Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lånekassens fastsetting av fastrente

klilleng

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer å hoppe på en fastrente hos Lånekassen. Hovedsaklig pga forutsigbarhet, og at det uansett ikke er aktuelt å flytte lånet. Lånekassen er litt spesiell - fastrenten skjer 4 ganger pr år, og kan bare bindes mellom 1. april og 10. april, 1. juli og 10. juli osv. De bruker også en spesiell metode for å fastsette nivået:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbake...enten-fastsatt/

Utdrag:

"Fast rente femårig

Den femårige faste renten er knyttet opp mot rentenivået på statsobligasjoner med lang gjenstående løpetid (fem år). Mellom observasjonsperioden og virkningsperioden er det en måned. Gjennomsnittsrenten i november, februar, mai og august er grunnlaget for den faste renten i hhv. 1. kvartal, 2. kvartal, 3. kvartal og 4. kvartal. En rentemargin på én prosent, til delvis dekning av administrasjonskostnader og tap, kommer i tillegg."

Spørsmålet mitt er om det allerede nå er mulig å gjøre en kvalifisert gjetning på om neste rentesettelse vil innebære lavere eller høyere fastrente enn det tilbudet man får nå i april? Dvs, vil gjennomsnittsrenten for 5-årig løpetid i mai bli lavere enn den vi hadde i februar?

Edit: Tips om at det i det lange løp lønner seg med flytende rente er ikke nødvendig her. Jeg er klar over dette, og har altså ikke bestemt meg for fastrente enda.. :)

Edit 2: Forresten... hvis jeg binder meg til fastrente så kan jeg bli "straffet" hvis jeg betaler ned raskere (og Lånekassen taper på det)? Da er det kanskje ikke så veldig aktuelt uansett.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se Norges-bank - Renten på statsobligajsoner 3, 5 og 10 år.

Man kan til en viss grad følge med her å se ann renteutviklingen. Linken viser månedlig snitt.

Men du tar feil når du sier at fastrenten "kan bare bindes mellom 1. april og 10. april". Du kan vente helt til 10. april med å binde, og så få fastrenten f.o.m 1. april.

Lenke til kommentar
Men du tar feil når du sier at fastrenten "kan bare bindes mellom 1. april og 10. april". Du kan vente helt til 10. april med å binde, og så få fastrenten f.o.m 1. april.

Eh ja, men man kan bare inngå avtale om binding i den korte perioden på 10 dager mellom 1. og 10. april.

Tror nok jeg ender opp med flytende rente, vil ikke miste muligheten for å betale ned raskere enn planen. :)

Lenke til kommentar
Nei, du kan binde rente f.o.m første april alt nå.

Så snart lånekassen gikk ut med den nye fastrenten var det mulig å gjøre dette.

Hm ok. Men det jeg egentlig lurte på var om renten i juli sannsynligvis blir lavere enn den man har nå. :)

Lenke til kommentar

Har noen peilign på om det går å binde renten på havle lånet hos lånekassen? Eventuellt inngå en rentebindingsavtale med høyere avdrag (kortere avdragstid) enn i dag? Jeg har ca 30.000 i året som jeg må bruke på nedbetaling av studielån (Forskudd av arv, under den betingelsen at jeg faktisk bruker det til nedbetaling av studielån).

Lenke til kommentar
Har noen peilign på om det går å binde renten på havle lånet hos lånekassen? Eventuellt inngå en rentebindingsavtale med høyere avdrag (kortere avdragstid) enn i dag? Jeg har ca 30.000 i året som jeg må bruke på nedbetaling av studielån (Forskudd av arv, under den betingelsen at jeg faktisk bruker det til nedbetaling av studielån).

http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Kontakt-oss/

Lenke til kommentar

Hmm... før var det slik at man kunne binde renten i lånekassen i hele perioden, og gammel rente gjaldt frem til ny periode begynte. - Man hadde derfor en liten stund på seg på å binde til "gammel" rente med en gang lånekassen annonserte renten for neste periode. - Er dette endret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...