Gå til innhold

Lønn etter ansvarsområder?


Anbefalte innlegg

Saken er jo at jeg er veldig ung og vet lite om det å starte for meg selv. Selv om det frister veldig mye, men jeg føler at det er så risikabelt å bare hoppe rett ut i mørket. Selv om det er det man nesten må gjøre.

 

Og nei, det er sikkert mange som har kunne tatt over jobben jeg har. Men ingen som jobber her fordi ingen vil røre de oppgavene jeg gjør med ildtang. Hvorfor vet jeg ikke, folk ser ut til å få spader bare de hører ordet "Excel" :) Og nei, jeg føler meg ikke arrogant og er definitivt ikke det på jobb. Jeg mener bare det at rent prinsippielt så bør økt ansvar være synonymt med høyere lønn. Hvis ikke er det jo liten grunn til å ta på seg ekstra ansvar. Og når det er så mange arbeidsoppgaver at jeg går rundt og er stressa hele tiden så er jeg redd for å bli utbrent altfor tidlig og da betyr det direkte tap.

 

Det har jo ingenting med at jeg mener at jeg er unik i arbeidsmarkedet. Det er ekstremt flinke folk der ute, også i omegn her, men firmaet ansetter ingen andre til å hjelpe meg. Og det er ingen andre som allerede jobber her som kan gjøre jobben sammen med meg. Dermed må jeg gjøre alt selv. Det er egentlig selve poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er jo ikke noe spesiellt med excel, finner haugevis av "eksperter" der som kan ta over for deg.

du er ikke mer verdt for bedriften enn hvor vanskelig du er å erstatte.

kan ikke se at du har noe å slå i bordet med under lønnsforhandling, men du tjener ikke så alt for bra.

 

grunnen til at mange velger å ta mer ansvar er fordi de enten ikke har noe valg, håper på å komme videre i bedriften eller ønsker nye utfordringer.

Lenke til kommentar
er jo ikke noe spesiellt med excel, finner haugevis av "eksperter" der som kan ta over for deg.

du er ikke mer verdt for bedriften enn hvor vanskelig du er å erstatte.

kan ikke se at du har noe å slå i bordet med under lønnsforhandling, men du tjener ikke så alt for bra.

 

grunnen til at mange velger å ta mer ansvar er fordi de enten ikke har noe valg, håper på å komme videre i bedriften eller ønsker nye utfordringer.

Fælt så negativ du var da, hva med å lese alt jeg skriver da. Excel var jo bare étt bittelite eksempel og det er ikke akkurat noen challenge å lære seg det. Det jeg skriver er at jeg drifter min egen kø, brukerstøtte, som innebærer alt som har med Office, Adobe å gjøre. Og da snakker jeg også om drift av maler, makroer, database-innhenting fra sentrale HR-systemer og alt som skjer lokalt på pcen.

Dersom malene henter opp feil data så er det jeg som får det. Og da er det ikke snakk om 100+ brukere, det er 2500+ brukere. Og dette er bare én kunde.

 

Samtidig jobber jeg med å lage helt nye malsett for en såpass profilert bedrift at jeg ikke tør nevne navnet på den (med 2500+ brukere), alt skal lages nytt og jeg er selv personlig ansvarlig for alt av maler, da snakker jeg om alt fra brev til rapporter, faktaark, presentasjoner og alt som skal ut til pressen og til EU og diverse direktorater.

Prosjektet har omkostninger på flere millioner og jeg står personlig ansvarlig for at dette går bra. Da er det rimelig viktig at alt er på rett stell.

Dette er nærmest en heltidsjobb, men likevel må jeg også utvikle videre på brukeradministrasjonssystemet som skal erstatte flere ansatte som jobber i brukeradministrasjonen. Disse blir ikke erstattet av annet enn det systemet som jeg og en annen jobber med. Dette skal være ferdig innen høsten, det samme med malverket også.

 

Dette er tross alt snakk om å være ene og alene ansvarlig for flere ting enn én person som oftest har som ansvarsområde. Da er det litt mer omfattende enn å holde på med Excel.

Dersom en annen person skulle tatt over så har det måttet omfattende opplæring til.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

jeg blir bare veldig skeptisk når du snakker om "Hei, tør ikke tenke på hvor lang tid det tar å erstatte meg.. Jeg har rimelig spisskompetanse på det jeg jobber med og ingen andre jobber innen de feltene jeg gjør. ", etterpå snakker du på at du er god i excel og jobber med malverk og office-support.

antar macroene og databasene er en del av malverkene.

og ett millionprosjekt om brukeradministrasjon.

 

jeg mener fortsatt at du ikke har for mye ansvar, og prosjekter til ett par mill er heller ikke veldig mye. på jobb har jeg ett forbruk på mer enn det på diverse saker i løpet av ett år, og det er ikke ett prosjekt engang.

 

du er 23 år, og har ikke ekstremt lang erfaring(er forresten 23 jeg også).

men, som jeg har sagt tidligere, du tjener ikke akkurat bra og bør prøve å få mer.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv med data i en av verdens største bedrifter. Alt fra Videokonferanseutstyr og cisco til enkle ting som oppmontering av skjermer på pcpulter til servere på oljerigger.

Jeg har rundt 30,000 utbetalt i måneden, og mener at i forhold til arbeidsmengde så har du ikke så mye betalt.

Lenke til kommentar
jeg blir bare veldig skeptisk når du snakker om "Hei, tør ikke tenke på hvor lang tid det tar å erstatte meg.. Jeg har rimelig spisskompetanse på det jeg jobber med og ingen andre jobber innen de feltene jeg gjør. "

Ser den.. Jeg mener bare at ingen som jobber her for øyeblikket har tilsvarende rolle.

Klart, jeg mener på ingen måte at jeg er unik i arbeidsmarkedet, jeg sannsynligvis lite unik om man tenker sånn :)

 

etterpå snakker du på at du er god i excel og jobber med malverk og office-support.

antar macroene og databasene er en del av malverkene.

og ett millionprosjekt om brukeradministrasjon.

 

jeg mener fortsatt at du ikke har for mye ansvar, og prosjekter til ett par mill er heller ikke veldig mye.

Du synes virkelig ikke det er mye? Når en kunde betaler firmaet jeg jobber for flere millioner for noe jeg gjør? Synes ikke det er lite ansvar for å si det sånn, ihvertfall når det er jeg som får det om noe går galt..

 

du er 23 år, og har ikke ekstremt lang erfaring(er forresten 23 jeg også).

men, som jeg har sagt tidligere, du tjener ikke akkurat bra og bør prøve å få mer.

Nei, jeg har rimelig lite arbeidserfaring sånn sett, bortsett fra læringetiden. I gjengjeld har jeg kun praksisarbeid og lite studier sånn sett, så jeg vet å få jobben gjort. Jeg vet du også var lærling for jeg snakket litt med deg i lærlingetiden husker jeg, her på forumet :)

 

Jeg har snakket med sjefen om dette og han mener at argumentene er gode. Hovedsaklig er det prinsippet jeg mener det er snakk om. Når jeg ligger på lik linje som 1.linje med tanke på lønn, da er det noe som er virkelig galt. Når det ikke lønner seg å ta på seg mer jobb på noen som helst måte. Hvorfor skal jeg da gjøre jobben på en måte. Da har jeg liksågodt kunnet gå nedover i gradene og fortsatt sitte å besvare telefoner.

 

Uheldigvis er det vel slik at såfort man kommer under avdeling "kundeservice" så ligger lønna lavt. Det er vel ikke et problem bare her, men overalt slik jeg har forstått det.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Fint, håper det går bra med lønna :)

ansvar er en veldig fin ting i lønnsforhaldinger, det kan utgjøre en del forskjell.

 

forresten, selvfølgelig skal firmaet tjene på deg, men husk at det er også firmaet som er ansvarlig hvis du driter deg ut med noe, de tar pengene og risikoen.

mulig du får pes også, men firmaet er økonomisk ansvarlig.

 

og nei, jeg synes virkelig ikke dine oppgaver høres mye ut, gidder ikke liste opp mine områder engang, men så ligger lønna mi litt høyere også :p

 

edit: leste gjennom noen gamle PM, kjipt at du har samme jobb(eller?), håper deg går bedre enn det gjorde da...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Godt mulig det er samme sted det er snakk om ja. Men jeg jobber med helt andre ting, heldigvis! :) Lønn har vel også litt med hvor i landet man jobber også?

 

lønn er best i oslo og områdene rundt oslo, samt i de større byene.

ellers er det vel ca det samme på resten tror jeg...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som jobber med programvare utvikling. Han er ufaglært, men fikk en fot innenfor IT-bransjen for lenge siden og har nå mye erfaring og ansvar. Det han gjør for å vite hvor mye han er verdt, og for å presse opp lønnen sin, er at han går på jobbintervjuer en gang i blant, ofte er det snakk om jobber han ikke egentlig har lyst på. Hvis han så får tilbud om jobb, og lønnen er høyere enn nåværende lønn, så går han bare til sjefen sin og sier at han har fått et tilbud om jobb med så og så høy lønn som han vurderer sterkt, men at han helst vil fortsette i jobben sin på nåværende arbeidsplass, men da må han ha høyere lønn.

 

Bingo.

 

Sånn ellers syns jeg egentlig du virket mest som en slags altmuligman, men lønnen din er uansett altfor lav syns nå jeg. Du gjør nok rett i å spør om mer lønn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kva utdanningsnivå og antal års erfaring spesifiserer du heller ikkje.

 

Vidaregåande utdanning (IT drift) o.l: 300-375K (at etter antal års erfaring )

3-åring høgskule: 350-450

5-åring høgskule:400-500

 

 

5-åring så bør egentleg websystemet vere hovudgesjeften, ikkje brukarsupporten.

 

Du har mye rett i det du skriver og en annen avgjørende sak er om du er i det offentlige eller den private sektoren. Jeg har 3 års høgskole som er relevant til de arbeidsoppgaver jeg utfører på jobb. I det offentlige har jeg da en lønn på 320 (andre året). Første året var det enda lavere.

 

Lavere lønn enn det du skisserer her er nok dessverre realiteten for mange. men du kan si det slik at jeg jobber med å få arbeidserfaring og kan kanskje senere bli mer attraktiv for andre arbeidsplasser. Det er viktig å se det positive i det hele.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som jobber med programvare utvikling. Han er ufaglært, men fikk en fot innenfor IT-bransjen for lenge siden og har nå mye erfaring og ansvar. Det han gjør for å vite hvor mye han er verdt, og for å presse opp lønnen sin, er at han går på jobbintervjuer en gang i blant, ofte er det snakk om jobber han ikke egentlig har lyst på.

 

tar han seg fri fra jobb regelmessig for å gå på jobbinterjuer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...