Gå til innhold

Hva symboliserer de to statuene på Nidarosdomen?


Anbefalte innlegg

Bildet jeg har lastet opp er tatt ut av et hi-def. bilde av Nidarosdomen. Det jeg la merke til, er disse to statuene øverst på det venstre klokketårnet. Den første til venstre der ser jo ganske... redd eller noe slikt, mens den andre ligner jo mest på en faun, satyr, eller en djevel/demon.

 

Hva er det egentlig de to statuene symboliserer, i og med at de sitter helt øverst på katedralen?

 

 

PS: De ser jo ikke særlig menneskelige ut heller, noen av dem. Skulle til å si at de er "gargoyler", men de er jo ikke til å føre vann noen steder heller.

post-64989-1237894746_thumb.jpg

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser jo ut som vann fra de statuene ville falt ned på vannkasterne/gargoylene under, og kanskje de da kan kalles gargoyler selv. Hvis ikke blir antagelig det beste ordet at de er "grotesker" siden nidarosdomen er gotisk arkitektur.

 

Hva de skal forestille vet jeg ikke.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jeg har hørt etter litt graving blant vennene mine på historisk fakultet, at de blant annet satte "demoner" og onde dyr på kirkene for å skremme folk inn for å be.

Sound nice, eh?

 

Da kan du fortelle vennene dine på historisk fakultet at de tar feil. På grunn av analfabetisme, ble det brukt mye bilder og skulpturer i kristendoms undervisningen før i tiden. Utenfor Kirken er de onde innenfor Kirken er de gode.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt etter litt graving blant vennene mine på historisk fakultet, at de blant annet satte "demoner" og onde dyr på kirkene for å skremme folk inn for å be.

Sound nice, eh?

 

Da kan du fortelle vennene dine på historisk fakultet at de tar feil. På grunn av analfabetisme, ble det brukt mye bilder og skulpturer i kristendoms undervisningen før i tiden. Utenfor Kirken er de onde innenfor Kirken er de gode.

 

Det er jo AKKURAT det han sier jo, at de figurene ble brukt til å skremme folk inn å be og så kommer du og nekter på det ved å understreke akkurat det samme... :roll: Jøss, noen ganger.... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...