wil Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hei. Jeg har Arch Linux og jeg har installert xfce4.6 og gdm. Jeg får enkelt å greit Norsk keymap i Xfce så det er det ikke noe problem. Problemet ligger i det at jeg vil ha norsk keymap i gdm også. Og jeg har lest litt på nett nå og jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det. Uannsett så blir det aldri riktig liksom. Jeg har forandra på config filer. Xorg, rc.conf tror jeg også 10-keymap.fdi. og det vil seg liksom ikke. Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg mener å huske at jeg har hatt Norsk keymap i Slackware, men da hadde jeg installert GSlacky om jeg ikke tar helt feil. Jeg hadde ikke tenkt til å installere Gnome i Arch. Men jeg vil allikevel ha Norsk keymap i gdm i Arch. Noen som vet hvordan jeg får det til? Ja jeg har lest på nett. Å bare sånn for sikkerhetskyld. Det er Norsk keymap /tastatur oppsett jeg vil ha. Håper noen har svar. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Først og fremst, bruker du evdev/hal eller gammeldags Xorg/kbd driver? Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 I xorg så tror jeg det så kbd på driver. Men jeg har evdev installert. Om jeg bruker hal vet jeg ikke. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg har prøvd å bytte til evdev i xorg.conf, men da fikk jeg ikke noen tastatur i X så det ut som Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hvordan ser din /etc/rc.conf ut? Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Ja. Nå har jeg ikke den maskina forran meg desverre. Skal se om jeg finner ut noe i ettermiddag/kveld Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Med mindre du har satt serverflagget "AutoAddDevices" til "False" så bruker du hal/evdev, uavhengig av hva xorg.conf sier. Du er da avhengig av å sette keymappet i hal sine policy filer. http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg_i...l_configuration Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det så da utrolig overkomplisert ut Ser ikke ut som jeg kommer til å kompilere X.org mot HAL med det første. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Enig. evdev/hal skal vel i utgangspunktet være lettere siden det meste skal finnes/configureres automatisk. Men jeg liker det ikke... Latterlig vanskelig å vite hvilken fil og hva du skal endre på i hal. Og hvorfor ikke en plain tekst config fil? Noe positivt med XML? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) For brukeren vil fordelen med en HAL-kompatibel X-server være at den slipper å startes på nytt når nye inndataenheter kobles til maskinen. Endret 27. mars 2009 av Manuel Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 XML er enkelt å parse Jau, det er selvfølgelig grunnen til at det er blitt brukt her. For det er egentlig snakk om filer som for det meste skal være maskin-lesbare. De fleste vil bruke en frontend (GUI/cli) for å konfigurere disse tingene. Det er også mulig man vil få en tradisjonell konfigfil til en del av tingene etterhvert. Manuel: strengt talt så trengte man ikke det før heller, men det var pga relativt heftige workaround/hacks. HAL vil gjøre dette mye bedre. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 XML er enkelt å parse Manuel: strengt talt så trengte man ikke det før heller, men det var pga relativt heftige workaround/hacks. HAL vil gjøre dette mye bedre. Ja, som du selv sier så er det mer korrekt å la HAL ta seg av koblingen mellom program- og maskinvare. Tidligere så fungerte "hotplugging" i X.org bare ved at kjernen emulerte enhver PS/2-kompatibel mus på /dev/input/mice eller /dev/psaux. Det fungerer dårlig når man ønsker mer fleksibilitet enn en aldrende PS/2-driver. Det er også en fordel å holde X.org separat fra Linux-kjernen. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det er såklart fint med framskritt, men for meg virker integreringen av HAL som et steg fram, to tilbake. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Er XML konfigurasjonsfiler to skritt tilbake, eller er det noe annet du referrerer til? Og hvordan ville du heller løst det? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har ikke noe med XML å gjøre, men hva man faktisk må gjøre bare for å forandre keymap. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har lagt min mx1000 på is også.. Litt i "protest". Brukte alle knappene i xorg.conf og mappet dem til nautilus. Men nå gidder jeg ikke før de gjør det mer brukervennlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå