P1ndy Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hei. Jeg går siste året på videregående. Jeg har 5,5 i snitt og havner sikkert rundt der til våren. Jeg er interessert og flink i fysikk og matte, og har ikke noe problem med å ta til meg kunnskap i de fagene. Det samme gjelder kjemi, men der har jeg falt av litt det siste året (har fortsatt 5/6 da, så overlever). Skal jeg søke medisinstudie eller skal jeg utdanne meg som ingeniør innen et eller annet fagområde (matte/fysikk/petroleum/annen teknologi). Jeg vet at dere ikke kan si "velg ditt" eller "velg datt", men jeg vil gjerne høre erfaringer fra dere som studerer medisin eller går en ingeniørutdanning. Jeg har tenkt og tenkt i evigheter, men klarer bare ikke bestemme meg. Lenke til kommentar
nogen Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Det finnes en rekke studier hvor en som ingeniør kan bidra innen medisin. F.eks. signalbehandling i medisinske anvendelser. Man trenger med andre ord ikke å bli lege for å jobbe med medisinske problemstillinger, selv om ingeniør yrket ikke forbindes så tett med medisin. Endret 24. mars 2009 av nogen Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Flere slike studier som kan være interessant for deg. Denne også: http://www.ntnu.no/studier/fysikk-matematikk/biofys Lenke til kommentar
nesjon Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg er interessert og flink i fysikk og matte, og har ikke noe problem med å ta til meg kunnskap i de fagene. Akkurat dette synes jeg gjør at valget ditt burde bli en del enklere. Generelt pleier jeg å si at de som liger matte og fysikk bør velge sivilingeniør, de som liker kjemi og biologi bør velge medisin. Dette er i alle fall min personlige erfaring, og jeg synes å merke en tendens til at man ofte liker de to førstenevnte eller de to sistnevnte fagene. Hvis du har falt litt av kjemi og ikke liker (du har ikke?) biologi, så tror jeg du kommer til å slite en god del med motivasjonen din på medisinstudiet, da det særlig i starten nesten kun dreier seg basalfag som går på cellebiologi osv. Har du evner i matte og fysikk slik du hevder, så er dette noe det er svært stor etterspørsel etter, spesielt i form av sivilingeniører. På NTNU har du mange interessante sivilingeniørlinjer, mange er svært tøffe å både komme inn på og ut av, men med ditt snitt har du en fair sjanse til begge deler. Anbefaler deg virkelig å ta en titt på disse linjene, du kan f.eks. se her: http://www.ntnu.no/studier/sivingarkitektteknologi Lykke til med valget ditt! Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Takk for fine svar, det hjelper med noen meninger og tanker som kommer utenom mitt hode. Jeg skal se på de linkene dere gav meg. Saken er at jeg tror egentlig jeg er motivert til medisinstudiet. I tillegg vil jeg gjerne studere i Bergen (UiB). Men igjen, takk for interessante svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå