Gå til innhold

[Løst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal begynne med protein pulver nå.

Proteinpulveret kan for eks være melk hvor fett, laktose osv er fjernet.

Om man skal spise potetstappe til middag, sier man da at man skal begyne med potetstappe?

Som det skrives over, målsetting må du komme med.

Sånn ca 2-3g pr kg kroppsmasse ( om man ikke er ganske overvektig )

Minus proteinen man får i seg ved kosten , delt på måltidene er en ganske grei pekepinn.

Lenke til kommentar
Ingen her som har et vanlig svar f.eks hvor mye gram protein pulver det skal være i shaken? og hvor mange doser til dagen osv. på treningsdager og ikke. viss det er forskjell. jeg veier rundt 70kg.

=

Minus proteinen man får i seg ved kosten , delt på måltidene er en ganske grei pekepinn.

?

Uten å ha regnet på det så er det somregel 10g før trening og 30g etter i shaken.

Og i måltidene ca 30g i shaken.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ifølge en artikkel jeg leste på myrevolution.no er det optimalt (eller man får i alle fall full/nok utnyttelse av proteinsyntesen) med bare 20g protein i shake etter trening. Noe mer enn dette trengtes på en måte ikke, og det kom mest sannsynlig til å bli til karbohydrater f.eks. (noe som ikke nødvendigvis er negativt).

Folk kan lese alt på www.myrevolution.no. Mulig det sto på forumet der, kanskje bare i et innlegg av Mr. Fagerli.

Lenke til kommentar

Kikket litt rundt og fant artikkelen:

http://www.myorevolution.net/forums/showthread.php?t=2764

Det er første gang jeg leser dette.

Det vil si at man må fordele inntaket av proteiner? Jeg mener å ha lest om man tar flere porsjoner, eller en stor, så har ikke det noe å si. Alt blir tatt opp og brukt i løpet av dagen. Men denne artikkelen sier at viss man inntar en stor porsjon med proteiner, så vil gitt mengde gå til musklene, resten til andre ting, og et eventuelt overskudd går rett til fettlagrene?

Selv tar jeg 20g proteiner (da har jeg selvfølgelig tatt med protein% i pulveret med i beregningen) før trening, og 40g etter. Resten spiser jeg. Ut i fra denne artikkelen, så burde jeg altså ta 20g etter trening, og 20g senere på kvelden?

Jeg vil gjerne lese hvilke tanker andre har :)

Lenke til kommentar

Står også

Total kaloribalanse i løpet av en dag er selvfølgelig av avgjørende betydning, og det samme er totalt proteininntak,

og

2g/kg kroppsvekt per dag i en oppbyggingsfase under støtte av et kalorioverskudd og opptil 3g+ i en diettfase med kaloriunderskudd og hard trening er fremdeles korrekt.

+

andre mekanismer som er viktige å aktivere med høyere proteininntak. Dette er et isolert studie under spesifikke forhold og må tas for det det er

--------------------------------------------------

og et eventuelt overskudd går rett til fettlagrene?

Nei, det blir karbohydrat og total kcal bestemmer om det er overskudd som vil evt bli lagret som fett.

Det kommer ikke godt frem hvilken blanding som er brukt,melkeprotein, eggeprotein, eller kombinasjoner av ulike proteinkilder Myse har en høyere topp og mer oksidering og med et godt proteintilskudd vil for eks 50% være av K-protein og ligge i magesekken og frigjøre litt over tid.

Det stemmer forsåvidt godt over det jeg har skrevet i 8 år nå, bruker man kun M-protein , del opp shakene litt mer en ved et blandingsprodukt.

Endret av War
Lenke til kommentar
Ingen her som har et vanlig svar f.eks hvor mye gram protein pulver det skal være i shaken? og hvor mange doser til dagen osv. på treningsdager og ikke. viss det er forskjell. jeg veier rundt 70kg.

=

?

Uten å ha regnet på det så er det somregel 10g før trening og 30g etter i shaken.

Og i måltidene ca 30g i shaken.

Er det du mener at jeg skal ta 10 gram før trening , og 30gram etter trening , og i tilleg 30gram hver gang jeg spiser??! !!

Lenke til kommentar

Ja somregel 10g før trening 20-30g etter trening ( + karbohydrater)

Så fordeler man resten av den utregnede proteinen over alle måltider så det totale protein i måltidet blir ca likt resten av måltidene.

Dvs til en kjøttmiddag blir det mindre i shaken VS en frokost med 4 knekkebrød.

Lenke til kommentar

Altså, TS, det er ikke noe fasitsvar på hvor mye akkurat DU skal ta oppi shaken. Det fins dog et fasitsvar på hvor mye protein akkurat DU trenger hver dag for å få optimalt ut av treningen.

Om du finner ut hvor mye protein du får i deg hver dag fra kosten (maten du spiser), kan du trekke dette fra ditt ultimate inntak (kroppsvekten din * 2g eller fettfri kroppsmasse * 2,5g).

Du veier rundt 70kg, samme som meg. Du trenger (70kg*2g) 140g protein hver dag. Om du spiser en kyllingmiddag, et par skiver med salami og et pas glass melk hver dag, så kanskje dette gir deg (det må du finne ut av, er ingen ekspert på sånt) kanskje 60g protein. Det vil si at du trenger (140g-60g) 80g protein EKSTRA hver dag, mot det du har nå. Det er mange måter du kan få inn dette, f.eks. med mer kylling, noen egg, mer melk etc. etc. Det billigste og i mange sitt tilfelle enkleste er å ta proteinpulver, noe du har vært smart nok til å tenke ut selv.

Om du vil dekke hele ditt proteinunderskudd (som i mitt eksempel er 80g) bør du fordele dette som 20g protein (ca. 2 scoops om du har 10g måleskje, men regn gjerne litt mer pga pulveret aldri er helt rent protein. Dette må du beregne på hvert enkelt pulver) som tilskudd til 4 måltider f.eks. Om du trener bør du fordele kanskje 10g før og 20g etterpå.

Forstår du bedre nå?

Lenke til kommentar

Altså, TS, det er ikke noe fasitsvar på hvor mye akkurat DU skal ta oppi shaken. Det fins dog et fasitsvar på hvor mye protein akkurat DU trenger hver dag for å få optimalt ut av treningen.

Om du finner ut hvor mye protein du får i deg hver dag fra kosten (maten du spiser), kan du trekke dette fra ditt ultimate inntak (kroppsvekten din * 2g eller fettfri kroppsmasse * 2,5g).

Du veier rundt 70kg, samme som meg. Du trenger (70kg*2g) 140g protein hver dag. Om du spiser en kyllingmiddag, et par skiver med salami og et pas glass melk hver dag, så kanskje dette gir deg (det må du finne ut av, er ingen ekspert på sånt) kanskje 60g protein. Det vil si at du trenger (140g-60g) 80g protein EKSTRA hver dag, mot det du har nå. Det er mange måter du kan få inn dette, f.eks. med mer kylling, noen egg, mer melk etc. etc. Det billigste og i mange sitt tilfelle enkleste er å ta proteinpulver, noe du har vært smart nok til å tenke ut selv.

Om du vil dekke hele ditt proteinunderskudd (som i mitt eksempel er 80g) bør du fordele dette som 20g protein (ca. 2 scoops om du har 10g måleskje, men regn gjerne litt mer pga pulveret aldri er helt rent protein. Dette må du beregne på hvert enkelt pulver) som tilskudd til 4 måltider f.eks. Om du trener bør du fordele kanskje 10g før og 20g etterpå.

Forstår du bedre nå?

Ja fårstår nå... så viss vi sier jeg må ta 80gram til dagen.. beste måte å fordele dette på? er dette bra:

Men hvordan ville du fordelt dette?? på treningsdager og ikke treningsdag??? f.eks 10gram frokost. 20gram før trening. 30 gram etter trening. 20 gram på kveld? er dette bra? På ikke treningsdager da?

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke forstår stort av hva du sier. Men jeg skal prøve.

Ja fårstår nå... er dette bra: ? ? ?

Men hvordan ville du fordelt dette? 10g som tilskudd til frokost, 20g før trening, 30g etter trening, 20g på kveldstid?

Dette kan jo gå. Men det er heller ingen fasit på dette. Du kan ta tilskudd til proteinfattige måltid. Du trenger ikke ta protein til en kylling/fisk/kjøtt-middag. Her får du alt du trenger, og mer attpåtil.

Du kan også erstatte 20g proteinpulver med 2-3 kokte/stekte egg.

I tillegg er det ikke stor vits å ta 30g etter trening, da 20 er tilstrekkelig. Ta 10 før og 20 etter du. Resten fordeler du som tilskudd til proteinfattige måltider.

På hviledager gjør du akkurat det samme, bare at du fordeler de 30 grammene fra treningen på måltidene istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...