Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i "religion og etikk" - VKII.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal altså ta eksamen i faget "religion og etikk" VKII, da jeg preseterte å stryke i dette for rundt ett år siden. Long story short, så har jeg meldt meg opp som privatist - og har lest en del, og skal prøve å få en habil karakter. Er det noen her inne som har hatt eksamen i religion, som kan dele litt erfaringer med meg. Hvordan foregår det vanligvis? Hvilke tema er typisk å få?

Eksamensformen er forøvrig muntlig.

På forhånd takk. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal også ha eksamen i religion og etikk nå. Jeg er VG2 elev da. Jeg tar nesten alle VG3 fag nå for å få det rolig neste år. Jeg har hørt at det er et veldig lett fag og lett pensum.

Jeg fikk intrykk av at du gjerne bor i stavanger området, ettersom det du skrev i innlegget om akademiet. Da skal du gjerne opp på sandnes vgs?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Jeg skal også ha eksamen i religion og etikk nå. Jeg er VG2 elev da. Jeg tar nesten alle VG3 fag nå for å få det rolig neste år. Jeg har hørt at det er et veldig lett fag og lett pensum.

Jeg fikk intrykk av at du gjerne bor i stavanger området, ettersom det du skrev i innlegget om akademiet. Da skal du gjerne opp på sandnes vgs?

Hei. Jeg bor rett utenfor Sandnes, men har meldt meg opp i Bergen. Long story short: jeg misset oppmeldingsfristen den 21. her i Rogaland, og meldte meg derfor opp i Hordaland - hvor fristen var den 31. ^^

Har også inntrykk av at religionsfaget er en billig toppkarakter, men det er mye puggestoff - derfor jeg lurte litt på hvordan oppgavene er utformet, altså om det er veldig konkret eller om det er mer drøfte- og synseoppgaver hvor man godt kan trekke inn litt dagsaktuelle situasjoner fra nyhetsbildet osv. :)

Lenke til kommentar

Nå vet da jeg ingenting om eksamen, men etter å ha hatt religion i nesten ett år på VK2 og etter det alt den læreren har snakket om religion og etikk så har jeg kommet fram til deg slik at Hinduismen kristendommen og Islam er det viktigste å kunne snakke om. Men dette avhenger vel mest av åssen lærer/sensor du har.

Føler liksom ikke at religion er en billig toppkarakter den er ikke like rett fram som historie. Du må kunne tenke litt selv om temaet og understreke det du snakker om det hjelper ikek å si at på en måte har Hinduismen en frelser i den guden her. Da må du kunne si noe om dine tanker rundt det temaet.

Så i Religion kommer det vel helt ann på lærere/sensor hva som er sannsynlig å komme opp i. Og det hjelper å ha en tanke om verden, religioner og etikk.

Lenke til kommentar
Å milde helvette! Jeg har funnet gull: http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/rel-etikk1.htm

Til andre som skal opp i religion. En ildsjel som har "besvart" hele læreplanen i "Religion og etikk VKII".

Meget bra. Jeg har boka tro og tanke som jeg leser i. Å med besvarelse av læreplanmålene i tilegg. Så skal dette ikke blir så stress. Jeg håper bare at det blir litt diskusjon under eksamen. For da går tiden fortere. Sensor har bare 30 minutter på seg. :)

Lenke til kommentar

Både ja og nei, mener jeg.

Altså; den siden tar for seg alle momentene i læreplanen, alt du skal kunne med andre ord. Kan du det som står i dette sammendraget (man kan vel strengt tatt kalle det et sammendrag), så kan du alt du skal kunne og du stiller sterkt på eksamen. Allikevel, selv om du kan alt i læreplanen, må du kunne sammenligne religioner, presentere det hele på en objektiv måte og kunne snakke for deg - siden det er et muntlig fag.

:)

Nå skal ikke jeg si sikkert om den siden dekker hele læreplanen til Kunnskapsløftet eller ei, du bør kanskje ta en titt på den - just in case. ;) Vet ikke hvor mye religionsfaget har forandret seg fra R94 til Kunnskapsløftet, jeg tar nemlig religionsfaget fra R94 selv.

Håper selv på en 5-er eller 6-er, men egentlig er alt bedre enn "Ikke vurdert" som det står nå. :mrgreen:

Når skal du opp?

Lenke til kommentar

Jeg skal også ta eksamen i reform 94. Det går helt fint, ettersom jeg benytter meg av overgangsordningen. Jeg kan få kreditert karakteren som kunnskapsløftet. Det er egne regler for dette i opplæringsloven.

Grunnen til jeg valgte reform 94. Var fordi det aldri har blitt avholdt eksamen i dette faget før, i kunnskapsløftet. Det vil altså si at man finner gjerne lite eksamensstoff på nettet. Å det er bare en av mange eksamener jeg skal ta. Jeg får bare trøste meg med at jeg får et rolig år neste år. 29 mai skal jeg opp. Gleder meg til jeg blir ferdig :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke dumt å ta en del 3.klassefag allerede 2. året, hvis du har overskudd til det. :) Det gjør at du kan slappe av litt mer i russetiden neste år, eller fokusere mer på tyngre avgangsfag. :p

Regnet bare med at det var Kunnskapsløftet, siden du sikkert er 2 år yngre enn meg, og jeg var i siste R94-kullet. :)

Du får ha lykke til da, jeg skal ha eksamen allerede den 22. april.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

HJELP!HJELP!HJELP! :no:

Jeg har eksame om 3 dager, og har alltid denne siden som min hovedpensum, men nå er den ikke lenger her??!!!

Jeg har jo selvføgelig lagret en kopi, men greide å slette den et par dager siden:(

Jeg er i panikk!!! Selvom jeg husker mye av det jeg har lest, men likevel TRENGER jeg å lese gjennom før eksamen, og selve eksamedagen må jeg jo ha den under forbredelsen :cry:

Wæææ....hvorfor skjer det meg???!!!!

Jeg rekker rett og slett ikke å begynne på selve boka nå.

DEPRIMERT!

Så....jeg prøver her...selvom sjansen er 0.00000%, men prøver likevel: kanskje det er noen her inne som har lagret sammedraget fra Mr. Bojangles????

DESPERAT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...