Gå til innhold

Norsk Keymap i gdm?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har Arch Linux og jeg har installert xfce4.6 og gdm. Jeg får enkelt å greit Norsk keymap i Xfce så det er det ikke noe problem. Problemet ligger i det at jeg vil ha norsk keymap i gdm også. Og jeg har lest litt på nett nå og jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det. Uannsett så blir det aldri riktig liksom. Jeg har forandra på config filer. Xorg, rc.conf tror jeg også 10-keymap.fdi. og det vil seg liksom ikke. Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg mener å huske at jeg har hatt Norsk keymap i Slackware, men da hadde jeg installert GSlacky om jeg ikke tar helt feil. Jeg hadde ikke tenkt til å installere Gnome i Arch. Men jeg vil allikevel ha Norsk keymap i gdm i Arch. Noen som vet hvordan jeg får det til? Ja jeg har lest på nett. Å bare sånn for sikkerhetskyld. Det er Norsk keymap /tastatur oppsett jeg vil ha.

Håper noen har svar.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. evdev/hal skal vel i utgangspunktet være lettere siden det meste skal finnes/configureres automatisk. Men jeg liker det ikke... Latterlig vanskelig å vite hvilken fil og hva du skal endre på i hal.

Og hvorfor ikke en plain tekst config fil? Noe positivt med XML?

Lenke til kommentar
XML er enkelt å parse :)

Jau, det er selvfølgelig grunnen til at det er blitt brukt her. For det er egentlig snakk om filer som for det meste skal være maskin-lesbare. De fleste vil bruke en frontend (GUI/cli) for å konfigurere disse tingene. Det er også mulig man vil få en tradisjonell konfigfil til en del av tingene etterhvert.

Manuel: strengt talt så trengte man ikke det før heller, men det var pga relativt heftige workaround/hacks. HAL vil gjøre dette mye bedre.

Lenke til kommentar
XML er enkelt å parse :)

Manuel: strengt talt så trengte man ikke det før heller, men det var pga relativt heftige workaround/hacks. HAL vil gjøre dette mye bedre.

Ja, som du selv sier så er det mer korrekt å la HAL ta seg av koblingen mellom program- og maskinvare. Tidligere så fungerte "hotplugging" i X.org bare ved at kjernen emulerte enhver PS/2-kompatibel mus på /dev/input/mice eller /dev/psaux. Det fungerer dårlig når man ønsker mer fleksibilitet enn en aldrende PS/2-driver. Det er også en fordel å holde X.org separat fra Linux-kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...