andylove Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det er kanskje dumt og stygt å si, men ENDELIG får Apple som fortjent. Du har kanskje fulgt dårlig med i timen? Det er ikke første gang Safari blir hacket, og heller ikke siste. Eller mener du å si at Apple fortjener løgner som den som er presentert i overskriften og artikkelen her, om "sekunder" - mens det i virkeligheten tok en person med svært inngående kunnskaper om OS X og sikkerhet dager eller uker å forberede denne hacken? Nå skal jeg hive meg på drittkastingen her, for enkelte innlegg fortjener PRYL! (inkludert mine egne til tider, ja). Så, les min redigerte post, og pass på dine fingre før du begynner med drittkasting. Og nei, løgn farer jeg ikke med. Det gjør ikke artikkelen heller, men den er misvisende i forhold til de fakta. Den gjengir ikke alt. Helt enig. Men om du er en sånn eplefantast, så kan jeg liksågodt gi opp å si noe til deg, for du har allerede bestemt deg, til døden skiller dere ad, at eplene er fantastiske og folka bak produktene er lynende intelligente. Tør jeg minne om at det tok Apple nesten 2 år før klipp og lim var på plass og at push mail var en kjekk greie for iPhone? Enkelte må roe seg ned altså, for jeg ekke den som skriker høyest når det gjelder å vite mest og jeg tør påstå at jeg er rimelig nøytral og kan endre meninger om jeg tar feil eller har feil kunnskaper innabords. Stay cool, stay in school! Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) dette skjedde i fjor også, da tok det vel 30sec. hver gang noen prøver så tar det bare sekunder før man har funnet et smutthull. alltid safari, quicktime eller noe som er problemet. ps. bare halve premien i år, begyner det å bli for lett å finne hull i sveitserosten til Apple? :> Endret 24. mars 2009 av anotherzen Lenke til kommentar
buitre Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Husker jeg ikke feil, var det en Mac som først ble hacket i fjor også. I mellomtiden har ingen Mac blitt infisert av virus, og et fåtall blitt infisert av en trojaner( som kom med piratutgaver av iWork 09). Lenke til kommentar
Newton Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Det er kanskje dumt og stygt å si, men ENDELIG får Apple som fortjent. Du har kanskje fulgt dårlig med i timen? Det er ikke første gang Safari blir hacket, og heller ikke siste. Eller mener du å si at Apple fortjener løgner som den som er presentert i overskriften og artikkelen her, om "sekunder" - mens det i virkeligheten tok en person med svært inngående kunnskaper om OS X og sikkerhet dager eller uker å forberede denne hacken? Nå skal jeg hive meg på drittkastingen her, for enkelte innlegg fortjener PRYL! (inkludert mine egne til tider, ja). Så, les min redigerte post, og pass på dine fingre før du begynner med drittkasting. Og nei, løgn farer jeg ikke med. Det gjør ikke artikkelen heller, men den er misvisende i forhold til de fakta. Den gjengir ikke alt. Helt enig. Men om du er en sånn eplefantast, så kan jeg liksågodt gi opp å si noe til deg, for du har allerede bestemt deg, til døden skiller dere ad, at eplene er fantastiske og folka bak produktene er lynende intelligente. Tør jeg minne om at det tok Apple nesten 2 år før klipp og lim var på plass og at push mail var en kjekk greie for iPhone? Enkelte må roe seg ned altså, for jeg ekke den som skriker høyest når det gjelder å vite mest og jeg tør påstå at jeg er rimelig nøytral og kan endre meninger om jeg tar feil eller har feil kunnskaper innabords. Stay cool, stay in school! Slapp av, jeg beskylder ikke deg for løgn, tøffingen...og slike karaktristikker av meg kan du spare deg for. Forøvrig så kommenterte jeg din opprinnelige post, som er quotet i sin helhet - hva du har lagt til i ettertid forandrer ikke min kommentar. Jeg beskylder derimot hw.no for løgn, fordi de gir en bevisst feilaktig framstilling. At VG ikke klarer få med seg fakta er jeg vant til, derfor leser jeg ikke VG. Men jeg nekter å tro at hw.no er så inkompetente at de ikke klarer få med seg essensen her, og da gjenstår bevisst løgn i "beste" itavisen-stil som forklaring på denne sykt idiotiske, feilaktige og unyanserte artikkelen. Endret 24. mars 2009 av Newton Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Er dette en dårlig fortalt spøk? "Nyheten" finnes allerede tilgjengelig på norsk, ordentlig sådan. Hva er da poenget med å oversette den, med de mangler det har medført? Det er ikke så interessant å lese at det tok 10 sekunder å sette koden ut i livet når man vet at dette var planlagt på forhånd. Å unnlate å ta med det aller viktigste i en tekst på 13 linjer er ikke ikke bare tabloid og misvisende, det er direkte flaut å lese. Et rent hån mot dem som ikke vet bedre. Herunder regnes oversetteren av denne artikkelen. Endret 24. mars 2009 av Spetsnaz Lenke til kommentar
andylove Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det er kanskje dumt og stygt å si, men ENDELIG får Apple som fortjent. Du har kanskje fulgt dårlig med i timen? Det er ikke første gang Safari blir hacket, og heller ikke siste. Eller mener du å si at Apple fortjener løgner som den som er presentert i overskriften og artikkelen her, om "sekunder" - mens det i virkeligheten tok en person med svært inngående kunnskaper om OS X og sikkerhet dager eller uker å forberede denne hacken? Nå skal jeg hive meg på drittkastingen her, for enkelte innlegg fortjener PRYL! (inkludert mine egne til tider, ja). Så, les min redigerte post, og pass på dine fingre før du begynner med drittkasting. Og nei, løgn farer jeg ikke med. Det gjør ikke artikkelen heller, men den er misvisende i forhold til de fakta. Den gjengir ikke alt. Helt enig. Men om du er en sånn eplefantast, så kan jeg liksågodt gi opp å si noe til deg, for du har allerede bestemt deg, til døden skiller dere ad, at eplene er fantastiske og folka bak produktene er lynende intelligente. Tør jeg minne om at det tok Apple nesten 2 år før klipp og lim var på plass og at push mail var en kjekk greie for iPhone? Enkelte må roe seg ned altså, for jeg ekke den som skriker høyest når det gjelder å vite mest og jeg tør påstå at jeg er rimelig nøytral og kan endre meninger om jeg tar feil eller har feil kunnskaper innabords. Stay cool, stay in school! Slapp av, jeg beskylder ikke deg for løgn, tøffingen...og slike karaktristikker av meg kan du spare deg for. Forøvrig så kommenterte jeg din opprinnelige post, som er quotet i sin helhet - hva du har lagt til i ettertid forandrer ikke min kommentar. Jeg beskylder derimot hw.no for løgn, fordi de gir en bevisst feilaktig framstilling. At VG ikke klarer få med seg fakta er jeg vant til, derfor leser jeg ikke VG. Men jeg nekter å tro at hw.no er så inkompetente at de ikke klarer få med seg essensen her, og da gjenstår bevisst løgn i "beste" itavisen-stil som forklaring på denne sykt idiotiske, feilaktige og unyanserte artikkelen. Føler jeg må følge opp her før vi ender som uvenner uten å engang ha møttes. Det kan kun skje i internett tidsalderen, tror jeg. Joda, jeg skal spare meg for feilaktige personkarakteristikker da jeg finner slikt høyst urettferdig selv. Beklager det Tøff i trynet er jeg neppe, bare på avstand. Men ja, jeg må si meg enig med deg at dette var svakt av HW, hvilket jeg også påpekte i min redigerte post. Det jeg derimot etterlyser, er at forfatteren elle teamet bak, kommer med en forklaring på denne artikkelen, eller i det minste trekker den. Da kan vi godt bruke dine ord, sykt idiotisk, feilaktig og unyansert. Er vi på nett da? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) haha, Var på tide at hyppen rundt mac og sikkerhet ble knust Helt enig. Håper de knekker Linux og BSD på lignende måter snart også. Det er bedre å få opp fokuset på sikkerhet før det blir et reelt problem enn etterpå. Det finnes ingen sikre desktop OS. Så enkelt er det bare. Det går helt fint an å gjøre nøyaktig det samme på både Linux og BSD om brukeren er dum nok (FireFox + flashplugin er ett stort sikkerhetshull). Problemet er bare at det vil fungere svært dårlig å få gjort noe mer enn å infisere PCen i det virkelige liv. Så godt som alle sitter bak NAT og rutere i tillegg til firewall i software. Endret 24. mars 2009 av Goophy Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det hadde ikke vært like mye denial eller tåkelegging her dersom det var en PC med Windows som ble hacket. Nå ble det riktignok hacket en PC med Windows samtidig, men du finner ingen fanboys som går berserk når dét omtales. Her skriver man om alle definisjoner og forsøker å være kreative for å definere dette som "ikke-et-problem, ikke-et-hack" men saken er at et sikkerhetsproblem er et sikkerhetsproblem uansett om det står en liten i foran produktnavnet eller ikke. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 5000dollar (og den blir jo bare mindre værdt) - er billig for å få noen til å bruke ekstremt med tid på å finne feil for deg. Lenke til kommentar
Foleson Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 HW.NO, å komme med denne nyheten nå er jo bare pinlig! Husker ikke om det var dagbladet eller VG som hadde en sak på det for flere dager siden, som i tillegg var langt mer detaljert og informativ enn det dere klarer her. Skjerpings! Lenke til kommentar
RBW Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Heppers! Vi er klar over at det er andre som har skrevet om dette tidligere her i Norge. Dog er det vel ingen automatikk i at alle leser alt alle steder. Greit nok at dere som klager mest her tydeligvis har lest saken før, men vi har nå tro på at ikke alle har lest denne tidligere. "bevisst feilaktig framstilling"? I alle dager, nå har jeg hørt det også. Ønsker om noe mer fylde er notert, så takk for den Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jaja, alle har fått med seg at det er gammelt nytt. Problemet er heller det at det medieføres som om at nettleserne ble hacket på 10 sekunder. Det er jo løgn. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 5-10 sekunder, det var fort - så fort som hakket Mac... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg sluttet å lese itavisen for et par år siden, fordi hw.no stort sett hadde de samme sakene med mer fylde. Når dere skriver et sammendrag av en artikkel på 10 setninger fra vg-nett, kan jeg ikke akkurat forsvare dere med "dybde og fylde". Som flere andre brukere har kommentert, har også jeg bitt meg merke i dag det er fallende kvalitet på en del av artiklene dere kommer med. Aktiviteten virker også å være noe redusert. Finanskrise og nedskjeringer vi ikke har hørt noe om? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 @andylove: Vi er "på nett" @tommyb: Tåkeleggingen her er det faktisk hw.no som står for, gjennom en søppelartikkel som jeg tror er den dårligste og mest unøyaktige framstillingen jeg har sett omkring saken, rendyrkede tabloidpublikasjoner som VG og itavisen medregnet... Denial? Tror ikke det, du. En Mac med Safari ble hacket, hvorfor skulle noen benekte det? Det interessante er hvordan den ble hacket (noe vi ikkke får svar på enda), omstendighetene rundt et slikt stunt (og hvordan enkelte utnytter PR-verdien for alt den er verdt), og hva Apple gjør for å forbedre situasjonen (OS X Snow Leopard har en rekke sikkkerhetsmessige forbedringer, og ville med stor sannsynlighet motstått forsøket). Men ved ikke å formidle fakta, gjør hw.no dette til en helt annen diskusjon enn det burde ha vært. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Synnes safari og mac har hatt en lignende overskrift for noen år siden. Tydligvis ikke gjort noe med problemet. Da var det vel ikke 10sek men en konkurranse om å "hacke" mac og da var også safari det svake ledd. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hackeren hadde visstnok funnet et ukjent hull og laget et script for det på forhånd. Hvis dere tror at det kun var Mac som ble hacket så bør kildene nøyere. Det er forresten ikke lenge siden sist, da ble både Mac og Windows hacket veldig raskt, Ubuntu klarte ingen å hacke. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det var Safari som ble hacket, men det ga hackeren full kontroll over hele maskinen tror jeg. Da dette er relatert til Safari, i hvilken grad kan dette hullet også utnyttes i andre OS Safari er gitt ut på? Dette er ikke første gangen et produkt fra Apple kommer dårligst ut i PWN2OWN, sist når Windows, Linux og Mac var med, var OSX det første som ble hacket. Windows Vista gikk ut som nummer to, og Ubuntu ble gjenværende urørt ... men det ble nevnt at hullet som ble brukt til å hacke Vista var lukket trerdjepartsprogram som også er tilgjengelig til Linux, og at det kan hende det hadde vært mulig å utnyttet det samme hullet der også. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det var Safari som ble hacket, men det ga hackeren full kontroll over hele maskinen tror jeg. Da dette er relatert til Safari, i hvilken grad kan dette hullet også utnyttes i andre OS Safari er gitt ut på? Charlie Miller har ikke prøvd dette: Intervjuer: "Does it work on Safari for Windows?" Miller: "I don’t know. I didn’t look." http://blogs.zdnet.com/security/?p=2941 (Forøvrig er det grunn til å ta en del av uttalelsene til Miller med en klype salt - han bedriver et PR-show, med uttalelser som er satt helt på spissen og i beste fall svært unyanserte) Dette er ikke første gangen et produkt fra Apple kommer dårligst ut i PWN2OWN, sist når Windows, Linux og Mac var med, var OSX det første som ble hacket. Windows Vista gikk ut som nummer to, og Ubuntu ble gjenværende urørt ... men det ble nevnt at hullet som ble brukt til å hacke Vista var lukket trerdjepartsprogram som også er tilgjengelig til Linux, og at det kan hende det hadde vært mulig å utnyttet det samme hullet der også. "Charlie Miller got the luck of the draw, and had the first time slot for the browser competition." http://dvlabs.tippingpoint.com/blog/2009/0...ro-day-exploits Altså, hvilken nettleser som ble hacket først var tilfeldigheter, som resultat av loddtrekning. Hadde hackeren Nils blitt trukket først, så hadde Windows og IE "kommet dårligst ut". Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 "bevisst feilaktig framstilling"? I alle dager, nå har jeg hørt det også. "bevisst feilaktig framstilling" er standard-svar ved artikler som omhandler sikkerhet på Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå