Gå til innhold

Så hvor mye datatrafikk bruker dere med iPhone'ne deres?

Anbefalte innlegg

Nå som andre enn Netcom har iPhone avtale begynner det for min del å bli aktuelt å kjøpe seg en iPhone.

Jeg har ingen problemer med å regne med frem til hvilket abbonement jeg skal ha med tanke på ringeminutter og sms/mms, men for min del er jeg usikker på datamengde. Dersom jeg skal kjøpe inn en iPhone kommer jeg til å bruke WLAN hjemme og på jobb så det er relativt sjelden jeg kommer til å ha behov for større datamengder.

Så mitt spm. er:

- Hvilken type forbruker er du og hvor mange MB bruker du i mnd? Om du vil kan du også legge ved hvor mange timer du ringer og hvor mange sms du har i mnd. sånn ca.

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Netcom SmartTalk...;) + SMS Mania (2000 sms for 200kr mnd) og Venner (29kr mnd og betale kun oppstartspris til andre Netcom abn)

Ringer kanskje ca 10 timer mnd, sender mellom 1500-1700 sms i mnd og 20-25 mms...nesten ikke noe internett...betaler omlag 350kr mnd...;)

Bruker ikke så mye datatrafikk på mobilen, men du kan bestille et tilleggs abn på 20kr mnd og så betaler du maks 25kr døgnet for hver påbegynt døgn...:)

Men tror Telenor har et tilbud på 10 kr dagen...:p

Lenke til kommentar

Wow.. Det var en som kunne bruke mobilen sin det!

Selv har jeg disse statsa i dag (snitt pr. mnd.):

- Til fast telefon: 45 minutter

- Til Andre operatører: 120 minutter

- Til Telenor: 90 minutter

- SMS: 150 stk.

- MMS: 10 stk

I tillegg har jeg Fri Familie selvfølgelig så det er mer der, men det er "gratis" så det har jeg ikke tatt med her. Jeg kommer uansett ikke til å bruke iPhonen så aktivt at jeg er villig til å bruke 10 kr. dagen på datatrafikk alene. Hvis jeg skulle tippet ville jeg tro at jeg kommer til å ikke bruke 3g nettet i det hele tatt 1/2 mnd så det blir jo ikke rare trafikken. Men dette kan man jo fort bomme på. Det var derfor jeg tenkte det hadde vært fint å høre hvordan dere andre brukte iPhonene når det kommer til datatrafikk :)

Lenke til kommentar

Jeg ringer utenom FriFamilie ca 250 minutter i mnd til mobil og 10 minutter til fasttelefon.

Innen FriFamilie er rundt 10 timer i telefonen. Sender ellers rundt 700-800 sms i mnd.

Datanedlastning til iPhone 3G'en min pleier å ligge på ca 200-300 mb i måneden.

Bruker nå Telenor SurfPrat M i kombinasjon med FriKontakt og SuperSMS, som gir meg 500 mb nedlastning i mnd, 2100 sms og fri ringing til Telenorkunder (ikke gratis oppstartsavgift) for 437 kr mnd.

Lenke til kommentar

Skal vi seee... Du har altså et oppsett med:

--------------------

- Telenor SurfPrat M:

--------------------

--> 389,- / mnd.

--> 0 inkl. ringeminutter.

--> 100 inkl. sms

--> 500 MB datatrafikk.

--> 0.89 i startavgift.

---------------------

- Telenor FriKontakt

---------------------

--> 49,- / mnd.

--> 0.69 i startavgift.

---------------------

- Telenor SuperSMS

---------------------

--> 199,- / mnd

--> 2000 inkl. sms

Dette blir vel en total på 637,- / mnd.

Hvor mye har du i tillegg når det kommer til bruk?

Om jeg regner litt på min regning fra August som er mest representativ for snittet, kommer jeg frem til dette:

---------------------

- Telenor Frihet:

---------------------

--> Månedspris: 0.00

--> Minuttpris: 0.49

--> Oppstart: 0.89

--> SMS: 0.49

--> MMS: 1.99

Jeg har da foretatt 63 oppkoblinger (3t, 08min) til telenor mobils nett og 57 (2t, 44min)til andre mobilnett. Jeg har 16 (28min) oppkoblinger til fast nett, jeg har sendt 134 SMS og 4 MMS.

Om vi ser på Telenors Mobilnett først:

- 63 * 0.89 = 56 kroner.

- 3t, 08min = 188 minutter. 188 * 0.49 = 92.12

- Tot: 148 kroner

-----------------

Andre Mobilnett:

- 57 * 0.89 = 50.73

- 2t, 44min = 164 min. 164 * 0.49 = 80.36

- Tot: 131.09

-----------------

Fast Nett:

- 16 * 0.89 = 14.24

- 28 min. 28 * 0.49 = 13.72

- Tot: 27.94

------------------

SMS:

- 134 * 0.49 = 65.66

MMS:

- 4 * 1.99 = 7.96

--------------------

In the end:

148

+ 131

+ 28

+ 66

+ 8

-----

= 381

-----

-----

Så man kan si at pr. dags dato betaler jeg mellom 300-500 kroner i mnd. uten datatrafikk. Jeg vil kalle meg en moderat mobilbruker. I tillegg er det jo en del som går under fri familie og dermed bremser regningen drastisk!

Så om vi går tilbake til abbonementene det er snakk om er kanskje SurfPrat M det beste alternativet?

Telenor Surfprat M:

- månedspris 389 kroner (389*12 = 4668 så det betyr at iPhonen egentlig kommer på 6936 totalt)

- Minuttpris: 0.49

- Oppstart: 0.89

- Inkl. SMS 100.00

- Inkl data: 500 MB

- MMS: 1.99

Om jeg overfører dette direkte til forrige regningen som satte malen for regnestykket over blir dette:

Telenor Mobilnett: 148

Andre mobilnett: 131

SMS: 17 (Ettersom det er 100 inkl. sms)

MMS: 8

Data: Jeg regner ikke med å overstige 500MB.

Så jeg kan altså trekke 17 fra de 66 kronene på sms siden som utgjør en 50 lapp. Så da kan man si at jeg betaler 350 kroner i måneden.

Det er med andre ord ikke mye som forandres fra dagens situasjon. Dersom jeg tegner FriKontakt blir det 49 kroner mnd og for denne mnds samtaler: 0.69 * 63 = 44. Altså ca. 100 kroner/ mnd. Dette kan sløyfe regningen med en 50 lapp til. Sannsynligvis mer i snitt gjennom hele året.Plutselig betaler jeg 300,-/ mnd og iPhonen koster 5868 istedet for 6936. Merkbart allerede. Noe ekspandert SMS avtale kan det se ut som jeg ikke trenger.

Italk Small stiller noe sterkere når det kommer til oppstart priser, tellerskritt og inkluderte ringeminutter. 20 øre dyrere SMS, men det er ikke noe problem da det også er 100 inkluderte sms i abbonementet :) er fprnøyd med Telenor og Fri Familie oppsettet så jeg har kanskje mest lyst til å gå for det.

Lenke til kommentar
Ok. Gikk du fra brutt avtale med Netcom til telenor da ettersom du ikke betaler ned på telefonen via Telenor? Så man betaler jo faktisk 120,- for de 500MB pr. måned når jeg tenker meg om.

Jeg kjøpte iPhone 3G i august i fjor og sa opp avtalen med Netcom med en gang fordi den skulle brukes med Telenor. Har hatt den med djuice zero og fri internett kveld/helg-tjenesten frem til jeg byttet til SurfPrat M nylig.

Lenke til kommentar
Bruker ikke så mye datatrafikk på mobilen, men du kan bestille et tilleggs abn på 20kr mnd og så betaler du maks 25kr døgnet for hver påbegynt døgn...:)

...men hvorfor gjøre det, når det uansett er en makspris på 20 kroner per døgn??

Lenke til kommentar

...men hvorfor gjøre det, når det uansett er en makspris på 20 kroner per døgn??

Følger det med et anna abn enn det jeg har da??? :p

Er ikke så veldig inn i andre abn fra netcom nå for tida...

Lenke til kommentar

Følger det med et anna abn enn det jeg har da??? :p

Er ikke så veldig inn i andre abn fra netcom nå for tida...

Det du snakker om heter Datamania - meg bekjent, tilbyr ikke Netcom lenger Datamania da det blir dyrere enn standardprisen på maks 20 kr per døgn.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke noe data utover WLAN, ser ikke helt hva jeg skulle trenge det til. Tar bussen fram og tilbake til skolen, stort sett da jeg er uten nett.

Har Tele2 Sheriff, så jeg har ikke hatt en regning siden jeg gikk over til det xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...