Gå til innhold

Drikkesekk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Etter hvert som jeg har tenkt å jogge litt mer og gå turer på fjellet har jeg blitt mer og mer interessert i såkalte drikkesekker.

Det er altså en sekk man har en beholder med vann i, hvor det går en slange med munnstykke utenfor, som man hele tiden har tilgjengelig. På denne måten slipper man å holde en flaske i hånden mens man jogger/løper/sykler/går tur, eller å måtta stoppe for å ta opp en flaske fra sekken f.eks. Hvordan erfaring har folk med drikkesekk?

Er ikke ute etter noe dyrt. Har funnet et par interessante:

Zoid, Camelbak, 2L 499,- XXL

Lezyne micropack 2L 399,- Intersport

Lezyne 3L 499,- Intersport

To forskjellige sekker 2L 499,- deal.no

Kan noe av disse være interessante? Fant ikke noe billigere, man får alt fra 300-1000+

Camelbak%20Dream%20drikkesekk.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikkesekker er en genial løsning for mosjonster og de som trener langkjøring osv. Det er veldig lett å glemme å drikke nok osv. når en må ta flake opp og ned av sekken hele tiden.

Jeg ville gått for den camelbacken fra XXl til 499,- siden den har isolasjon på slangen, noe som er et must når det er minusgrader ute. De er også veldig behagelig å bruke.

Lenke til kommentar

Var innom g-sport og Platou i dag. Fant ut at camelback er en generell betegnelse for sekker som bare er ment for å ha vann i seg.

Også er det sekker hvor det er mulig å ha en såkalt belg (vanntank/beholder) i seg, hvor da belgen må kjøpes utenom (ca. 300,-).

Sekkene, som man kan ha andre ting i utenom vannet, er mer praktisk, og det er lettere å rengjøre etc. pga man kan ta ut belgen osv osv.

Camelbacks hadde på en måte en integrert belg, som gjorde det vanskeligere å rengjøre og slikt. Derfor tror jeg ikke det er lurt å kjøpe en camelback, men heller en sekk og en belg. I tillegg kan jeg jo i denne ha andre ting, som kan være greit om jeg skal bruke den på padletur f.eks. Mat elns.

Edit: Om jeg kjøper sekk og belg hver for seg, kan jeg jo kjøpe en belg med slange som har isolasjon (slange og belg henger sammen).

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Det er sant. Jeg bruker en Osprey Argon 85 som har en egen lomme inni sekken til drikkesystem, samt åpning på toppen til slangen.

Posen kan du også ta ut av sekken og bruke som en ren drikkesekk dersom en bare skal på en kort tur ved å bruke stropper fra sekken. En kan også bruke topplokket som et magebelte dersom det er ønskelig. En kjempe sekk etter min mening, og vil påstå at jeg har vert en del på tur de siste 2 årene.

Det er ikke noe problem å ha en liten dagstursekk med et drikkesystem heller. Trenger ikke være lagt opp til dette heller, selv om det er ønskelig. Drikkeposen kan også ligge i for eks. topplokket slik at posen blir komprimert, noe som gjør at det blir lettere å få vann ut.

En ting som er viktig å tenke på når det er kald ute (under 0 grader) er at en alltid passer på å blåse vann ut av slangen og inn i posen igjen, ellers så vil det fryse, selv med isolasjon.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om slangen ;)

Ellers må jeg si at den sekken du bruker er alt for dyr. Som du ser i førsteposten min er jeg ute etter det billigste som er å få :)

På g-sport hadde de en sekk til 499,- og en belg kostet vel rundt 249,- noe som blir 750,- til sammen. Mon tro om jeg kan finne noe enda billigere enn dette..

Edit: Blir like dyrt og i lengden mer stress å kjøpe en "all-in-one" camelback. Bare se her..:

Camelback cleaning kit

Ser ut som BDSM utstyr..

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...