nabb32 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hei, jeg har en historie å fortelle. Når jeg bygger en PC har jeg som førsteprioritet at den skal være stabil. Så, for ca et år siden bygde jeg meg en ny data, med bare nye komponenter. Det var ASUS P5K, ASUS GeForce 8800GTS 640MB, 4GB Geil DDR2 minne fordelt på 4 brikker, Corsair 620Watt og en Q6600. Jeg fant fort ut at noe var galt da programmer og drivere krasjet og installasjon av store programmer ble stadig stoppet av "corrupted cabinet file" meldinger. Jeg fikk også error i memtest86. Etter mye feilsøking fant jeg ut at det var rambrikkene som var problemet siden P35 brikkesettet ikke støttet 4 stk 1GB på en gang (?). Systemet virket fint etter jeg tok ut 2GB RAM. Så, etter en stund kjøpte meg MSI P7N SLI Platinum, E8400 og ASUS Radeon 4850. Her virket samtlige rambrikker, og eneste problemet jeg hadde var at jeg nå og da fikk et korrupt skjermbilde og måtte restarte PC'en for å bli kvitt det (det står at det årnet seg i den tråden, men det gjorde det ikke allikavel). Jeg konkluderte etter mye googling og feilsøking med at det var brikkesettet nForce 750i som ikke kjørte stabilt med skjermkortet mitt som er ATI. Så nå sitter jeg her med ny PSU (Mist 1000W) og ASUS P5Q-E som har Intel-brikkesett P45, og skjermkorrupsjons-problemene er borte (hurra). Men det jeg trodde var et minne-problem i P35 er tilbake, men nå virker det ikke med 2 eller 1GB RAM heller. Det som skjer nå er at etter installasjon av Windows XP med 2GB RAM så begynner DVD-ROM'en å spinne noe febrilsk mens Windows loader. Når jeg kommer inn i Windows hender det at programmer (firefox, ATI CCC, Windows Update) krasjer. For å få installert spill eller store programmer er jeg nødt til å sette /MAXMEM=256 i boot.ini for å ikke få "corrupted cabinet file" under installering. I BIOS har jeg skrudd av alle ting jeg ikke MÅ ha på, samt satt RAM-timings frekvenser og spenninger manuelt (har prøvd med alt på auto og). Ingen feil i memtest86 heller, verken med 4GB eller 2GB. Har kjørt errorscan av harddisk med HD Tune og. DVD-ROM'en + kabelen er skiftet ut etter P5K-oppgraderingen. Cab-error får jeg både fra filer fra DVD og fra HD. Så jeg tar imot alle fornuftige og ufornuftige svar og forslag med stor takk. Endret 24. mars 2009 av nabb32 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå