Mossekraka Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hei! Jeg kjøpte en ny stasjonær pc med 3 år send inn garanti. Etter 2 års bruk fikk jeg problemer med pcèn i forbindelse med oppgradering til nyere Antivirus program. Jeg leverte da pcèn inn til datafirmaet for å få sjekket ut feilen, det var fortsatt 1 år igjen av garantitiden. Etter mange purringer får jeg en tilbakemelding fra formaet at jeg kunne ikke få fikset pcèn på garantien Årsak : Jeg hadde ikke gjort ren CPU vifte for støv og firmaet anbefalte at de måtte skifte CPU + hovedkort+ minst 8 timer programering. Jeg ble forbannet på firmaet da de viste at jeg ikke hadde tilgang til den plomberte pcèn. Tok derfor pcèn med hjem og fikk en datakyndig ungdom til å hjelpe meg. Feilen på pcèn var defekt HD, ny ble kjøpt fra Kopklett for 536 kr.Fungerer flott nå med ny HD. KONKLUSJON : 1. Kjøp ikke plomberte datamaskiner. 2. Hvordan kan jeg som forbruker fjærne støv fra CPU + andre interne deler uten å bryte forseglingen ? 3. Man kan blåse med luft ved inn-utløpsvifter, men ikke de interne deler ? 4. Med 3 års send inn garanti bør det være gratis intervall service, samme som for bil? andre forslag ? 5. Kan støv i pcèn være en brannfelle ? 6. Hvilke synspunkter/tanker har dere med plomberte stasjonære datamaskiner. Takker for innspill og kommentarer. Hilsen fra en pensjonist Endret 26. mars 2009 av Mossekraka Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Så du fikk beskjed om at problemet var "brent cpu", men de hele lot seg løse ved å sette inn en ny harddisk? Høres ut som et seriøst service-verksted. Er PC-en plombert, er det gjort med det formål at du som kunde ikke skal ha fysisk mulighet til å åpne den. Å da hevde at du skulle ha åpnet den for å rense den for støv, faller jo på sin egen urimelighet. Støv er i utgangspunktet en ytre omstendighet, og har den blitt utsatt for ekstreme mengder støv, vil skader grunnet støv kunne lastes forbruker. PC-er skal imidlertid takle normal bruk, og normale mennesker har ikke pc-en stående i et spesialisolert, støvfritt rom. 1: /Agree 2: Sannsynligvis kan du ikke det. 3: Å blåse ved vifter/griller, vil sannsynligvis flytte evt. støv der inn i maskinen, hvor det kan legge seg på andre komponenter. Du risikerer derfor å gjøre vondt verre. 4: Det hadde ikke vært så dumt, men det skjer nok neppe. 5: I verste fall, ja. Imidlertid skrir PC-en seg av av seg selv når prosessoren blir for varm. Brannfellen i så mate er vel strømforsyningen, hvis viften der plutselig ryker, og den ikke skrur seg av automatisk ved høye temperaturer. 6: Jeg bygger alle mine stasjonære selv, så den problemstillingen slipper jeg. Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Så du fikk beskjed om at problemet var "brent cpu", men de hele lot seg løse ved å sette inn en ny harddisk? Høres ut som et seriøst service-verksted. Er PC-en plombert, er det gjort med det formål at du som kunde ikke skal ha fysisk mulighet til å åpne den. Å da hevde at du skulle ha åpnet den for å rense den for støv, faller jo på sin egen urimelighet. Støv er i utgangspunktet en ytre omstendighet, og har den blitt utsatt for ekstreme mengder støv, vil skader grunnet støv kunne lastes forbruker. PC-er skal imidlertid takle normal bruk, og normale mennesker har ikke pc-en stående i et spesialisolert, støvfritt rom. 1: /Agree 2: Sannsynligvis kan du ikke det. 3: Å blåse ved vifter/griller, vil sannsynligvis flytte evt. støv der inn i maskinen, hvor det kan legge seg på andre komponenter. Du risikerer derfor å gjøre vondt verre. 4: Det hadde ikke vært så dumt, men det skjer nok neppe. 5: I verste fall, ja. Imidlertid skrir PC-en seg av av seg selv når prosessoren blir for varm. Brannfellen i så mate er vel strømforsyningen, hvis viften der plutselig ryker, og den ikke skrur seg av automatisk ved høye temperaturer. 6: Jeg bygger alle mine stasjonære selv, så den problemstillingen slipper jeg. Takker for dine ryddige og fine kommentarer. Ikke så enkelt å støvsuge en plombert pc og i tillegg miste garantien for manglende støvsuging Ha en fin dag Lenke til kommentar
dj_vega Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg føler med deg trådstarter. Men kan du si hvilken produsent du har kjøpt maskinen av? Jeg har selv ikke opplevd blombering av maskin, men jeg har opplevd spesial produserte prosessorkjølere/socket. Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Først av fremst så bør du ikke støvsugde maskinen, bruk heller trykkluft på boks, eller kompressor med blåsespiss. Ellers er det ikke vanlig prosedyre for tiden at selveste maskinen har garanti gitt fra produsent/leverandør/butikk, å komponentene i maskinen har egen garanti gitt fra produsent. Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Hei igjen ! Jeg rengjorde innsugsviften og powerviften, det var det eneste delvis tilgjengelig på det plomberte kabinettet. Mener å ha sett at Komplett.no operer med 2-3 års send inn garanti. Se også på QXL.no over stasjonære pcèr fra : Yanit.no Bruk av trykkluft vil ikke nå frem til CPU + andre interne komponenter når hele kabinettet er plombert. Takker for konstruktive tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Hei igjen ! Er det flere synspunkter på hvordan en kan takle PLOMBERTE datamaskiner og støvproblemer ?? Støv kommer inn i datamaskinen uansett hvor rent en har det i huset-kontoret. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg forstår ikke hvorfor garantien er så viktig her. Det viktigste er jo reklamasjonsretten din som forbruker. Den er 5 år. Firmaet som har gitt garantien kan nekte så mye de vil å fikse den på garantien, men så lenge ikke maskinen kan vedlikeholdes på normal måte når man er redd for å bryte garantien, så vil faktisk den manglende støvhåndteringen anses som en mangel på maskinen. Det er synd at du handlet fra et firma som utnytter dine manglende kunnskaper om rettighetene din som forbruker. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Først av fremst så bør du ikke støvsugde maskinen, bruk heller trykkluft på boks, eller kompressor med blåsespiss. Man bør være forsiktig med å bruke kompressor. Lufta fra den har gjerne høy fuktighet dersom man ikke har riktig utstyr. Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Hei igjen ! Ja du har nok rett i det at reklmasjonsretten er viktigere enn garantien.Men jeg ønsker ikke å krangle mer med dette firmaet, da er vel en rapport til Forbrukerrådet den rette veien å gå ?? Takker for grei tilbakemelding. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Dersom det oppstår en mangel som resultat av støvoppsamling i maskinen over tid, så kan du krav på å få utbedret dette kostnadsfritt. Det betinger selvfølgelig at det ikke er tatt forbehold i brukermanualen om at du selv kan åpne og rengjøre, eller sende maskinen inn for periodisk rengjøring. Videre må mengden støv sees opp mot bruksområde og brukstid. Slik jeg ser det er støvansamlingen på maskinen din helt normal. Selger har ut i fra det du sier ikke gjort en god nok undersøkelse av maskinen. De har kun avfeid det med at støvansamlingen er årsaken, og at man derfor må bytte ut en rekke deler. En nærmere undersøkelse ville ha vist at det ikke var tilfellet, og at det var disken som var defekt. Dette er slett arbeid, og jeg vil også påpeke at mengden støv på CPU ikke ser ut til å være katastrofal. Du har derfor to valg slik jeg ser det: 1. Maskinen din fungerer etter å ha brukt noen småkroner på en ny disk. Bruk tiden sammen med familien ute i vårværet, og velg aldri å handle hos dette firmaet igjen. 2. Ta kontakt med selger, og krev å få dekket kostnaden for å bytte defekt disk. Det er noe du faktisk har rett i da selger har avslått å utbedre en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven. Dette kommer nok til å kreve tid og energi. Mest sannsynlig kommer selger til å nekte. Du må da ta saken inn for Forbrukerrådet. Dersom dere ikke blir enige der kan saken sendes over til Forbrukertvistutvalget. Det er kostnadsfritt for deg, men det tar tid. Endret 30. mars 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Heia Nuffern ! Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding. Ha en riktig fin uke . Endret 31. mars 2009 av Mossekraka Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg er litt nysgjerrig på hvilket firma du har handlet hos, slik at jeg ikke begår samme feil å handle hos de. De virker ikke helt seriøse med tanke på "bullshit"-svaret du fikk fra service avdelingen deres. God service er veldig viktig i dagens marked. Lenke til kommentar
Mossekraka Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Heia Trusefar ! Ikke mye å hente fra dette firmaet nå, se link, men de kan kansje åpne på nytt under et annet navn ? Vil sterkt anbebale å ikke kjøpe plomberte datamaskiner. Ha en fin dag http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp...verdi=987911298 Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Kanskje de måtte slå seg konkurs da, fordi de var inkompetente til å drive med IT relatert kundesupport :-) Ha en fin dag du og Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Vil ikke trådstarter da kunne fremme et krav i konkursboet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 foreldrene mine hadde en samme problem med at det var støv der, de ringte inn og spurte om det var greit å bryte plomberngen for å rense den for støv, og at dette ble gjort av en it-fyr(meg), de hadde absolutt ingen problemer med det, hovedkortet/CPU røyk ett par måneder etter jeg hadde renset pc`n, sendte den inn og de byttet CPU, hovedkort og harddisk(inkompetente folk, jeg sa jeg hadde testet den). men, det var ingen problemer med å ringe inn og få lov til å bryte den Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er svært sjeldent, til aldri, noe problem å bryte plomberingen på en stasjonær PC. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Slett jobb av firmaet. Må jeg virkelig si. Om jeg ikke tar helt feil, så kan du også rette krav mot tidligere salgsledd. Om dette er en slags "merke-PC" type Dell, HP o.l. så kan du antagelig holde dem ansvarlige. Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg på en sak som dette. Som skrevet tidligere her, å begi seg ut på en slik sak krever mye tid og krefter, og man får ikke så mye igjen for det. Men man lærer mye Selv syntes jeg det er spennende å se hvilke rettigheter man faktisk har. Et godt tips er å kontakte forbrukerrådet og spørre hva de mener. Dersom PCen ikke er no "merke PC" kan du kanskje finne merket på harddisken? Kanskje du kan holde produsenten av harddisken ansvarlig for dette? Uansett, den beskjeden du fikk fra firmaet var bare tull. Og som nevnt tidligere, støv er skjeldent til aldri no problem på PCer i normalt bruk. Faktisk hadde jeg problemer med at vifta i laptopen fyllte seg med støv, noe som resulterte i defekt hovedkort. Dette gikk på garanti, men det kan jo være noe med at en laptop ikke er noe man akkuratt skrur opp og renser selv. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Sett denne tråden? Støvproblemer på plomberte stasjonære Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå