Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva skjer om man blir lagt inn for å være suicidal?

Gjest INNLAGT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får sykemelding, enten du går på skole eller er i jobb.

Du kan ikke legges inn på sykehus mot din vilje hvis du "kun" er suicial. Det er ikke forbudt å ta sitt liv i Norge.

Du kan legges inn på sykehus mot din vilje hvis du har, eller det er mistanke om at du har, en alvorlig psykisk sykdom, og at du er til fare for deg selv eller andre, eller at innleggelse er eneste måten å gi deg behandling på. Selvmordsønsker, eller selvmordshandlinger er i seg selv ikke lovlig grunnlag for å holde noen tilbake på tvang, hvis en ellers er metalt frisk.

Hvis du blir lagt inn mot din vilje, har du rett på advokat og du kan få prøvd saken din for kontrollkommisjonen. Det er en nøytral instans som skal se til at loven følges ved tvangsinnleggelser.

Ved en innleggelelse vil du først bli undersøkt av lege, for å se om innleggelsesopplysningene stemmer. Mange blir skrevet ut etter det.

I prinsippet kan sykehuset holde deg tilbake til du er frisk, men faktum er jo at det er svært vanskelig å få lagt inn en person på psykiatrisk sykehus, og at pasientene skrives ut for tildlig, før de er ferdig behandlet, ikke at en holder på folk i lange tider.

Lenke til kommentar

Merk at man har sterkt reduserte rettigheter om man er under 18 år.

Jeg vil tro at du får tilbud om skole under behandlingen.

Hold deg inne en stund du, uten å tenke på hvor lenge dem "holder" deg. Du vil etterhvert merke at det er ganske godt å bare ta livet helt med ro.

Lenke til kommentar
Du får sykemelding, enten du går på skole eller er i jobb.

Du kan ikke legges inn på sykehus mot din vilje hvis du "kun" er suicial. Det er ikke forbudt å ta sitt liv i Norge.

Du kan legges inn på sykehus mot din vilje hvis du har, eller det er mistanke om at du har, en alvorlig psykisk sykdom, og at du er til fare for deg selv eller andre, eller at innleggelse er eneste måten å gi deg behandling på. Selvmordsønsker, eller selvmordshandlinger er i seg selv ikke lovlig grunnlag for å holde noen tilbake på tvang, hvis en ellers er metalt frisk.

Jeg husker vi to har diskutert dette med tvangsinnleggelser i en annen tråd. Men, fremdeles går jeg og undrer over hvorfor du sier at man ikke kan bli tvangsinnlagt KUN av å være suicidal. Jeg har spurt en som jobber i psykiatrien om hva som skal til for å bli tvangsinnlagt, og det er nok å si om man for eksempel har en konsultasjon, at det er rett før, og at man skal ta livet sitt innen neste time. Og dersom man gir uttrykk for konkrete planer om tid og sted, kan jo familie sørge for tvangsinnleggelse av den selvmordstruede. Selv mener jeg dette er helt på trynet, da mennesker selv må få velge om de vil leve. Men altså, jeg har hørt om flere tilfeller der folk, ved at de nevner konkrete planer, står i fare for å bli tvangsinnlagt. Er det først om du blir funnet og reddet fra et selvmordsforsøk at du blir tvangsinnlagt? Hvor går i så fall grensen for alvorlighet?

Ved en innleggelelse vil du først bli undersøkt av lege, for å se om innleggelsesopplysningene stemmer. Mange blir skrevet ut etter det.

Hvorfor i huleste er det en LEGE som skal se på en antatt psykisk syk pasient? Er ikke psykologer bedre egnet til dette? Hva er egentlig grunnen til at leger, som er spesialister på lunge og hjerte, også skal vurdere om en pasient er alvorlig psykisk syk? Og forresten, det der må jo bare være dømt til å feile - er man "smart" nok, er det jo bare å lyve legen rett opp i trynet så det synger, så slipper man vel unna...

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Ja, vi har diskutert dette tidligere, det husker jeg godt.

Grunnen til at en ikke kan tvangsinnlegges pga selvmordsønsker, er at en ikke oppfyller hovedkriteriet i loven - som jo er at en skal ha en alvorlig psykisk sykdom, altså at en ikke er tilregnelig. Hvis du er ved dine fulle fem, har du selv rett til å bestemme om du vil leve eller ei. At mange likevel ofte blir innlagt pga selvmordstanker skyldes at sykehuset blir urolig og vil undersøke om dette er uttrykk for at du har en alvorlig psykisk sykdom. Hvis du ikke har det, skal du skrives ut, men som vi var inne på sist gang, så er det ulik praksis ved ulike sykehus.

Hvis du blir funnet i det du er i ferd med å begå selvmord, så utløser det en av unntaksbestemmelsene i loven; den om nødrett. Da kan en legge vedkommende inn for å få undersøkt om personen er alvorlig syk.

Og så er det også det reint menneskelige. Hvem ville vel se på at noen forsøkte tok sitt liv uten å prøve å få personen fra det. Du skal kjenne vedkommende veldig godt før du lar være å stoppe handlingen der og da. Men loven er klar, grensen går ved om du er tilregnelig eller ikke.

Det er ikke sånn at det kun er leger som kan vurdere om en pasient skal legges inn på tvang eller ikke. For noen år siden ble loven endret. slik at sykehuspsykologer med spesiell erfaring også kan vurdere dette.

Og - ja vurdere om en person virkelig er suicidal eller ikke, er noe av det vanskeligste i dette faget. Og noe som er veldig krevende. Personen kan jo bare lyve, og vi er ikke synske. Mange har opplevd å feilvurdere, og det er en helt forferdelig opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere blitt holdt i mot min vilje v/ Sandviken Sykehus av så-og-si samme grunn. Jeg fikk IKKE bestemme. Ble først sendt til legevakten og de erklærte meg syk og ba grisene sende meg til Sandviken.

Ble holdt der i noen timer (over natten) og fikk så en samtale med psykolog der. Kan ikke si så mye om hvordan jeg gjorde det da det varierer fra situasjon til situasjon, men han erklærte meg frisk innen halvtimen og sa at legevakten må ha vært stokk dum.

Så skal tro de kan beholde på deg mot din vilje om de mener det er best.

PS: Jeg løy om alt jeg sa til han, men jeg lever enda. Har ikke planer for å forandre på dette lengre, heller. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste er det en LEGE som skal se på en antatt psykisk syk pasient?

Fordi han er spesialisert til det.

selv om leger har rett til å skrive ut legemidler og denslags.

Det må være en grunn til hvorfor det er kun legene som kan skrive ut "godsaker" i Norge. :wee:

Lenke til kommentar
Hvis du er ved dine fulle fem, har du selv rett til å bestemme om du vil leve eller ei. At mange likevel ofte blir innlagt pga selvmordstanker skyldes at sykehuset blir urolig og vil undersøke om dette er uttrykk for at du har en alvorlig psykisk sykdom. Hvis du ikke har det, skal du skrives ut, men som vi var inne på sist gang, så er det ulik praksis ved ulike sykehus.

Hvis du blir funnet i det du er i ferd med å begå selvmord, så utløser det en av unntaksbestemmelsene i loven; den om nødrett. Da kan en legge vedkommende inn for å få undersøkt om personen er alvorlig syk.

Problemet her er riktignok at samfunnet, og da særlig helsevesenet, ser på selvmordstanker og selvmordsplaner som noe psykisk uberegnelige har. For du er vel ikke beregnelig om du har selvmordstanker i følge de fleste. Det er ikke alle som vet eller ser hvor gjennomtenkte planene eller tankene er. Og da har vi jo plutselig kommet til en selvmotsigelse:man har rett til å velge selv om man vil leve eller ikke og kan ikke legges inn på grunn av selvmordstanker. LIKEVEL kan altså selvmordstanker og -planer regnes for å være unntakstilstander, slik at man altså blir lagt inn.

Og så er det også det reint menneskelige. Hvem ville vel se på at noen forsøkte tok sitt liv uten å prøve å få personen fra det. Du skal kjenne vedkommende veldig godt før du lar være å stoppe handlingen der og da. Men loven er klar, grensen går ved om du er tilregnelig eller ikke.

Det er ikke sånn at det kun er leger som kan vurdere om en pasient skal legges inn på tvang eller ikke. For noen år siden ble loven endret. slik at sykehuspsykologer med spesiell erfaring også kan vurdere dette.

Og - ja vurdere om en person virkelig er suicidal eller ikke, er noe av det vanskeligste i dette faget. Og noe som er veldig krevende. Personen kan jo bare lyve, og vi er ikke synske. Mange har opplevd å feilvurdere, og det er en helt forferdelig opplevelse.

Når det gjelder dette med å legge inn en person: selv en legevaktslege som ikke nødvendigvis har peiling på psykiatri kan vurdere en person og foreslå innleggelse /kreve innleggelse, mens en psykolog som har dukket ned i menneskets sinn gjennom et 5-6-årig profesjonsstudium som i mye større grad tar for seg psykologi og psykiatri enn leger, ikke kan legge inn en person. Jeg synes det blir helt teit og også diskriminerende (selv er jeg medisinstudent, så snakker ikke slik fordi jeg kanskje skulle bli psykolog og ikke lege). Det er det her jeg ikke skjønner, hvorfor en lege liksom skal ha den retten og ikke psykologen.

Og nei, jeg ville selvfølgelig ikke stått og sett på en person ta livet av seg uten å gjøre noe! Forresten, hva gjør man da, om man ser en person stå på en bro, og du har sterke mistanker?

Lenke til kommentar
Forresten, hva gjør man da, om man ser en person stå på en bro, og du har sterke mistanker?

Ring politiet. Det er de som er første respondent.

Hadde en psykolog grepet inn, kan han bli anmeldt. ( I USA) ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Det med skole, det tilbys ja. Vet ikke om alle har det, om det er påbudt, men vet om enkelte sykehus som har dette tilbudet.

Lenke til kommentar

Det er nok slik, at du kan nekte å ta imot behandling hvis du vet hva du sier nei til. Man for eksempel være kreftsyk, og ikke orke mer smertefull behandling, og be om å få avslutte livet. Legen har da ikke lov å forkorte livet ditt, men du kan nekte å ta i mot behandling.

I en gitt situasjon men uttalte selvmordsønsker ville mange bli innlagt, men det er altså ikke lov å holde en tilbake om en ikke er alvorlig psykisk syk. La oss si at det var stemmer som befalte deg å ta ditt liv, da ville du bli regnet som alvorlig syk, og at ditt dødsønske ikke er uttrykk for din frie vilje. Da er lovens krav oppfylt, og du kan holdes tilbake mot din vilje.

Grunnen til at psykologer ikke kan legge inn pasienter i sykehus er først og fremst at loven ikke gir åpning for det. Som du sier, vil en psykolog som kjenner pasienten godt ofte ha bedre grunnlag enn en legevaktslege som tilfeldig er innom. Men det er ting på gang, det er i visse fylker en prøveordning der psykologer får sykemeldingsrett - ut fra samme tankegang at de kjenner pasienten best.

Hva en skal foreta seg i en bestemt situasjon der en møter en som er i ferd med å ta sitt liv, er ikke så lett å gi svar på og jeg skal være varsom med å råde deg da jeg ikek har vært i denne situasjonen. De fleste med en viss ansvarsfølelse ville vel prøvd å finne ut hva som foregikk, og forsøke å snakke til vedkommende. Det kan i noen tilfeller være rett å tilkalle ambulanse, gjerne når det er livstruende skader. Å tilkalle politi, er ikke alltid det lureste - hvis ikke dette dreier seg om en person som er farilg eller truende, etter mitt syn. Jeg tror at de som kjører legevakt, har lav terskel for å tilkalle politi, noe som jo lett kan få situasjonen til å eskalere, dessverre.

Lenke til kommentar

Ambulanse er ikke det samme som å kjøre legevakt. Ambulanse er utrykningskjøretøy som blir tilkalt for å hente noen ved øyeblikkelig hjelp. Personalet er helsefaglig utdannet og har som regel høy kompetanse på akuttmedisinske tiltak.

Å kjøre legevakt er en lege som blir tilkalt på hjemmebesøk av personer som ikek kan komme seg på legevakten. Legen er som regel alene, og en vet ikke hva som kan vente seg når legen kommer hjem til pasienten. Dette er en uttrygg situasjon mange ganger, der det ofte er sikrest å ha assistanse fra politi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Ambulanse er ikke det samme som å kjøre legevakt. Ambulanse er utrykningskjøretøy som blir tilkalt for å hente noen ved øyeblikkelig hjelp. Personalet er helsefaglig utdannet og har som regel høy kompetanse på akuttmedisinske tiltak.

Å kjøre legevakt er en lege som blir tilkalt på hjemmebesøk av personer som ikek kan komme seg på legevakten. Legen er som regel alene, og en vet ikke hva som kan vente seg når legen kommer hjem til pasienten. Dette er en uttrygg situasjon mange ganger, der det ofte er sikrest å ha assistanse fra politi.

Ahh, stemmer jo det. Har sett de der "Legevakta" bilene. Da skjønner jeg også hva du mener :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...