Gå til innhold

Ta opp fag og ta et "nytt" fag.

Anbefalte innlegg

Hei, kjære godtfolk.

Jeg går og tripper om dagene, mens jeg tenker på å ta Matematikk R1 som privatist til neste år. I den anledning har jeg følgende spørsmål:

Når jeg (forhåpentligvis) består kurset, kommer det da en nye karakter på vitnemålet mitt som heter Matematikk R1, med et tall bak, og jeg søker fortsatt i primærkvoten med det vitnemålet? Eller gjør dette "nye" faget, som jeg har tatt etter at jeg gjorde ferdig VGS, at jeg havner i ordinærkvoten?

En annen ting jeg lurer på er å TA OPP FAG, altså ikke bare ta et nytt. Er det da slik at jeg på en måte får 2 vitnemål? Et for søknader i primærkvoten, og et for søknader i ordinærkvoten? Og hva med det nye faget jeg tar opp (Matte R1)? Vil det stå både i den ordinære kvoten og den primære?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved forbedringer kan man ikke bruke standpunkt- og eksamenskarakterer fra ulike år. Ny eksamenskarakter som privatist kan erstatte gamle standpunkt- og eksamenskarakter dersom dette gir høyere gjennomsnittskarakter. Forbedringer blir ikke regnet med i førstegangsvitnemålskvoten.

Kilde: Samordnaopptak

Ergo, alle endringer du foretar som resulterer i ett kompetansebevis ( utstedt etter privatisteksamen ) vil regnes med i ordinær kvote. Du kan ofte konkurrere i begge ( frem til du er 21? ), automatisk. Primær vil da kun omfatte fag og resultater på utstedt vitnemål etter VGS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...