Gå til innhold

Diskutèr "OnLive" her! - gamingens fremtid?


Anbefalte innlegg

Hittil den mest interessante nyheten fra Game Developers conference 2009 (GDC 09) er nyheten om "OnLive" - en tjeneste som vil la deg streame spill fra en server.

 

Kort oppsummert skal det kunne klare å levere 720p i 60FPS så lenge du har en 5mbit linje ledig, ved hjelp av god kompresjon av data. Du kjøper kun en billig "dekoder" som du kobler til TV'n/PC skjermen/prosjektor, og klikker deg enkelt inn på de spillene du vil streame. Det er også mulig å spille på en PC/MAC ved hjelp av en plugin i nettleseren.

 

I tillegg til å kunne kjøpr et spill og eie det for alltid, eller leie et spill i noen dager, er et forslag også å ha abonnement for tjenesten, aka Xbox Live.

Opptil 1 millioner brukere skal i teorien også kunne spectate et spill!

De kraftige serverne vil la deg spille alle spill på max grafikk, og det skal være lag-fritt.

 

Mer detaljer: Play Crysis on your TV

 

Nok en artikkel MED Video: IGN: OnLive

 

Så hva tror dere? Ville dette vært tøft? Er dette fremtiden?

Tror dere det vil fungere like bra online som de skal ha det til? Hvor lang tid vil det gå før vi evt. får se noe slikt i Norge?

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg noken artikler og Gametrailer sine intervju om saka, VELDIG INTERESSANT!

 

Har jo min sunne tvil til gode, men er optimist på denne saken :)

 

Mykje bra som skjer i "spill og media-" verden for tiden, Spotify og no det her. Bransjene ser ut til å tilpasser seg markedet :)

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar

Virker for godt til å være sant. Minner litt om "Phantom" konsollen dette her.

Hvordan skal de klare å finansiere så store farmer med PC'er og konsoller? Om 300.000 folk skal bruke tjenesten at any given time må de jo ha 300.000 forskjellige PC'er og konsoller.

 

Om de skal få med Microsoft og Sony på dette må de vel utvikle en software som kan få Xbox 360/PS3 til å gjøre det samme som den lille boksen kan. Det kunne jo blitt bra.

 

Uansett kommer ikke jeg til å dra nytte av dette før om en del år. Har ikke raskt nok nett her.

Lenke til kommentar

Dette virker veldig interessant, men er litt skeptisk til hvor bra denne tjenesten blir i praksis. Tenk på de gangene du opplever lag ved ordinær spilling. Dette må jo bli et stort problem for denne tjenesten.

 

Men, som sagt, dette kan bli noe som kan ta livet av piratkopiering av spill, hvis det fungerer bra. Hvis ikke flopper det til de grader.

Lenke til kommentar
Virker for godt til å være sant. Minner litt om "Phantom" konsollen dette her.

Hvordan skal de klare å finansiere så store farmer med PC'er og konsoller? Om 300.000 folk skal bruke tjenesten at any given time må de jo ha 300.000 forskjellige PC'er og konsoller.

 

Om de skal få med Microsoft og Sony på dette må de vel utvikle en software som kan få Xbox 360/PS3 til å gjøre det samme som den lille boksen kan. Det kunne jo blitt bra.

 

Uansett kommer ikke jeg til å dra nytte av dette før om en del år. Har ikke raskt nok nett her.

 

Da har du jo misset poenget totalt. Man trenger ikke individuelle "konsoller" for å prossesere dataen som kreves av spillerne, dette kalles cloud computing. Et nettverk med supermaskiner som eksisterer hovedsaklig av CPU og GPU'er, og som er programmert til å klare å kanalisere prossessorkraft direkte ut blir brukt istedenfor at hver enkel enhet må inneholde alle delene som kreves for å kjøre spill. Dette gjør at det er utrolig mye billigere å skvise ut kraften, samt at det blir mye bedre utnytte av det i forhold til strømforbruk.

 

Målet her er ikke å få Sony og Microsoft "med på gamet" med dagens konsoller, det er jo ikke noe poeng å ha denslags prosessorkraft for å streame spill. Hardwaren som kreves i "konsoll" variant for forbrukere inneholder jo omtrent ingenting, og bør bli utrolig billig. Dette er nok fremtiden om de klarer å løse latency problemer og input-lag.

Lenke til kommentar

Hvis det jeg leser faktisk er sant og dette fungerer bra og stabilt kommer jeg garantert til å bare benytte denne tjenesten fremover. Jeg kjøper jo allerede en del spill på nett via xbox live og steam. Jeg synes det er mye bedre enn å gå i butikken, eller laste ned piratkopi. Men dette forutsetter jo at pc'en min må kunne dra de, og spillene på xbox live er hovedsaklig arcade eller gamle xbox spill.

 

Jeg synes tankegangen rundt dette er spennende og nyskapende nok til å være verdig førsteplass i skapern! Det blir veldig interessant å følge om dette prosjektet slår igjennom og om det fungerer så optimalt som de påstår.

 

Akkurat nå har jeg litt delte meninger. Jeg er entusiastisk etter å ha hørt idéen, men skeptisk til om de faktisk får til en fullverdig tjeneste rundt dette. Det gjenstår å se.

 

Kanskje dette er ett tiltak som faktisk vil hjelpe til å "bekjempe" piratkopiering som spillselskapene whiner så mye om.

 

Her vil man jo alltid ha nyeste patch på spillene, få kjørt på samme patch nivå som andre i multiplayer, slippe lange installasjonstider +++... Alt er jo fantastisk :-)

 

Eneste downside er at man f.eks ikke kan sitte på hytta, toget +++ og spille spillene her "offline". Hvis bredbåndslinjen er nede vil man jo ikke få tilgang til spillene sine.

Lenke til kommentar

Dette er veldig spennande, men det er ein del begrensningar og svakheiter med systemet. Men det er heilt klart at i framtida så er det slik det blir å spele spel. Dette blir bra når vi alle har 5mbit linje gjennon mobilnettet. Men fram til då høyrest dette litt begrensa ut.

 

Lag kjem til å bli eit kjemeproblem, men det som er litt spennande er at alle vil lagge likt og synkront i multiplayer spel. Er spennande når fleirspelar delen blir lik for alle uavhengig av spelemaskin.

 

Korleis blir det om du mister konntakta med serveren under speling? Eller endå verre under lagring?

 

Eg synest også det høyrest litt risikabelt å bruke eit system som er avhengig av internett, kva med dei gongane linja er for overbelasta til å kunne spele utan lag?

 

Som siste negative ting så stiller eg spørsmål om kor lenge spela du kjøper gjennom denne tjenesta blir liggande på serveren. Eg frytar at kundane vil tape på dette med tanke på kunderettigheitane. Spel som berre kan instalerast fem gongar blir berre barnemat i forhold til å kun ha spelet du har kjøpt på ein server du ikkje har kontroll på. Kva skjer om serveren kræsjar? Korleis kan du bevise kva slags spel du har kjøpt? Kva gjer du når produsenten fjerner ditt favorittspel frå systemet?

 

 

Av positive ting så er det spennande å kunne spele spel med høg kvalitet på alt du har med skjerm. Blir kult å kunne spele heilt nye spel på f.eks mobilen.

Dette gir også gode muligheiter for forbrukaren å kunne sjå korleis eit spel er før dei kjøper.

Lenke til kommentar
1. Korleis blir det om du mister konntakta med serveren under speling? Eller endå verre under lagring?

 

2. Eg synest også det høyrest litt risikabelt å bruke eit system som er avhengig av internett, kva med dei gongane linja er for overbelasta til å kunne spele utan lag?

 

3. Som siste negative ting så stiller eg spørsmål om kor lenge spela du kjøper gjennom denne tjenesta blir liggande på serveren. Eg frytar at kundane vil tape på dette med tanke på kunderettigheitane. Spel som berre kan instalerast fem gongar blir berre barnemat i forhold til å kun ha spelet du har kjøpt på ein server du ikkje har kontroll på. Kva skjer om serveren kræsjar? Korleis kan du bevise kva slags spel du har kjøpt? Kva gjer du når produsenten fjerner ditt favorittspel frå systemet?

 

Nå har ikke jeg så mye fakta om akkurat dette men det virker jo usannsynlig at dette er problemstillinger som ikke forlengst har vært "på bordet". Jeg har noen teorier som tilsvar til problemstillingene dine.

 

1. Nå kjører de jo på en slags terminalserver teknologi, der du kobler deg til en server på en sentral lokasjon og kjører spillene derfra. Terminalserver teknologi har jo eksistert lenge, og såvidt jeg har forstått er dette en slags videreutvikling av dette med fokus på effektiv bilde og lydoverføring. Hvis du blir frakoblet fra terminalserveren vil mest sannsynlig spillet fortsette å gå der. Det samme gjelder hvis du har satt igang en lagringsprosess, så vil den sannsynligvis fullføre lagringen da denne prosessen allerede er startet på den sentrale serveren og går uavhengig av om du er koblet til terminalserver vinduet. Det er også mulig de får noe slags "reconnect" funksjon, slik som Citrix har, så du kommer tilbake til spillsesjonen du ble koblet fra.

 

2. Jeg tror og regner med at en såpass stor leverandør av en slik tjeneste for lenge siden har tatt høyde for dette. Kanskje en av de første problemstillingene de la på bordet. Jeg regner derfor med at de har linjer som klarer å takle max belastning godt, og jeg leste i tillegg at de har utviklet en ny type teknologi for overføring av bilde og lyd som begrenser bruken av båndbredde betraktelig.

 

3. Jeg ser ikke for meg at en profesjonell aktør på dette området fjerner spill uten videre, ihvertfall ikke uten at kunden får noe igjen for det. Jeg ser heller ikke for meg at de ikke har en redundant backupløsning (som forøvrig også er "katastrofe-sikker") av medlemsregisterene og hvilke spill hvert enkelt medlem har gått til innkjøp av. Dette er vanlig blandt alle store aktører i dagens IT marked, og noe de er nødt til å ha. Så jeg tror ikke dette er noen problemstilling å tenke på egentlig :-)

Lenke til kommentar

Her er et intervju som tar opp det ALLE er skeptiske til: OnLive interview MTV multiplayer

 

The Avater: Ang. spill så har vel OnLive kontoen din samme funksjon som itunes/appstore: oversikt over hva du har betalt for. Jeg kan kjøpe en sang nå, laste den ned, slette den, og laste den ned om 2 år hvis jeg ønsker.

Forskjellen er vel at du laster ikke ned spillene, du streamer dem.

 

Mener de luktet litt på muligheten til at man f.eks betaler x hundre i mnd, og spiller alle spill man vil så mye man vil? Er vel i teorien mer penger å dra på det enn å selge X eksemplarer av et spill, som folk kanskje slutter å spille?

 

Når det gjelder lag så har jeg tro på at de har fått det til relativt bra, noe alle patentene + patents pendig de har med denne teknologien.

Mener også jeg leste et sted at hver "server" er for alle innen 1000 miles radius eller noe i den duren? Altså vi skal ikke spille på en server i USA, i teorien. Dette hjelper vel å redusere lagging.

 

Edit: de skal ha BETA til sommeren så blir spennende å høre hva folk sier! Konseptet er jo genialt...

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Håper at med monopol i denne sjangeren blir det litt som ein kan sei at "internett" har monopol på sending av informasjon i ledninger. At "konsollen/programmet" blir eit slags "medium" for fri markedsflyt og ingen "100%-liberalisme-muligheit" for monopolisering av kva som skal spreiast der. Det at det er kvalitet som avgjer kva som blir stort det og diversitet er sentralt i kva som er å finne der.

Lenke til kommentar

Alt høres bra ut for meg, men det finnes jo alltid ulemper:

 

+ Kan bli billig(pga. lavere produksjonkostnader, moms, transport, avanse etc.)

+ Spillselskapet får pengene de trenger til å fortsette å lage gode spill.

+ Et felles spillmarked som kan føre til vekst av både kvalitet og økonomi.

+ Uerfarne spillselskap for prøve seg????

 

- Må være koblet til nett

Lenke til kommentar
Da har du jo misset poenget totalt. Man trenger ikke individuelle "konsoller" for å prossesere dataen som kreves av spillerne, dette kalles cloud computing. Et nettverk med supermaskiner som eksisterer hovedsaklig av CPU og GPU'er, og som er programmert til å klare å kanalisere prossessorkraft direkte ut blir brukt istedenfor at hver enkel enhet må inneholde alle delene som kreves for å kjøre spill. Dette gjør at det er utrolig mye billigere å skvise ut kraften, samt at det blir mye bedre utnytte av det i forhold til strømforbruk.

Ah, visste ikke noe om "cloud computing". Må fremdeles være et helsikes nettverk for å få det til, dog.

 

Målet her er ikke å få Sony og Microsoft "med på gamet" med dagens konsoller, det er jo ikke noe poeng å ha denslags prosessorkraft for å streame spill. Hardwaren som kreves i "konsoll" variant for forbrukere inneholder jo omtrent ingenting, og bør bli utrolig billig. Dette er nok fremtiden om de klarer å løse latency problemer og input-lag.

Den lille boksen er bare en mottaker/sender som mottar bilder og sender kontroller-info ja, men det spørs om brukerbasen hadde ekspandert kolossalt om eksisterende Xbox 360- og PS3-brukere hadde hatt tilgang til det via en software-oppdatering til konsollene.

Endret av Lande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...