Nubby07 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hei! Etter at jeg fjernet en del støv fra innsiden av min stasjonærer PC har jeg slitt veldig med en utrolig varm CPU! Har ikke slitt med dette før, så dette er veldig rart. Er også sikker på at alle vifter går som før. Nå ligger temperaturen på ca 90-100 grader i desktop i CPU. Har desverre ikke tall før jeg tørket støv, men dataen kræsjer oftere som følge av en for varm CPU. Noen tips til hvordan jeg kan fikse dette? Lenke til kommentar
Nubby07 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 For øvrig kan det jo nevnes at temperaturen er målt med Everest ultimate edition og at CPUen jeg har er en Intel q9300 Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Sjekk at cpu-kjøleren sitter skikkelig godt fast. Kan hende du kom borti og løsnet den litt e.l. Antar at det også er (litt) kjølepasta på cpu-en? Noe er definitivt gale Lenke til kommentar
Nubby07 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg vet at viften sitter ordentlig fast. Det er jo ikke noe mindre kjølepasta nå enn da jeg tok ut litt støv fra kabinettet, så det er ikke feilen. Nå ligger jeg på ca 90 grader ved boot, noe som er litt vilt. Hvordan kan dette løses? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sikker på at cpu ribba ligger helt neddpå CPUen? skal utrolig lite til før den blir syk varm pga sånt. Opplevd det selv. Dobbelsjekk, skru til boltene så godt du kan.. Om ikke det hjeleper, ta støvsugern til din mor, vask husket og legg alt støvet i kabinettet ditt! du kan også prøve ut "CPU-Z" for måling av temp, og GPU-Z for skjermkort. De oppdateres gjevnlig og er til å stole på. Everest er vel 2006 eller noe? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Kjenn på kjøleribben mens CPU er varm. Hvis kjøleribben er kald har du dårlig kontakt mellom kjøleribbe og CPU. Er den varm har du støvrpoblemer i kjøleribben, evt vifte som ikke følger med. Lenke til kommentar
Nubby07 Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Okei, jeg fant ut at CPU-viften var ødelagt så jeg var nødt til å kjøpe en ny. Monterte den nye i dag, samt puttet på kjølepasta. Men når jeg skal starte datamaskinen nå skrur den seg av etter et halvt sekund hver gang. Når jeg starter maskinen kommer det lys og viftene begynner å gå, men så slukner den med en gang. Har prøvd å ta ut ledningen til CPU-viften, men den slo seg fortsatt av. Så jeg har i hvert fall nok strøm, men hva kan problemet være da? Det kan være mulig jeg har glemt å plugge i en ledning i hovedkortet, men tror ikke det er det. Takker for svar, mvh Magnus Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvis du ikke har gjort noe annet enn å bytte vifta, så er det nok den som ikke sitter festet godt nok. Et halvt sekund hørtes fryktelig mye ut likevel, men det er den eneste muligheten som jeg kan se i farta. Hvis det ikke er bryteren som er ødelagt da, men det har jeg aldri vært borti. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvis du tar av den nye kjøleren, vil du se om kjølepastaen ble fordelt bra eller ikke. Påsmøringsmåte av pasta vil da være feilen om den ble fordelt dårlig. Endret 28. mars 2009 av Svedge Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Kobla CPU-vifta til på riktig sted? Noen hovedkort har en funksjon som shutter ned ved "CPU fan error". Egentlig høres det ut som du har glemt å koble til 4/8-pinskontakten som er ved socketen Lenke til kommentar
Sink Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er et helvete å montere intel stock kjøler imo, ta ut hovedkortet og sjekk under om den sitter skikkelig fast, mitt tips iaf. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Altså.. en PC starter uansett om en kjøler er montert eller ikke. Pc'en stopper ikke på grunn av varme, fordi en CPU ikke går fra 20 til 90 grader på ett sekund. Enten så er det komponenter som er ødelagt, eller så har du glemt å koble til noe Lenke til kommentar
Sink Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Har du prøvd å starte pc uten kjøler? Anyways, jeg skifta kjølepasta på min e8400 nå for en uke siden, fikk kun to av festene til å sitte skikkelig og endte med at kjølern ble sittende på skeivt og temps på 100c under prime i windows på kort tid, etter en stund med knoting endte det til slutt med at jeg tok ut hovedkortet og gjorde det slik istedenfor. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Har du prøvd å starte pc uten kjøler? Det har jeg. Opp til flere ganger. Temperaturene blir jo ikke bra, men systemet starter. Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 med andre ord så er du en som ikke har problemer i finanskrisa eller så er du bare riv ruskende gal mann Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er nok mer det siste Men det har jo bare vært for å skjekke at ting funker og lignende. Aldri hatt en CPU igang mer en 2 min uten kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå