Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kappe av antenna - går det bra?

Anbefalte innlegg

Lurte på hvordan det vil stille seg om man vil kappe av antenna litt. Man får litt dårligere mottak, men har veldig lav garasje. Bilen i seg selv vil akkurat gå inn, men med denne antenna ville det være håpløst. Da vil den surre seg fast og hele antenna vil bli fliset opp. Har erfaring på det. Så kan man bare kappe av antenna litt? Hva ville man feste på tuppen da for at det skulle både holde antenna fra å flise seg opp og se sånn noenlunde pent ut?

Gjelder en slik type bil:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1612245506.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilforhandleren sa at det ikke gikk an å bytte antenna for den satt fast i karosseriet på et vis, eneste mulighet måtte være å kappe den. Hva skjer om man kapper den litt da? Man får fortsatt radio? Bare litt svare signal? Må vel være verdt et forsøk i hvertfall?

Lenke til kommentar

Jeg har varianten med firehjulsdrift, og langt kortere antenne. Den er jo bare skrudd fast, så det er ikke noe problem å bytte den vil jeg tro hvis du finner en antenne som passer. Kapper du den vil du nok få dårligere mottak ja. Det vil du forsåvidt få uansett om du bytter til en kortere antenne.

Lenke til kommentar

Du må finne ut om antennen din er f.eks; en halv-bølgeantenne, eller en kvart-bølgeantenne. Er den f. eks; halv-bølgeantenne så spør du i en butikk som selger kommunikasjonsradioer om hvor mange cm den skal kappes for å bli en kvart-bølgeantenne, så blir forholdet frekvens - antennelengde riktig.

Lenke til kommentar

Min bil har også en irriterende lang antenne, som rekker nesten til bakstussen.

Men min er festet i taket, med mulighet for å skru den av.

Så den kan med enkelhet skrus av og skiftes til en kortere variant.

Vil tro det er mulighet på bilen din også.

De er jo laget for å fjernes ved vask i maskin, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...