Gå til innhold

Bygge ny gaming PC - 15 000kr

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og skal kjøpe en ny pc. Den skal hovedsakelig brukes til gaming.

Har ingen planer om at den absolutt _må_ kjøre Crysis på very high, men jeg har lyst på en pc som takler de fleste nyere spill, som er ute og som kommer til å komme i nær framtid på en.. uhm.. spillbar måte :D

Har etter mye om og men kommet frem til denne pcen:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95424

(NB! Var et par deler jeg ikke fant, men det er lagt med linker.)

Det blir mest akutelt å bestille den ferdigbygget som feks fra komplett.no sin i70

Trenger ikke: skjerm, mus, headset. Altså bare det som er tatt med. Har en Samsung 22" - 1680 x 1050.

Spørsmålet mitt er egentig bare om delene passer sammen ? Og om jeg trenger en kraftigere PSU, etc?

Setter kjempe stor pris på alle tilbake meldinger - bestiller i løpet av morgendagen tipper jeg :w00t:

EDIT: ups, mente selfølgelig 15 000 og ikke 1500 :!:

Endret av Zirtox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delene passer forsåvidt fint sammen, men du får nok mer for pengene ved å gjøre et par endringer.

Når spilling er i fokus, er det unødvendig å legge ekstra penger i et Work Station-kort. Hadde gått for Asus P5Q Pro som er et veldig bra kort til din bruk.

Det er også et faktum at klokkehastighet på CPUen har langt mer å si for spillytelsen enn antallet kjerner, og at støtten for flere kjerner er fraværende i de aller fleste spill. Du får dermed langt mer ytelse for pengene hvis du velger en Core2Duo E8400 (evt. E8500. Både pris- og ytelsesforskjellen er svært liten, men E8500 er nok noe enklere å klokke langt pga høyere multiplier, hvis det betyr noe for deg).

I oppsettet du har i prisguiden er det kun 2GB RAM, men regner med at du går for 4GB slik det står i oppsettet hos komplett? Det er i hvertfall å anbefale.

Skjermkortet du har valgt i oppsettet fra prisguiden er totalt overkill for den skjermen du skal spille på. For i det hele tatt å kunne merke noen forskjell med GTX295 må du spille i oppløsning på 1920x1200 eller høyere. Dessuten har multi-GPU kort det med å yte ganske varierende i de forskjellige spillene avhengig av om spillet støtter SLI/Crossfire eller ikke. Du er sånn sett sikret jevnere ytelse med et skjermkort med bare en GPU. Det mest fornuftige valget for din del er nok et GTX260-kort, men skulle pengene brenne veldig i lomma hadde jeg gått for GTX285 - da har du i hvertfall et kort du kan beholde en god stund.

Oppsettet hos komplett blir da som følgende:

Komplett Gamer Premium i70

Antec Twelve Hundred

Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

Gainward GeForce GTX 285 1GB PhysX CUDA

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

MS Win Vista Home Premium Norsk

Logitech G15 gaming tastatur

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Kr. 13055.03

Dette gir i hvertfall, etter min mening, mer ytelse for pengene enn det oppsettet du hadde tidligere.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Skal man legge 15 tusen i en pc så er det tull og ikke gå for i7.

Trådstarter har vel sikkert både cd-rom, hdd og kanskje ett os liggende?

kanskje du har ett kabinett liggende også? Eventuelt ta det fra den gamle pcen din.

Dette. grunn oppsette gir deg hovedkort, cpu, minne og en cpu kjøler til 6753,- hos datakjeden. Da har du fremdeles 8 tusen kroner igjen til, kabinett, psu og ett skjermkort. Om du ikke har cd-rom og/eller hdd du kan bruke fra før av så kjøp noe billig. De fleste cd-drev idag duger til vårt bruk (200-300 kroner). Slenger du på en grei HDD til 500 kroner så har du enda litt over 7 tusen kroner å bruke.

Oppsette over kan være litt overkill når det gjelder hovedkort til deg, du kan fint velge ett billigere kort. Går du for fks ati 4870 1 GB eller geforce 260 så har du skaffet deg ett skjermkort. Sleng på ett kabinett du liker + en corsair 750 watt psu og du har en pc du kan leve godt å lenge med. 4870 koster rundt 2 tusen kroner, psu koster litt over 1000. Dermed har du 4 tusen kroner igjen til kabinett. Du kan dermed legge deg under budsjett og få en langt bedre pc som er fremtidsrettet og kan enkelt oppgraderes.

Lenke til kommentar

Det er også fint mulig å få et Core i7-oppsett fra komplett for 15.000, hvis trådstarter ikke vil bygge selv. Hadde nok selv også gjort dette - ikke så mye pga spillytelse (der har jo Core i7 ingen stor fordel over Core 2 Duo), men det gjør det noe enklere å oppgradere systemet senere. Det leveres også med 64-bit versjon av Windows Vista, noe jeg absolutt ser på som en fordel ettersom man da får utnyttet mer minne.

Har satt opp følgende:

Komplett Gamer - New generation

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Logitech G15 gaming tastatur

MS Win Vista Home Premium Norsk (64-bit)

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Lagerstatus: 1 stk. på lager

Kr. 14947.30

Edit: Forresten, jeg vet ikke om trådstarter har prøvd både Logitech G15 og Microsoft Sidewinder X6, men jeg vil helt klart anbefale X6 over G15. Tastaturet har en mye bedre størrelse, og muligheten for å fjerne eller flytte Num-pad'en til venstre side av tastaturet er gull verdt hvis man spiller mye FPS. Billigere enn G15 er det også.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Edit: Forresten, jeg vet ikke om trådstarter har prøvd både Logitech G15 og Microsoft Sidewinder X6, men jeg vil helt klart anbefale X6 over G15. Tastaturet har en mye bedre størrelse, og muligheten for å fjerne eller flytte Num-pad'en til venstre side av tastaturet er gull verdt hvis man spiller mye FPS. Billigere enn G15 er det også.

Nei har bare testet G15. Og likte det egentlig veldig godt. Hvis du anbefaler X6 over G15 skal jeg så klart sjekke det ut! :yes:

Har egentlig ikke tenkt til å kjøpe en ny skjerm. Har en Samsung Syncmaster T220 22" som jeg beholder i denne omgangen.

Synes det siste forslaget du kom med som inkluderte i7 så veldig fint ut! men grunnen til at jeg ikke valgte i7 i utgangspunktet var fordi jeg har hørt at det er mye penger og ikke like mye utbytte (i forhold til pengene). Så jeg ble anbefalt og heller kjøpe et godt skjermkort.

Du sa du anbefalte duo fremfor quad til spilling i første posten . Spør bare ut av nysjerighet nå, men i hvilke tilfeller burde jeg gå for quad fremfor duo og omvendt?

mreinha:

Glemte å nevne dette i første posten. Bare for å klargjøre et par ting. Jeg har hatt en laptop til nå, så har ikke noe hdd, cd-rom eller noe. Og som Hugo nevnte var det 4gb ram, og ikke 2 som det originalt var i handlekurven.

----------------------------

Når det gjelder overclocking har jeg ikke spesielt peiling. Får eventuelt en venn av meg til og ordne det. Men det blir uansett ikke noen veldig stor oc.

Som sagt tenker jeg meg en maskin som kjører de nye spillene og de som kommer ut i nær fremtid på en bra måte, uten at det er noe mål å kjøre Crysis på enthusiastic.

Så om i7 er verdt å ta med vet jeg ikke, på en annen måte hadde det blitt dumt og ikke ta med i7 når jeg først skal kjøpe sånn som Mreinha sier.

En ting som jeg tenkte på var og kanskje legge til et gtx 285 kort istedenfor HD 4870.

HKet støtter så vidt jeg kan se SLI? (Igjen kan ikke mye om dette her...) så når den tid kommer kan jeg eventuelt kjøpe et ekstra. Men det får vi ta når den tid kommer, selvsagt, men kunne det vært en mulighet?

Så la oss si at jeg bytter ut HD 4840 med et 285 kort. Ville da dette setupet fungere? med tanke på psu og sånt.

Går vel litt over budsjettet, men det blir vel i så fall verdt det

Tusen takk for alle svar så langt :w00t:

Lenke til kommentar

Vel du har IKKE bruk for ett 285 kort om du skal kjøre på den oppløsningen der. 4870/260 holder i massevis.

Hvem av de du velger er egentlig ett fett da asus p6t kortet jeg linket til støtter både crossfire (ati) og SLI (nvidia). Så det er egentlig helt opp til deg selv. Men for all del hold deg til I7. Ytelsen i gaming er ikke slående mye bedre enn det core2 duo har per dags dato men nå som det begynner å komme spill med støtte for flere kjerner så vil du skjønne hvorfor du skal gå for I7. Andre applikasjoner har derimot en større forbedring på i7 enn med fks c2d.

Selvom du ikke har hdd og cd drev tror jeg du skal holde deg under budsjettet ditt selvom du må kjøpe dette (kronglete setning?).

Lenke til kommentar
Vel du har IKKE bruk for ett 285 kort om du skal kjøre på den oppløsningen der. 4870/260 holder i massevis.

Hvem av de du velger er egentlig ett fett da asus p6t kortet jeg linket til støtter både crossfire (ati) og SLI (nvidia).

Ja, okei. Da fikk jeg avklart det!

Så setupet blir da ca slik:

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5, 1GB versionen?

Logitech G15 gaming tastatur/ Microsoft SideWinder X6

MS Win Vista Home Premium Norsk (64-bit)

Prisen blir 15159, så den er grei iht budsjettet.

Noen som har noe mer de vil legge til da før jeg bestiller? :new_woot:

Endret av Zirtox
Lenke til kommentar
ram, bytt ut det andre du har med dette.

Har du bruk for 1tb med lagring?

Ellers ser det bra ut:) Gled deg til ny pc!

Forresten, hva med og skru det sammen selv? Mye artigere, pluss att du lærer deg noe nytt!

Sikkert ikke :whistle: men fint å ha hehe

Viste spørsmålet om å bygge selv ville komme opp, og nei. Det er ikke aktuelt i denne omgangen, selv om det kunne vært morsomt og ikke minst som du sier, lærerikt.

Bruker derfor komplett sin pc-bygger. Har valge mellom disse 6gb RAMene

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 +223.32

og Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 +533.16

Er den siste et bedre valg?

Takk for det! Og tusen takk for hjelpen med valg av deler, settes stor pris på ;)

Lenke til kommentar

Høyere hastighet på den siste du nevner der.

Men hold deg til budsjettet ditt og gå for det du har nå:)

Syntes dog att du skulle ha bygd det selv, du viser en interesse over pcer ved å være i dette forumet. Du vil få en mye bedre forståelse for hvordan pcen fungerer og du vil helt sikkert få nytte av det om du skal oppgradere pcen i fremtiden. Du sparer også penger.

Men det er selvfølgelig opp til deg selv:)

Lenke til kommentar
Synes det siste forslaget du kom med som inkluderte i7 så veldig fint ut! men grunnen til at jeg ikke valgte i7 i utgangspunktet var fordi jeg har hørt at det er mye penger og ikke like mye utbytte (i forhold til pengene). Så jeg ble anbefalt og heller kjøpe et godt skjermkort.

Du sa du anbefalte duo fremfor quad til spilling i første posten . Spør bare ut av nysjerighet nå, men i hvilke tilfeller burde jeg gå for quad fremfor duo og omvendt?

Hadde du skulle bygge PCen selv eller du satt med et Core2-basert system, så ville jeg anbefalt Duo over Quad, men prisforskjellen hos komplett mellom Core2 og Core i7 er så liten at jeg her vil holde en knapp på i7 - ikke pga bedre ytelse (det går nok en god lang stund innen vi ser skikkelig støtte for Quad i spill), men fordi det blir enklere å oppgradere i fremtiden. Sokkel LGA775 (Core2) er på vei ut til fordel for LGA1366 (Core i7), så da er det greit å gå for et system basert på det siste. Da er det færre komponenter du trenger å bytte ut neste gang du oppgraderer.

Syntes dog att du skulle ha bygd det selv, du viser en interesse over pcer ved å være i dette forumet. Du vil få en mye bedre forståelse for hvordan pcen fungerer og du vil helt sikkert få nytte av det om du skal oppgradere pcen i fremtiden. Du sparer også penger.

Det å bygge PC selv kan være moro og tilfredsstillende, men jeg mener at Kompletts (og Netshops) PC-bygger ikke er noen dårlig idé. De følger ATX-standarden i motsetning til mange OEM-produsenter (Dell, HP, osv), noe som gjør det veldig enkelt å oppgradere systemet selv senere. Også får man garanti på systemet som helhet, noe som er greit hvis noe går skeis. Skal man bygge selv bør man tilstrekkelig interessert til ikke å tape motet hvis/når noe ikke fungerer helt som det skal også. Vil våge å påstå at det å bygge selv er for litt "spesielt interesserte" (og jeg er en av dem, hehe).

Jeg synes oppsettet ser veldig bra ut. Minnet du bør velge avhenger av om du skal overklokke eller ikke - det kan ha noe å si for hvor langt du kommer. Men med en Core i7 er nok overklokking ikke noen nødvendighet inntil videre. Og skal du overklokke bør du ettermontere en bedre CPU-kjøler (jeg har i hvertfall liten tiltro til boxed-kjølere).

Du spør om du heller bør velge et GTX285, men jeg henger meg på mreinha her - et GTX260 eller HD4870 holder i massevis og det er langt bedre økonomisk å kjøpe det "nest beste" og oppgradere oftere enn å legge masse penger i det nyeste og beste. 512MB-versjonen av HD4870 holder forøvrig til den oppløsningen skjermen din kjører på. Og PSUen i oppsettet kan trekke alt av grafikkort på markedet. Er en fyr i den store HD48**-tråden her på forumet som benchet med to overklokkede HD4870X2 kort pluss en overklokket Quad trukket av en Corsair 650W. Dette er ikke å anbefale siden PSUen kjøres tett opp mot max (= kortere levetid), men det vitner om at en 750W holder til mye uten å bli belaste nevneverdig.

Det med tastatur er selvfølgelig ganske individuelt, men både layoutmessig og ergonomisk er G15 og X6 veldig like etter min erfaring (har prøvd G15 en god del og broder'n har X6). Eneste fordelen jeg kan se med G15 er LCD-displayet, men de gangene jeg har spilt med G15 har jeg ikke sett noen nytte i dette. X6 har derimot fordelen med num-pad'en, tastene føles ikke så "skranglete" g lyset i tastauret kan reguleres enkelt. Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at jeg ville foretrukket X6 av disse to.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Den er grei! Da fikk jeg svar på mine siste ubestilte spørsmål ;)

Har byttet ut HD 4870 1gb med XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA etter råd fra en venn.

Så hvis det nye kortet passer like bra som 4870 bestiller jeg den nå :dribble:

EDIT: Hvordan blir det med DirectX 10 i dette oppsettet?

Endret av Zirtox
Lenke til kommentar

Alle kort fra Geforce 8800/Radeon 2900 og oppover støtter DirectX 10. De nyere Radeon-kortene (HD3*** og oppover) støtter DirectX 10.1, noe Geforce-kortene (så vidt jeg vet) ikke gjør ennå. Dette har dog lite å si i praksis ettersom det er svært få spill som støtter 10.1. Personlig holder jeg en knapp på ATI for tiden pga generelt bedre prising enn Nvidia, samt at Nvidia fører en grotesk linje på navngivningen av kortene sine for tiden. Men ellers er GTX260 og HD4870 svært like ytelsesmessig og de forskjellene som er avhenger av hvilke spill man spiller. Planlegger du å kjøre to kort i CF/SLI er dog HD4870 et bedre valg side CF (generelt) skalerer bedre enn SLI, men da anbefales 1GB-versjonen av kortet.

Det eneste GTX260-kortet fra XFX jeg kan finne i oppsettet fra komplett er det som heter "BLACK". Dette er et kort som er overklokket fra fabrikken, ca 100MHz på kjernen og ca 300MHz effektivt på minnet. Personlig mener jeg ikke dette er verdt over 600kr kontra GTX260-kortet fra Gainward som er uklokket. For det første tror jeg nok ikke du merker det helt store ytelsesmessig (du får nok noen poeng mer hvis du bencher, men i spill har det nok liten praktisk betydning i den oppløsningen skjermen din kjører) og for det andre kan du fint klare å overklokke kortet til den hastigheten eller høyere selv gjennom programmer som feks Rivatuner. Spar heller de 600kr til noe annet moro er mitt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...