FranzJosef Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Vurderer på en bil med hylle oppunder taket, Renault kangoo. Ser også opel combo har dette. På Kangooen så kakker jeg hodet opp i hyllen noen ganger, spesielt når jeg setter meg inn i bilen og er litt lite påpasselig. Tenker litt om dette er farlig ved ulykke, om jeg kolliderer så kan jeg risikere å skadet hodet. Nå kolliderer man vel som oftest med fronten og da vil hodet gå bakover. Men om man blir påkjørt bakfra... Jeg tror jeg som regel vil gå under om jeg skulle fyke fremover, det er mest når jeg beveger meg litt rundt i bilen dette kan skje. Bør dette bekymre meg? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hodet vil vel kastes framover ved en frontkollisjon, sammen med resten av kroppen? Og omvendt ved påkjørsel bakfra. Vet ikke hvordan de hyllene ser ut, men det kan nok bli ganske så brutalt ved høyere hastigheter. Endret 24. mars 2009 av Exiter Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hodet vil jo ikke gå oppover så lenge du bruker belte. Jeg regner med at det er varebilen du snakker om, hvordan i all verden får du plass i den da hvis du er så høy? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Hodet og kroppen trykkes vel først bakover? Tenk på når man bråbremser, da trykkes man da først bakover og så evt forover igjen hvis det er mye kraft? Var ikke så enkelt som jeg først trodde det der.. Men uansett, hvis man er i ferd med å frontkollidere så vil vel første reaksjon være fra at man bråbremser før kræsjen som regel. Jeg er 189 cm, altså høy men ikke merkverdig høy. Høyden går veldig fint bortsett fra disse hyllene oppunder taket ser ofte litt skumle ut. Men det ville antagelig gå greit ved kollisjon, vanskelig å si. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hvilken vei sitter du å kjører? Så lenge man kjører framover vil kroppen presses framover ved frontkollisjon/nedbremsing. Jeg er 182 og skaller ikke i hylla på Kangooen. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg merka i hvertfall at jeg ikke skulle vifte mye hodet før det kakket borti. Men ved kollisjon vil jeg antagelig krøke meg litt sammen og ikke rake meg opp i ryggen, da skal det gå bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå