Gå til innhold

virituelt minne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg kjøper meg 512mb ram til, slik at jeg får 1024mb,

kan jeg slå av virituellt minne da?

allerede ved 256 kan det lønne seg å begrense virituelt minne, fra 512 er det for meg nesten et must å skrudet av hvis jeg ikke trenger det til spill...
Lenke til kommentar

allerede ved 256 kan det lønne seg å begrense virituelt minne, fra 512 er det for meg nesten et must å skrudet av hvis jeg ikke trenger det til spill...

Dette er bare vås. Windows arkitekturen klarer seg alltid bedre med virtuellt minne enn uten.

Begrense størrelsen er bra i mange tilfeller, men du bør aldri slå det virtuelle minnet helt av.

Les mer på microsoft/technet

Lenke til kommentar

Dette er bare vås. Windows arkitekturen klarer seg alltid bedre med virtuellt minne enn uten.

Begrense størrelsen er bra i mange tilfeller, men du bør aldri slå det virtuelle minnet helt av.

Les mer på microsoft/technet

må jeg minne deg på hvor rask en hd er? en del tregere enn ram iallfall. hvis systemet bare bruker ram og ikke ram og hd bør det iallfall logisk sett gå noe raskere selv om det da blir mindre "minne" tilgjenlig.
Lenke til kommentar
må jeg minne deg på hvor rask en hd er? en del tregere enn ram iallfall. hvis systemet bare bruker ram og ikke ram og hd bør det iallfall logisk sett gå noe raskere selv om det da blir mindre "minne" tilgjenlig.

Da vil eg si det motsatte, du må for all del ikke skrue av virituellt minne.

Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine?

Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be “turned off.” What is meant by such wording is “set the system to use no page file space at all.”

Doing this would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use — the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it — if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use.

Lenke til kommentar

Det slipper du:

1. Windows swapper ikke før den må.

2. Har du en swapfil putter windows deler av kjerna som den aldri bruker ut på disk slik at den kan bruke mer av minnet til å cache disken din = pc'en jobber raskere. (Fordi: windows bruker en viss prosent av det ledige minnet til å cache disken - mer ledig minne = mer caching av treg disk (må jeg minne deg på hvor rask en hd er?))

3. Enkelte applikasjoner er skrevet for å benytte swap-fila

Windows XP Inside and Out (Side 218): "By design, Windows XP

REQUIRES a pagefile for a number of core functions and several

third-party programs"

Moral of the story: Don't try to be smarter than Windows when it comes

to telling it how much Virtual Memory it needs. Let it handle it.

Lenke til kommentar

OK!

Den egentlige grunnen til at jeg ville ha vekk swapfilen er at jeg har lagt merke til at selv om jeg har 400mb til overs, så brukes det 100mb swapfile.

Men siden det tydeligvis ikke går ann å gjøre noe med dette så gidder jeg ikke å kjøpe mer ram.

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...