eppis Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) jeg sliter med og få RAID til og fungere systemdisken (boot disken)... jeg har valgt et enkelt partisjons oppsett på 1 swap partiosjon og 1 root (/) partisjon på begge diskene (like i størelse). Jeg har fått raid til og funke tidligre men aldri fått det til og funke sikkelig med boot disken. jeg bruker Gentoo og jeg får følgende output når jeg booter. >> Activating mdev >> Detected real_root as a md device. Setting up the device node >> Determining root device >> Mounting root mount: mounting /dev/md1 on /newroot failed: Invalid argument !! Could not mount specified root, try again !! Could not find the root block device in . mdadm er lagt in samt RAID1 er lagt in som built in i kjernen. Når jeg kompilerte kjernen brukte jeg genkernel men gikk gjennom og sjekka at det jeg trengte var med. /dev/md1 og swap er også lagt til i fstab. I bootloaderen bruker jeg det som står rett ut fra gentoo sin handbook: fra Gentoo Hanbook: image=/boot/kernel-genkernel-x86-2.6.28-gentoo-r4 label=gentoo read-only root=/dev/ram0 append="init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/md1" initrd=/boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.28-gentoo-r4 noen som har noen forslag til dette? jeg ser ikke helt hvor feilen ligger. Endret 23. mars 2009 av eppis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå