Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Heisann! Jeg har for første gang bygget min egen PC og nå skulle jeg starte den for første gang. Jeg skrur på maskinen. Alt av vifter durer og går det det lyser og står i, men skjermen forblir svart. Jeg har sjekket CPU, sjekket at skjermkortet sitter riktig, sjekket kabler osv. Men alikavel kommer der opp en liten boks på skjermen som sier "No signal" og standby-knappen lyser fra grønt til orange. Maskinen går, men skjermen forblir svart. Noen som kankomme med noen tips? Her er en liste av komponentene: HOVEDKORT: Asus Maximus II Formula, P45, Socket-775 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354875 - CPU: Intel Core%u2122 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 - PSU: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676 - MINNE: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360396 - SKJERMKORT: XFX GeForce GTX 285 650M 1GB PhysX CUDA http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=426202 - HDD: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343055 Og en DVD-brenner. Takker for all hjelp! Endret 26. mars 2009 av Ludvig86 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg vil anbefale å lese igjennom denne guiden fra Hardware.no, om hvordan bygge pc selv, for å slippe fallgruvene. Sjekk også for korrekt plassering av alle kabler. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Guiden har jeg lest Jeg mener å ha gjort alt riktig... Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg hadde akkurat det samme problemet min første gang, vet ikke om du har den samme årsaken. Men jeg hadde glemt å koble til den lille strømledningen til hovedkortet mitt, og resultatet var akkurat slik du beskriver det. Grunnen til dette var at ingen kabler så ut til å passe i det andre lille "2x2" strøminntaket som det tilsynelatende var i hovedkortet mitt. Måtte åpne en liten flipp ved siden av så ble det plutselig 2x4 pin. Det hjalp for meg ihvertfall... xD Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Vel om dette ikke dreier seg om en maskinvare defekt (noe vi ikke har grunnlag for å tro), har du tydeligvis ikke gjort alt riktig. Har du gått over maskinen? Startet uten alle minnebrikkene installert? Har du nullstilt BIOS? Dette kan være alt eller ingenting. Sannsynligvis løser vi det. Grunnen til dette var at ingen kabler så ut til å passe i det andre lille "2x2" strøminntaket som det tilsynelatende var i hovedkortet mitt. Måtte åpne en liten flipp ved siden av så ble det plutselig 2x4 pin. Det hjalp for meg ihvertfall... xD Sjekk også for korrekt plassering av alle kabler. Endret 24. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
kristianO Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Koble fra alt(ALT) unødvendig. Alt av lys, vifter, dvd, etc. Starter den ikke da er noe ødelagt. Endret 24. mars 2009 av galeglenn Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg hadde akkurat det samme problemet min første gang, vet ikke om du har den samme årsaken. Men jeg hadde glemt å koble til den lille strømledningen til hovedkortet mitt, og resultatet var akkurat slik du beskriver det. Grunnen til dette var at ingen kabler så ut til å passe i det andre lille "2x2" strøminntaket som det tilsynelatende var i hovedkortet mitt. Måtte åpne en liten flipp ved siden av så ble det plutselig 2x4 pin. Det hjalp for meg ihvertfall... xD Du kan vere inne på noe der! Jeg klarte å flikke av den lile flippen og da kom det til syne noe ja. Men hva skal inn der? Er det en av de mange kablene fra PSU'en? Håper jeg finner en som passer. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) 8 (eller 4) pin 12.volt kontakten skal dithen. Sjekk strømforsyning for hvilken kabler den innehar. Ditt hovedkort innehar 24-pin hovedstrømforsyningskontakt og 8-pin ATX12V-kontakt. Det har også strømforsyningen din. Alt skal derfor passe. Endret 24. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Inn der skal enda en ledning fra PSU'en ja... Jeg var helt sjokkert den gangen jeg fant ut at det skulle enda en ledning til hovedkortet... Hvor mange ledninger går fra PSU'en til hovedkortet ditt? Den ledningen som skal inn der er jo selvfølgelig 2x4 pin Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Les førstepost Bluebeard! Endret 24. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det står ingenting i første post om hvor mange ledninger han har koblet til hovedkortet? MEN, hvis du har en ekstra 2x2 pin ledning så trenger du ikke ta opp flippen sånn at det blir 2x4. Men jeg hadde bare en ekstra 2x4 og ikke 2x2, så da måtte jeg åpne flippen Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 det er også mange som har opplevd problemer med den psu'en du har kjøpt. test med en annen en. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jaggu meg!! Fjernet flippen, men det trengte jeg egentlig ikke, hehe. Nå er jeg inne i BIOS. Litt glad og redd samtidig. Der er listed med SATA 1 til 6 nedover, og alle har status [not detected] det betyr at HD'en min ikke er oppdaget? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Får å pendle dette tilbake til trådstaters opprinnelige tema, passer i så måte alle komponentene med hverandre. For å få nok strøm til hovedkortet er det viktig at vedkommende plasserer alle ledninger fra strømforsyning korrekt. Som allerede uttalt har dette hovedkortet 24-pin hovedstrømforsyningskontakt og 8-pin ATX12V-kontakt. Begge disse må derfor benyttes. Det er ingenting som tyder på en maskinvare defekt i denne sammenheng, selv om man ikke skal utelukke. Nå er jeg inne i BIOS. Litt glad og redd samtidig. Der er listed med SATA 1 til 6 nedover, og alle har status [not detected] det betyr at HD'en min ikke er oppdaget? Det stemmer! Prøv "auto detect". Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Angående det med hardisker, hver gang jeg starter opp min maskin så kommer det i ett sekund ett bilde hvor det står "Hardisc not detected!" (Ett slikt svart bilde med kjip hvit skrift) Men, maskinen min er nødt til å finne hardisken, siden jeg har bare 1 hardisk... Ville nok oppdaget det hvis den ikke fant den xD Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Når jeg trykker enter på SATA 1 [not detected] så kommer jeg til en under meny. Øverst står der "Device not detected" og under står der en liste med alt på AUTO. Men for å spørre. SATA-kabelen fra HD'en. Hvor skal den? Jeg har den i en SATA-kontakt med et lite rødt klistermerke hvor det står S-HDD1 og S-HDD2. er det riktig? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 BIOS skal automatisk oppdage harddisken din om den er korrekt plassert. Hvilken S-ATA port har i så måte ingenting å si. Jeg ser at S-ATA portene dine er blå. Har du plassert S-ATA kabler korrekt og husket å koble inn strøm? (altså strøm til harddisken). Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Da ble jeg stående litt fast igjen. Alt ser ut til å stå på AUTO og HD'en blir ikke oppdaget. Ble plutselig blank jeg. Men kan jeg slå av maskinen for så å kanskje prøve en annen SATA-kontakt eller sjekke at det faktisk er som det er? Hva gjør jeg i såfall? Bare slår av? Velger "Save & Exit" ? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 siden du kommer inn i bios. kan du kjapt sjekke spenningene. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Alt ser ut til å stå på AUTO og HD'en blir ikke oppdaget. Ble plutselig blank jeg. Men kan jeg slå av maskinen for så å kanskje prøve en annen SATA-kontakt eller sjekke at det faktisk er som det er? Leser du ikke rådene gitt i tråden? Har du plassert S-ATA kabler korrekt og husket å koble inn strøm (altså strøm til harddisken)? Du kan også prøve å bytte S-ATA port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå