Gå til innhold

For varm CPU

Anbefalte innlegg

Hei! Etter at jeg fjernet en del støv fra innsiden av min stasjonærer PC har jeg slitt veldig med en utrolig varm CPU! Har ikke slitt med dette før, så dette er veldig rart. Er også sikker på at alle vifter går som før. Nå ligger temperaturen på ca 90-100 grader i desktop i CPU. Har desverre ikke tall før jeg tørket støv, men dataen kræsjer oftere som følge av en for varm CPU.

Noen tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at viften sitter ordentlig fast. Det er jo ikke noe mindre kjølepasta nå enn da jeg tok ut litt støv fra kabinettet, så det er ikke feilen. Nå ligger jeg på ca 90 grader ved boot, noe som er litt vilt. Hvordan kan dette løses?

Lenke til kommentar

Sikker på at cpu ribba ligger helt neddpå CPUen? skal utrolig lite til før den blir syk varm pga sånt. Opplevd det selv. Dobbelsjekk, skru til boltene så godt du kan..;)

Om ikke det hjeleper, ta støvsugern til din mor, vask husket og legg alt støvet i kabinettet ditt!

du kan også prøve ut "CPU-Z" for måling av temp, og GPU-Z for skjermkort.

De oppdateres gjevnlig og er til å stole på. :) Everest er vel 2006 eller noe?

Lenke til kommentar

Okei, jeg fant ut at CPU-viften var ødelagt så jeg var nødt til å kjøpe en ny. Monterte den nye i dag, samt puttet på kjølepasta. Men når jeg skal starte datamaskinen nå skrur den seg av etter et halvt sekund hver gang. Når jeg starter maskinen kommer det lys og viftene begynner å gå, men så slukner den med en gang. Har prøvd å ta ut ledningen til CPU-viften, men den slo seg fortsatt av. Så jeg har i hvert fall nok strøm, men hva kan problemet være da? Det kan være mulig jeg har glemt å plugge i en ledning i hovedkortet, men tror ikke det er det.

Takker for svar,

mvh Magnus

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort noe annet enn å bytte vifta, så er det nok den som ikke sitter festet godt nok. Et halvt sekund hørtes fryktelig mye ut likevel, men det er den eneste muligheten som jeg kan se i farta. Hvis det ikke er bryteren som er ødelagt da, men det har jeg aldri vært borti.

Lenke til kommentar

Altså.. en PC starter uansett om en kjøler er montert eller ikke.

Pc'en stopper ikke på grunn av varme, fordi en CPU ikke går fra 20 til 90 grader på ett sekund.

Enten så er det komponenter som er ødelagt, eller så har du glemt å koble til noe

Lenke til kommentar

Har du prøvd å starte pc uten kjøler? :p

Anyways, jeg skifta kjølepasta på min e8400 nå for en uke siden, fikk kun to av festene til å sitte skikkelig og endte med at kjølern ble sittende på skeivt og temps på 100c under prime i windows på kort tid, etter en stund med knoting endte det til slutt med at jeg tok ut hovedkortet og gjorde det slik istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...