Gå til innhold

Hadde nesten glemt hvor sjarmerende Amsterdam er

Anbefalte innlegg

Jeg var en tur innom Amsterdam i jobb sammenheng i forrige uke. Kona og jeg var der for noen år siden (se http://gardkarlsen.com/amsterdam.htm ) og vi koste oss da. Men i løpet av årenes løp hadde jeg nesten glemt hvor sjarmerende byen er så jeg ble litt overrasket da jeg kom dit i forrige uke. For det første er det lett å komme seg dit...iallefall fra Stavanger. Det er jo bare litt over en time med fly ned dit.

Da jeg kom til Amsterdam var det lett å komme seg inn til byen med tog (det kostet 4.4€ og tok bare 15-20 minutter) og det var enkelt å komme seg rundt i byen med trikk (trikken kostet 1.6€ for en sone).

Men det en legger først merke til i byen er selvfølgelig alle kanalene rundt omkring i byen. Det gjør at bybildet blir ganske anderledes og eksotisk og jeg synes at dette gjør byen så koselig. En annen ting en legger merke til er alle syklistene. Her i Norge kommer jo stort sett alle på fancy sportsykler og iført kondomdrakter og bruker sykkelturen til trening. I Amsterdam kom folk syklene i bedagelig tempo...gjerne med mobiltelefonen ved øret eller med en sigarett i hånden ;-) Og syklene er jo et kapittel for seg selv...det ser jo ut som mange av de ble produsert før krigen og de er parkert overalt. Det ser ut som om folk bruker sykkel kun som et fremkomstmiddel og ikke som et treningsapperat.

Hollenderne hadde mye aktivitet rundt i verden i gamle dager...VOC blir av mange kalt det først multinasjonale selskap og de tok seg til området som Sør-Afrika, Indonesia, Malaysia etc. Det har også medført at det er kommet mange mennesker fra hele verden til Amsterdam og en finner dermed mange gode eksotiske restauranter rundt omkring i byen. Jeg var blant annet innom en Sør-Afrikansk restaurant i byen som heter Tjing Tjing (se http://www.tjingtjing.com ) og her kan en få en del retter som er typisk for Sør-Afrika og som igjen er basert på blant annet gamle hollandske retter. Jeg var også innom en restaurant ved navn Moeders (se http://www.moeders.com/pagina.php?m=14&p=14 ) som serverte tradisjonell Nederlandsk mat. Her hadde jeg Suddervlees som var en slags kjøtt gryte...kjøttet var bare så utrolig mørt.

Etter turen til Amsterdam så har iallefall jeg lyst å stikke der på ferie igjen. Byen er perfekt for en langhelg fra fredag til mandag :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært i Nederland ufattelig mange ganger, mest rundt i forskjellige småsteder og en eller annen gang i Amsterdam.

Dette med sykler ligger helt klart 'i blodet' deres og er helt klart det foretrukkede transportmiddelet i byer - det er derfor syklene er mer rettet for komfort enn fart/fremkommelighet.

Har også sansen for den mer avslappede atmosfæren (enn i bl.a Norge) man finner i utrolig mange av småbyene som ligger rundt-om. Var nylig i Geneve i Sveits som hadde veldig mye av den samme stilen. Anbefales på det varmeste!

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...