ap3 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har for øyeblikket 4 disker i lvm i filservern min. Jeg har planer om å bytte kabinett på den, og mulig også hovedkort etterhvert. Er det viktig at diskene blir satt tilbake i samme rekkefølge for at jeg skal få tilbake volumet som det var før? Alle diskene er brukt som hele pv's og slått sammen til en stor vg. Legger lvm inn et slags ID på diskene så den vet hvilken rekkefølge de skal stå? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 LVM bruker UUID, ja. Så det burde gå bra. Eneste du kanskje må gjøre er å scanne diskene på nytt så LVM vet hvilken device de forskjellige UUID finnes på. Fra how-to'en: 4.1.10. How resilient is LVM to a sudden renumbering of physical hard disks? It's fine - LVM identifies PVs by UUID, not by device name. Each disk (PV) is labeled with a UUID, which uniquely identifies it to the system. 'vgscan' identifies this after a new disk is added that changes your drive numbering. Most distros run vgscan in the lvm startup scripts to cope with this on reboot after a hardware addition. If you're doing a hot-add, you'll have to run this by hand I think. On the other hand, if your vg is activated and being used, the renumbering should not affect it at all. It's only the activation that needs the identifier, and the worst case scenario is that the activation will fail without a vgscan with a complaint about a missing PV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå