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en D50 med MEX ekspansjonen, for å komplettere XV-5050'n med fete pads og den typiske, herlige D50 lyden jeg har vært forelsket i siden jeg som ungdom spilte på den i åttiåra. Jeg har lest litt i PDF manualene for D50 og MEX kortet, men blir ikke så mye klokere.

Jeg får ikke kontakt når jeg bruker SysexD50 - selv om programmet først viste bevegelser når jeg spilte på D50'n, altså mottok det data. Etter det har jeg klart å rote det til så ille at det virker som MIDI ikke blir sendt ut i det hele tatt lengre.

For SysexD50 slo jeg av protection på D50'n, og satte alle parts til MIDI channel 1 for å være sikker på at det ble sendt ut noe, og Key mode satt jeg til "whole" etter tips. Ingenting hjelper.

Her om dagen kunne jeg fint ta opp det jeg spilte i Sonar, og spille det tilbake. Så rotet jeg litt ut på jordet og kunne ikke høre noe når jeg spilte av, så kunne jeg ikke spille inn.. og etter mer rot kan jeg stort sett bare spille på D50'n som en synth uten MIDI. En smule frustrerende, som sagt.

Med XV'n var det latterlig enkelt: Plugg til USB kabelen, start Sonar and off we go! Det var suksess på første forsøk om man ser bort fra at jeg ikke hadde sjekket MIDI in/out listen (gjort på et øyeblikk) i Sonar.

Men når man fikler med en synth fra midten av åttitallet, er det ikke fullt så enkelt, selv med den relativt nye utvidelsen (som egentlig bare gjør det mer komplisert i.o.m. at den gjør D50'n multitimbral, men jøss jeg er glad for at den er der tross alt!).

Så, kan noen som kjenner D50'n hjelpe meg litt? Hadde satt pris på det.. tanken på alle de gode patchene som ligger på nettet.. *sukk*.

OPPDATERING:

Jeg fant ENDELIG feilen! Det var en dårlig MIDI kabel... :roll: Brukte mange dager på å finne ut det.. fant det tilfeldigvis ut da jeg byttet frem og tilbake på kablene og kjørte i gang en ny bank upload fra SysexD50 for moro skyld, med tomt bank skjema... Vips så var alle patchene på D50'n borteborte :o Takk og pris for alle gratis patches på nettet..

Case closed - alt i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...