Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Bygget egen PC - DOS problem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal kun sørge for tilkobling mellom hovedkort og harddisk og strøm fra strømforsyning. Pass på at du ikke benytter E-SATA porten, men den ordinære S-ATA porten.

Alt dette står også beskrevet i manualen for hovedkortet ditt.

Har du bygd maskin før?

:hmm:

Lenke til kommentar

Har aldri bygd maskin fra begynnelsen slik før nei, men har "rotet" litt inni andre maskiner, så helt grønn er jeg ikke. Men er det noe riktig og feil vei å montere HD'en? Har det noe å si hvilken vei den er? Noe som heter opp/ned?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg virkelig å sette deg inn i hva du gjør. Som uttalt les manualene.

Det finnes i så måte definitivt en feil måte å installere harddisken. Portene for strøm ol. skal peke mot hovedkortet (avhengig av formfaktor på kabinettet), således skal som oftset den blanke delen (med spesifikasjoner) peke oppover.

:hmm:

Lenke til kommentar

Joda, det er klart man må begynne et sted, ikke missforstå. Undertegnede har drevet med maskinvare og maskiner i nesten 20år, jeg kunne heller ikke fletta til å begynne med. Men det er jo likevel viktig at du ikke ødelegger dyre komponenter. Det hadde vel også vært å foretrekke om maskinen ble operativ? Derfor jeg uttale meg om at du måtte sette deg skikkelig inn i hva du drev på med, tviler i så måte ikke på at du har gjort det.

Har du kommet lengere i prosessen. Er maskinen operativ?

:)

Lenke til kommentar

Nå gikk det! At jeg ikke bare prøvde dette med det samme.

Men når det kommer til partisjoner på HD. Jeg opprettet en partisjon på 500GB, og da kom den opp som C:. Må jeg opprette en til for å få D: eller kommer den automatisk? Har 1TB HD. Eller blir det kun en HD på C: med kun 500GB og resten får jeg ikke brukt?

Lenke til kommentar

høyere klikk på min datamaskin på skrivebordet eller i startmenyen, velg manage/behandle.

så velger du disk management. der kan du velge å formatere resten av hardisken til ntfs. windows har en kunstig begrensning på fat, så du får ikke lagd med en ca 28gb partisjon med fat.

edit: uformatert hardisk plass vil være grå i diskmanagement.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Takker så meget. Skal prøve og se hva jeg får til :)

Men til mail!

Jeg vil gjerne ha flyttet mailen min med de mailer og innstillinger jeg nå har, fra denne maskinen (laptop) til den nye (stasjonæer). Hvordan gjør jeg det uten å miste mailene mine? Bruker thunderbird.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så farlig, men takk :)

Men nå har det skjedd noe her!!

Jeg satte i DVD'en som fulgte med ASUS Hovedkortet for å legge inn driverene som var der. Den første ble lagt inn, og maskinen tok en restart.

Nå er jeg inne i DOS og det står følgende:

Welcome to ASUS Motherboard Make Disc for DOS Menu

1. Intel ICH10R 32-Bit AHCI/RAID Driver Disk

2. Intel ICH1oR 64-Bit AHCI/RAID Driver Disk

3. FreeDOS command prompt

Please choose 1~3

Jeg prøvde å velge alternativ 1, siden jeg har 32-bits OS. Da kom der opp:

Please insert yout Formated floppy to A:\ Press a key to continue

Jeg har ikke noe formatert floppy? Så jeg trykte bare en tast for å komme videre.

Error reading from drive A: DOS area: seek error

(a)bort, (i)gnore, ®etry, (f)ail?

Jeg valgte da (a)bort.

Da blir skjermen svart så står der på en linje helt øverst:

XXCOPY ==Freeware== Ver 2.92.6 ©1995 - 2005 pixelab, Inc.

Invalid destination directory name

Press a key to continue.

Når jeg da trykker en knapp, kommer jeg tilbake til de 3 alternativene igjen. Velger jeg alternativ 3 (FreeDos command prompt) så kommer jeg ut i DOS og der står C:\ og en blinkende _ og jeg kommer meg ingen vei. Har prøvd å skrive "windows" men det går ikke.

Hva gjør jeg??

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...