Gå til innhold

Ødelegger ujevn lading mobilbatteriet?


Anbefalte innlegg

Dere har muligens diskutert dette herfra og til helvete allerede, men jeg må bare prøve meg på en tråd, siden jeg ikke får noe skikkelige svar fra noen om dette.

 

Selv er jeg helt nazi på å lade fullstendig ut batteriet før jeg lader det fullstendig opp igjen. Ingenting gjøres halvveis, med mindre det er krise. Dette har jeg gjort med alle mobiler jeg har hatt, og felles for dem alle er god levetid på batteriene selv om resten av telefonen forfaller med årene.

 

I motsetning til mange jeg kjenner, som lader litt nå og da, og sitter igjen med mobilbatterier som holder én dag.

 

Dette kan selvsagt være tilfeldig, eller fordi mine mobiler gjerne ligger i en prisklasse noen tusenlapper over mine venners. I tillegg har jeg hørt en del om at batteriene tømmes automatisk av laderen før ladingen begynner, eller noe i den duren.

 

Jeg aner ikker hva som er riktig. Gjør dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i nyere telefoner er det lion batterier som tåler mye mer enn det de gjorde i "gamledager"

 

Batteriet skal ikke ta skade av slikt som du sier.

 

Har selv hatt en del telefoner og alle har blitt ladet hver natt (ca 8 timer) og jeg kan ikke si jeg har merket noe tap av batteri tid ettersom tiden vandrer.

Lenke til kommentar

Moderne lithiumbatterier har faktisk best av klattlading. Dvs. ofte lading, helst før batteriet er halvtomt. Lithiumbatterier har ingen minneeffekt slik som tidligere batterityper.

 

Men, av og til - 1-2 ganger i året har elektronikken som overvåker batteriene godt av at batteriet blir ladet helt ut og opp igjen.

 

Det er forøvrig helt umulig å lade lithiumbatterier helt ut. Det er bestandig strøm igjen, selv når du ikke engang får skrudd på mobilen.

 

Det er mange myter som går rundt det med batterier, men aldri før har det vært lettere å gjøre alt rett. Det verste for ett lithiumbatteri er varme og lediggang, ikke feil lading. F.eks bærbare som har kraftig varmeutvikling får problemer med batteriene på grunn av dette. Ett lithiumbatteri som oppbevares over tid og er ubrukt taper fort merkbare mengder kapasitet, men det er en situasjon man ikke kommer over med moderne telefoner, de fleste lar jo ikke mobilen ligge ubrukt i månedsvis.

Lenke til kommentar

Flodec: joda, moderne batterier har begrensinger på antall oppladinger - men det går på antall ladesykluser, IKKE antall ganger toppladet. F.eks tilsvarer 5 ganger opp til 100% fra 80% omtrent en full opplading.

 

>Jonas<: batterier og slikt er slitedeler med begrenset levetid, og faller derfor ikke inn under normal reklamasjonstid. (Ihvertfall om alt som er galt er manglende kapasitet etter en stund bruk.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
>Jonas<: batterier og slikt er slitedeler med begrenset levetid, og faller derfor ikke inn under normal reklamasjonstid. (Ihvertfall om alt som er galt er manglende kapasitet etter en stund bruk.)

PC-batterier ble da fastlått at de skulle ha en minimum levetid på to og et halvt år, så da må da vel det være noe sånt på mobilbatterier også?

 

Edit: Før var det ihvertfall to års reklamasjonsrett på mobiltelefonbatterier.

- Du har krav på et nytt batteri dersom batteriet uten grunn begynner å skrante etter en tid, for eksempel et år. Mange mobiltelefonbatterier har begrenset levetid. Kjøpsloven sier at du som kunde har fem års reklamasjonsrett. Dyre mobiltelefoner skal vare lengre enn to år, og et oppladbart batteri skal kunne brukes om og om igjen. Da er det urimelig at batteriet har kortere levetid enn to år, mener Paal Bjønness, jurist i Forbrukerrådet.
Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Dette var interessant lesning, gitt! Jeg trenger tydeligvis ikke planlegge hele dagen min rundt ladingen av mobilen :whistle:

 

Har alle nyere mobiler lithiumbatteri? Hvordan finner jeg ut om min Samsung SGH-i450 har det? Den er jo ikke spesielt gammel, så regner vel egentlig med at den har det :yes:

Samsung SGH-i450 har et 1140 mAh lithium-ion batteri.

Lenke til kommentar
Flodec: joda, moderne batterier har begrensinger på antall oppladinger - men det går på antall ladesykluser, IKKE antall ganger toppladet. F.eks tilsvarer 5 ganger opp til 100% fra 80% omtrent en full opplading.

Jeg vil si at en ladesyklusen begynner når du setter i ladere, og avsluttes når du tar ut laderen. Så 5 ladinger fra 80 til 100% telles som 5 ladesykluser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...