Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har portvalg virkelig SÅ mye å si for uTorrent!? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Bare for å ta forhistorien først: Jeg har lenge hatt én PC som så godt som kun har stått og fungert som en nedlastings-PC (uTorrent). Har en 1400/80 kB/s linje som jeg der bruker 1000/xx av (alt fra 10 til 60 alt avhengig av hvor snill jeg føler meg og må være). Jeg har 1 stasjonær PC til utenom denne, samt en bærbar. Alle disse, og da tenker jeg på nettrafikk) har fungert kjempebra! Denne PC-en brukte port 54xxx.

Så ville jeg forandre hvilken PC jeg skulle ha som "nedlastings-PC", og ordnet da slik at den andre tok over jobben. Satte opp uTorrent, åpnet porter og alt var som det skulle. Men, så gikk da annen nettrafikk veldig tregt, og torrentfilene fikk heller ikke sin normale og antatte fart, selv om de allikevel ikke holdt bunnfart. YouTube filmer måtte stoppe for å buffre for hvert sekund.. Diksusjon.no og Facebook tok veldig lang tid for å laste.. Ting gikk TREGT for å si det sånn! Denne PC-en åpnet jeg port 26xxx på (det var en random port ved installering).

MEN SÅ ble jeg selvfølgelig lei hele greia og prøvde, egentlig litt for moro skyld siden jeg ikke trodde det hadde noe å si, men skiftet 26xxx porten til 56xxx -porten på den nye PC-en! Alt annet var uforandret! Og NÅ fungerer alt som det skal igjen!! Bare ved å skifte port!

Så spørsmålet mitt er jo da.. Hvordan kan et portnummer virkelig ha så mye å si? Og hvorfor? Hva er den tekniske grunnen? Jeg vet at det finnes noen lister der ute som sier hva som er optimalt for diverse navngitte programmer.. men, HVORFOR!? Noen som kan forklare?

På forhånd tusen takk!

- Bone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :)

Min port som ikke fungerte var jo 26xxx ett-eller-annet, så det er jo over 10xxx .. Men, la oss si at det er riktig, at den ikke fungerer for diverse porter under 10k (selv om min på 26k ikke fungerte), men hvorfor tar det "livet av" all annen nettrafikk (og ikke bare er uoptimalt for uTorrent) !?

:)

Lenke til kommentar

Hvilken port uTorrent bruker er uvesentlig, hvilken port som er åpen i router etc er viktigst. Siden torrent hovedsakelig starter med download så får ikke upnp unksjoner i software og router åpnet portene for deg.

Sånt har jeg rett og slett ikke greie på ;)

Det finnes vel sikkert et svar... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...