ftbllftbll Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ja hadde de det? Tårnet er vel bygd i 1889 eller noe. Også når jeg ser andre godkvalitetsfotografier fra 1800tallet begynner jeg å lure. Hvordan klarte de å bygge disse husene eller maskinene. Historie er interessant, men hadde bare blitt gæren i hodet av å drive med hver dag tror jeg. Historie relaterte yrker er vel heller ikke noe særlig betalt. MVH meg Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ja hadde de det? [...] Det hadde de, veldig mye vi bruker fremdeles og enda mer som var i bruk intill for få år siden ble unfanget på siste halvdel av 1800-tallet. Vil våge å påstå at i 1890 kunne de klare det aller meste av det vi karer i dag, bare fryktelig mye dyrere og litt mer plundrete. eksempler: 1854- Norges første (damp)jernbane 1876- telefonen 1877- firetaktsmotoren (Otto-motor, "bensinmtor") 1885- rabies vaksine 1888- vekselstrømsmotor 1897- trådløs telegraf (radio) 1897- dieselmotor 1898- Mauser M98 rifle (denne lages fremdeles) Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Maskiner for å gjøre ting lettere har en hatt veldig lenge - de første kranene kom allerede i antikken. Det som har satt begrensningene er materialer og tilgjengelig kraft - og en endret konstruksjonsdetaljer for å tilpasse dette. Endringen av konstruksjonsdetailer ser en typisk i bautaer; før kranene, så ble disse lagt i ett stykke og så rotert til vertikalen (Keltere, Egyptere) - romere og grekere derimot, bygde bautaene sine av mindre stykker - som de løftet på plass. Skal vi ta kraner igjen, så ble disse naturligvis laget av tre til å begynne med, og med håndkraft til å drive dem - og kapasitet forbedret seg radikalt etterhvert som en fikk tak i stål og motorer Mye fin lesning her: http://en.wikipedia.org/wiki/Crane_(machine) Selve eiffeltårnet ble bygd ved å ha små kraner lokalt på byggeområdet, noe lignende dagens praksis med tårnkraner - men i mye mindre skala, da en flytter kranen oppover for hver etasje man bygger istedet for å la den stå ved siden av byggverket http://www.tour-eiffel.fr/teiffel/uk/docum...struction_5.jpg En kan se 2-3 kraner på toppen av et halvferdig tårn her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tour_Eiffel_1878.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå