Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

overklokking av c2d e8400 stock kjøler. noe vits?

Anbefalte innlegg

hei, tenkte jeg skulle overklokke prosessorn min.er det noe å hente ut av den med stock kjøler?

litt info om pcen

hovedkort: asus P5E

minne: 4gb crucial balistix? noe den duren.

PSU: hiper 550W

mye kan jeg forvente å få ut av prossesoren?

og hva må stilles i bios?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil klare å klokke et stykke med stockkjøleren. Sjekk hva temps ligger på med Everest eller andre programmer som overvåker temperatur før du begynner å klokke.

Regner med at du vil klare å klokke et lite stykke med stock vcore, og det er økningen av denne som drar opp temperaturene.

Hvor mye du kan forvente å få ut av akkurat din spesifikke cpu er vanskelig å si, det varierer, men stort sett klokker de ganske greit, så det finner du fort ut av når du begynner å klokke.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

okei. men ser at p5e sendes ut med forskjellige bios versioner. har de ulike noe å si på klokking?

ser du nevner luftflyt i kabinette malmis, nå for tia henger dt hardisker å ledninger å slenger i pcen. har ikke side døra på heller. er det bedre med eller uten døra på? er vel 2 stk vifter i front å 1stk i bak kant av kabinettet.

endringer i vcore,spenning er det skadelig?

fsb og mulitplier har jeg vært borti før med en amd prosessor men kom aldri noen vei med det.

si da at jeg får den opp i 3.6 satbilt. kan jeg vente noen øking i fsp i fsx?

Lenke til kommentar

Døra av vil gi lavere temperaturer. Med mindre dette er plagsomt eller tungvidt for deg er det ingenting som hinder deg å kjøre 24/7 med døra åpen. Alternativet er selvfølgelig den kjedelige jobben med å rydde skikkelig i kabinettet. :)

Endring av vcore er ikke skadelig med mindre du overdriver. Det eneste som skjer er at du forkorter levetiden til cpu'en, men også her er det snakk om små forskjeller, så det er ikke noe å tenke på. Det du bør være obs på er å ikke kjøre for høy 24/7 vcore da dette degraderer cpuen over tid.

FSB (Front Side Bus) er hovedsaklig det du kommer borti når du skal klokke et intel oppsett. Det er denne som styrer frekvensen på cpu (ganget med cpu multiplier) og minnehastigheten blant annet. Basert på hvilket forhold du kjører på minnet i forhold til FSB vil du få ulike effektive minnehastigheter. Sjekk at forholdet er 1:1 og kjør på med høyere FSB.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hei

har e8400 selv og du burde kunne klare 3.3-3.6Ghz rimelig enkelt uten å røre på noe annet enn cpu spenningen. (1.2-1.25V)

Er ikke helt sikker på settings du har på hovedkortet der, men i hovedsak: sette cpu spenningen til en fast i stede for auto 1.25V skulle holde ett got stykke, sette minne dividern til 1:1, disable EIST og til slutt disable spread spectrum. :thumbup:

Deretter er det bare å stille opp FSB-en med 5-10FSB på hvert forsøk å se om det booter.

for å sjekke stabilitet anbefaler jeg orthos eller prime95 og realtemp for temperatur.

Hvis dette skulle skjære seg og ingen ting vil boote eller slå seg på eller noe slikt. ta strømmen til pc-en og plukk ut batteriet som er på hovedkortet. Dette resetter bios instillingene totalt :tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er hovedsaklig FSB du trenger å fokusere på med et intel oppsett. Sørg for at minnet kjører 1:1 med FSB. Ellers kommer du til vcore problemstillingen, økning av denne vil gi økt stabilitet og forhåpentligvis gi høyere klokk. Men ulempen blir høyere temperaturer og redusert levetid, og ikke minst degradering ved for høy 24/7 vcore.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, jeg får min på 3.6 Ghz på 1.1 Volt med stock kjøler, og tempene ligger da ca 30 idle og max 60 load! Kjøpte meg Thermalright true 120 og nå ligger den på 4.50 Ghz @ 1.35 volt og idle der er ca 30C og load 50 C. Så kjøp deg en kjøler , det funker som pokker !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...