Keyzer28 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ok, skal vi se: Da min gamle NAD-receiver har tatt kvelden, har jeg nå bestilt en Onkyo TX-SR606, noe som betyr at jeg for første gang får HDMI-innganger på receiveren. Jeg er litt usikker på hvordan jeg bør koble sammen komponentene for best mulig bilde og lyd, og tenkte å spørre her for å gjøre det så smertefritt som mulig når forsterkeren kommer på døra i morgen. Det jeg har er følgende: Onkyo TR-SR606 Denon DVD-1940 Get Box HD PVR På mitt gamle anlegg går dvd-spilleren til tv med HDMI, og jeg bruker koaksial kabel til forsterkeren. Samme med Get Box: HDMI til tv-en, og koaksial kabel til forsterkeren. Både Get Box og DVD-spiller oppskalerer bildet. DVD-spilleren gjør det sannsynligvis bedre enn forsterkeren, mens jeg er mer usikker på dekoderen. Bør jeg likevel sende begge deler rett i forsterkeren med HDMI-kabler? Og trenger jeg i så fall å bruke koaksiale kabler, eller overføres også lyden via HDMI-kablene? Jeg er også usikker på om Get Boxen krever koaksiale kabler for å få 5.1-lyd. Mener jeg har lest noe om det. I så fall er det kanskje ikke noe poeng sende den med HDMI via forsterkeren? Noen som har noen tips for best mulig oppsett? Lenke til kommentar
tevil Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Tipper det er en innstilling i receiveren for å sende bildet rett igjennom uten å gjøre noe med det, "passthrough" eller noe lignende. Jeg ville koblet alle hdmier i receiveren og sluppet unna med kun en kabel opp i tven, og sluppet egne lydkabler. Mest for å unngå kabelkaos. Lyden skal da gå igjennom hdmi og flere kabler skal være unødvendig. Koaksiale kan heller ikke sende ekte hd-lyd. (DTS HD, DD MA), da trenger du HDMI. En god grunn for å kjøpe seg en bluray-spiller altså Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Thanks! Jepp, Blu Ray-spiller blir det neste. Men jeg tror ikke Get sender annet enn stereo via HDMI (har i hvert fall lest det på et annet forum), så der må jeg uansett bruke digitale kabler til forsterkeren for å få 5.1-lyd fra Canal+, og sånn sett blir det vel et fett hvordan jeg kobler denne - dog blir det naturligvis mindre kabler hvis jeg kjører den også gjennom forsterkeren. Snodig, egentlig, at de ikke sender 5.1 via HDMI, men jeg antar de gjør noe med det etter hvert. Edit: Hvis jeg kobler Get-boksen til receiveren: Må jeg da skru på forsterkeren hver gang jeg skal se på tv? Er jo ikke nødvendig med høytalerlyd når jeg f.eks. kun skal se nyhetene, og pleier å bruke tv-høytalerne til den slags. Men det er kanskje innstillingere også for dette i receiveren? Endret 24. mars 2009 av Keyzer28 Lenke til kommentar
tevil Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Etter å ha brukt anlegget til å se på tv i noen år nå er det nesten utrolig hvor kjip lyden på hvilken som helst tv-sending er fra tv'ens innebygde høyttalere. Når det plutselig dukket opp 3-4 fjernkontroller i stua så kona stopp og jeg måtte kjøpe inn en multi-kontroll. Jeg kjøpte Harmony One, og har virkelig begynt å like denne! Styrer tv, dekoder og anlegg. Nesten uten et eneste problem, og den har bedre rekkevidde enn de medfølgende fjernkontrollene. Bare pek i riktig retning i begynnelsen så finner den fram nesten uansett. Et trykk på touchskjermen skrur på dekoder, anlegg og tv i den rekkefølgen, så går det 2 sek så er alt oppe og går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå