Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

i7 gaming rigg

Anbefalte innlegg

hei, trenger litt hjelp med oppsett av pc til en kompis. Dette er hva jeg har kommet fram til nå; https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95125

Passer alt sammen? Vet at hovedkort + prosessor passer fint osv, men vet ingenting om hardisker.

Takk for alle svar. Han har et budsjett på 19-20 tusen, så gjerne endre på det om han kan få en bedre pcfor samme sum

Ogs lurer jeg på i sammeslengen om amentio er noe godt selskap. Det blir jo littover 1k billigere om han bestiller det meste derfra. Eller er den ekstra tusenlappen verdt å hive til datakjeden / komplett? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hitachi UltraStar 15K300 73 GB SAS, som er en sas disk vil ikke fungere ppå p6t v2 kort da disse ikke har sas kontrollere. v1 har dog dette.

Hva med to HDD i raid istedet?

akkuratt samme stusset jeg over, mente og huske at noen av de x58 kortene hadde det.

Sas i raid hadde jo vært en løsning, dog rimlig dyr pga du må ha kontroller,

hva med 2 velcony raptor 2 slike i raid 0 blir jo rimlig spenstig. de har dog rimlig lav cache..

siste valg blir vel ssd

Lenke til kommentar

Ka i alle verdens riker skal han med 6 GB minne? Er det video redigering pcen skal brukast til?

Og det skjermkortet kunne vært bytta ut i et billigare alternativ som sikkert gjer nokenlunde lik ytelse i dei fleste spel.

Strømforsyninga var også litt overkill spør du meg, 1000W ser eg ikkje helt behovet for på den riggen der..

Lenke til kommentar

Vel PanzerLoco, X58 plattformen kjører med tri channel minne ( 3 brikker * X gb), 6gb er ett ganske så standard sett.

Ser dog ikke meningen med verken det skjermkortet eller en såpass dyr hdd. Kjøp to vanlig Hdd'er og sett dem opp i raid. Bruk det som OS disk og heller ha en stor disk med all "dritten" på.

Når det gjelder skjermkortet så er sjeldent de dyreste korta verdt det, venter du ett par mnd så er kortet halvert i verdi. Hold deg til 285/4870x2 om du skal ha noe av det beste. Det beste av det beste er bare tull.

Legg pengene til siden og heller kjøp inn noe nytt oftere, dette får man mer for.

Når det gjelder hovedkort, ram og cpu så er dette ett bra kjøp. Noe du ikke vil trenge og oppgradere på lenge.

PSU er meget kraftig, 850 watt holder lenge, da med muligheter for utbygninger.

Lenke til kommentar
Ka i alle verdens riker skal han med 6 GB minne? Er det video redigering pcen skal brukast til?

6 GB minne er absolutt ikke bortkastet da man kan slå av sidevekslingsfil noe som øker ytelsen. 6 GB minne er heller ikke så veldig mye i dag, selv har jeg 4 GB minne på min PC med Vista 64-bit og har opplevd å bruke opp alt.

Lenke til kommentar

Kun10kr: ser du linker til MLC'ene til intel, regner med at du anbefaler SSD'ene som OS-disk.

skal man ha en SSD som OS-partisjon er vertex mye bedre en intels MLC i min mening(Vertex er avhengig av en kontroller med cache). Hvis jeg skulle brukt disken på en ICH10R så ville jeg gått for Intels X25-E serie.

Ellers tar du heller 2 små vanlige hardisker som disse fra Seagate, selv om de ikke har 32mb cache så vil ikke det merkes, det er heller viktigere at de har NCQ-støtte.

Plaser de i raid på ICH10 kontrolleren og kjøp heller en lagringsdisk å ha på siden av.

Jeg anbefaler deg å lese mer om raid hvis du vurderer det, og husk at det er MYE å tweake og instille hvis du vurderer å bruke en SSD!

dit valg av strømforsyning er jeg enig i, selv om du ikke trenger 1kw så er det greit å heller ha litt til overs, så kan du oppgradere mer uten å måtte skifte PSU. det er uansett en stillegående og god strømforsyning=)

som skjermkort er det samme hva du kjøper, men i min mening er GTX295 det soleklare valget, når de blir billigere kan jeg kjøpe et nytt og plasere de i SLI. På den måten ble det et billig skjermkort i det lange løp...

Lenke til kommentar
Vel PanzerLoco, X58 plattformen kjører med tri channel minne ( 3 brikker * X gb), 6gb er ett ganske så standard sett.

Det var eg faktisk ikkje klar over, men no har eg lært noke nytt idag og :)

Eg har 2gb minne per dags dato på min stasjonære, og det har holdt i bøtter og spann for meg til både Crysis og andre krevande spel. Men so kjøyrer eg vel og merke Win XP, kan jo sjølvsagt ligge litt i det.

Lenke til kommentar

Grafikkortet du har valgt ut ser ut til å være lite med av i norske nettbutikker.

Ville uansett heller ha slengt meg på 4870X2 bølgen og peist til med feks Sapphire sitt kort som er det billigste med mange utganger av 4870x2 typen.

Jeg har selv valgt Chieftecs SS 1kw og venter den i posten nå. Forrige psu gikk til f. Hiper no more I say.

1kw er kanskje overkill men jeg synes selv det er bedre med overkill pga utvidelesesmulighetene i ettertid + PSU'en trenger ikke å jobbe maksimalt viss man feks har en maskin som krever hver watt av PSU'en.

Når det kommer til SSD så synes jeg personlig at det virker spennende og hive seg på bølgen og få en skikkelig kjapp OS disk:) Hvis du har feks sett Samsung sitt sinnsyke PR stunt så skjønner du at SSD kan nå syke høyder på ytelsesfronten i raid.

Men antar SSD begynner å bli litt mer folkelig så som sakt sleng OS på SSD og skaff deg en stor HD som du kan bruke til Filmer, Tv-serier, Spill, Musikk osv.

Lenke til kommentar
Eg har 2gb minne per dags dato på min stasjonære, og det har holdt i bøtter og spann for meg til både Crysis og andre krevande spel. Men so kjøyrer eg vel og merke Win XP, kan jo sjølvsagt ligge litt i det.

For XP kan det holde ok. (Selv om jeg har opplevd med 2GB at noen nyere spill spiser opp alt det fysiske minnet uansett). Med Vista bør man forsåvidt ha 4GB+ for best opplevelse ja.

Lenke til kommentar

Har endret handlevogna, men skulla han gå for Intel eller OCZ vertex ?

Takk for alle svar, og trur han kjøper 2 4870x2 i crossfire istedet for gtx 295 kortet. Er 4890 noe som er verdt å vente på, eller 5xxx serien?

Eller er det lurt å bare kjøpe 4870 kortene nå?

takk for alle svar :devil:

EDIT: Hvordan setter man en SSD disk inn i stasjonære pcer? Har nettop kjøpt meg en i7 gaming pc, med et Antec 1200 kabinett og en asus P6t deluxe V2 hovedkort. Hvordan setter jeg det inn om jeg kjøper det? :hmm:

Endret av atriC
Lenke til kommentar
Kjøp en skikkelig skjerm! Skjerm er muligens den mest undervurderte (+HDD) delen i et PC-oppsett.

Stikkord for 20k klassen:

i7

SSD

Overklokking

Vannkjøling

Kvalitetskabinett

KvalitetsPSU

Husk at de delene som varer lengst er Kabinett, skjerm og PSU. Legg derfor pengene der.

Følerat jeg har alt bra der, men vannkjøling trur ikke jeg at han vil ha. Han snakker mye om noctuan ihandlelista som cpu cooler + et antec 1200 vil sikkert gi mer enn nok kjøling.

Men tilbake til ssd. Funker det som mykos sier?

takk for alle svar :love:

Lenke til kommentar

Denne du tenkte på? I såfall, det funker.

Om du ikke skal vannkjøle er Noctua'en det beste valget.

Skjermen er tragisk i forhold til resten av oppsettet. Regn 5k for skjerm, spar inn på GPU(285 er et bedre valg.) Dette er den beste 24" pr. idag. Les.

1000W er overkill til tusen. Kjøp en skikkelig kvalitetsPSU, helst Seasonic eller en i Silencer-serien til PC Power & Cooling. Corsair er også et godt valg.

750W skal holde leeeeenge

EDIT: Håper du skal klokke, dette oppsettet skriker om å bli klokket.

Endret av ravii
Lenke til kommentar
Denne du tenkte på? I såfall, det funker.

Om du ikke skal vannkjøle er Noctua'en det beste valget.

Skjermen er tragisk i forhold til resten av oppsettet. Regn 5k for skjerm, spar inn på GPU(285 er et bedre valg.) Dette er den beste 24" pr. idag. Les.

1000W er overkill til tusen. Kjøp en skikkelig kvalitetsPSU, helst Seasonic eller en i Silencer-serien til PC Power & Cooling. Corsair er også et godt valg.

750W skal holde leeeeenge

EDIT: Håper du skal klokke, dette oppsettet skriker om å bli klokket.

Selvsagt. Har fått høre at samsungenvar ganske bra jeg. Men 5k for en skjerm bi litt i meste laget. Hva med å kjøpe samsungen nå, å kanskje kjøpe etbedre skjerm i juletider?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...