linnmerete Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har ett fagbrev fra annen utdannelse og må derfor gjennomføre generell studiekompetanse på nettstudie. Er det noen som vet hvilke fag jeg bør ta hvis jeg skal søke legestudiet i Oslo? eller evt. hvor man finner ut dette? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Matte og kjemi skader vel kanskje ikke? Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) For å kvalifisere seg til legestudiet trenger man: R1 eller S1+S2, Kjemi 2 og Fysikk 1. Man trenger altså matte, fysikk og kjemi. Endret 23. mars 2009 av juxtapose Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 ..og biologi anbefales - om du orker dét i tillegg! Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Du må ta alle realfagene, ene og alene for poengene. På Samordna opptak ser jeg at legestudiet ved UiO krevde 75 (!!) poeng i fjor for å komme inn. Da kommer det sannsynligvis til å være noenlunde likt i år. 75 poeng tilsvarer 6 i alle fag, fra 1 - 3. klasse, samtlige realfagspoenge en kan karre til seg, og en haug alders- og folkehøyskole/militæret-poeng. Lykke til, du er umenneskelig skarp om du kommer inn! Lenke til kommentar
Aksel01 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Du må ta alle realfagene, ene og alene for poengene. På Samordna opptak ser jeg at legestudiet ved UiO krevde 75 (!!) poeng i fjor for å komme inn. Da kommer det sannsynligvis til å være noenlunde likt i år. 75 poeng tilsvarer 6 i alle fag, fra 1 - 3. klasse, samtlige realfagspoenge en kan karre til seg, og en haug alders- og folkehøyskole/militæret-poeng. Lykke til, du er umenneskelig skarp om du kommer inn! Tror ikke du har skjønt systemet helt. Det du henviser til er den ordinære kvoten. På primærkvoten er grensen mye lavere. Dessuten vil nye regelendringer (kunnskapsløftet) føre til at poenggrensene faller drastisk, ettersom alle fordypningspoengene forsvinner, og realfagspoengene reduseres fra 6 til 4. Så å påstå at man må ha 6 i alle fag blir direkte feil. Selv kjenner jeg en som kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Endret 24. mars 2009 av Aksel01 Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Tror ikke du har skjønt systemet helt. Det du henviser til er den ordinære kvoten. På primærmålskvoten er grensen mye lavere. Dessuten vil nye regelendringer (kunnskapsløftet) føre til at poenggrensene faller drastisk, ettersom alle fordypningspoengene forsvinner, og realfagspoengene reduseres fra 6 til 4. Så å påstå at man må ha 6 i alle fag blir direkte feil. Selv kjenner jeg en som har kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Siden hun har fagbrev vil vel hun havne i bare den ordinære søkerkvoten, for da har hun allerede brukt opp de VGS-åra hun har rett til? Eller tar jeg helt feil nå? Primærevitnemålskvoten er selvfølgelig en del lavere, men 65 poeng er fremdeles umenneskelig høyt synes jeg. Dersom man ikke får alderspoeng eller noe, som de fleste av oss ikke gjør, tilsvarer det 6,1 i snitt i tillegg til alle realfagspoengene. Etter min mening burde ordningen med realfagspoeng og alderspoeng vært avviklet. Særlig sistnevnte type er blodig urettferdig. Endret 24. mars 2009 av Irrelevant Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Det er helt riktig, poengsummen for å komme inn i Norge er usannsynlig høy. For å ha et så høyt snitt etter VGS så må man bo i en boks, ha rike foreldre og ingen jobb. For resten av verden så handler det om å bruke flere år på å finpusse vitnemålet før man kan komme inn. Noe som er bortkastet tid og penger. Sjekk alternative legestudier i utlandet, hva du trenger av fag er sikkert omtrent det samme kravet til realfag i Norge bare snittet er mer fornuftig, men du må muligens ta opptaksprøve ved universitet du søker på. Det er verdt, en nabo av foreldrene mine gjorde det. Nå jobber han som lege i Trondheim. Fungerer helt fint. Derimot hvis du faller under den førstnevnte kategorien så er jo alt greit. Siden du har fagbrev så betviler jeg det, bare det at du faktisk har et fagbrev gjør at du ikke akkurat har statistikken på din side. Uansett, lykke til! Endret 24. mars 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
Aksel01 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Tror ikke du har skjønt systemet helt. Det du henviser til er den ordinære kvoten. På primærmålskvoten er grensen mye lavere. Dessuten vil nye regelendringer (kunnskapsløftet) føre til at poenggrensene faller drastisk, ettersom alle fordypningspoengene forsvinner, og realfagspoengene reduseres fra 6 til 4. Så å påstå at man må ha 6 i alle fag blir direkte feil. Selv kjenner jeg en som har kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Siden hun har fagbrev vil vel hun havne i bare den ordinære søkerkvoten, for da har hun allerede brukt opp de VGS-åra hun har rett til? Eller tar jeg helt feil nå? Primærevitnemålskvoten er selvfølgelig en del lavere, men 65 poeng er fremdeles umenneskelig høyt synes jeg. Dersom man ikke får alderspoeng eller noe, som de fleste av oss ikke gjør, tilsvarer det 6,1 i snitt i tillegg til alle realfagspoengene. Mulig hun havner i den ordinære kvoten, men likevel vil jo poenggrensene forandres fra tidligere år, pga kunnskapsløftet. Så ingen vet hva poengrensene vil bli ved neste inntak. Jeg prøver ikke å kverulere, jeg bare prøver å gjøre folk oppmerksomme på at man ikke må ha 6 i snitt for å komme inn på medisin. Endret 24. mars 2009 av Aksel01 Lenke til kommentar
Ad Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Selv kjenner jeg en som kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Hvilket år? Hvor? Det er helt riktig, poengsummen for å komme inn i Norge er usannsynlig høy. For å ha et så høyt snitt etter VGS så må man bo i en boks, ha rike foreldre og ingen jobb. Eller bare jobbe hardt. Enkelte klarer det med vanlige foreldre, et liv utenom skolen og en jobb ved siden av Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sikkert forskjellig over hele landet men i Trondheim var kravet 71p Ikke pga SO satt sette men pga antall søkere så ble det slik. Det var en må min VGS som gikk VGS på 5 året, 2 år ekstra for å ta flere fag og for å endre 4-5ere til 6ere. Han søkte medisin 4 år på rad og kom ikke inn. Nå studerer han medisin i Polen. Man kan komme inn med 2 i snitt også om det mangler søkere, men er det 120 søkere hvor den dårligste har 73p så blir dette "kravet" til søker nr 121 selv om SO har satt et lavere krav. Det var en Samekvote før, man måtte ta inn 2 som hadde det som morsmål. Her vet jeg om en som søkte med samisk som morsmål, kom inn og endret eksamen til bokmål på studweb- wolla - lege med 30p i snitt fra vgs. Lenke til kommentar
linnmerete Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 ja, ok...så håpløst...jeg har ikke mulighet til å dra til Polen eller andre steder i utlandet desverre...og jeg mente ikke at jeg skulle gå videregående om igjen (vet jeg ikke har krav på det og jeg har heller ikke tre år til dispansasjon), jeg skal ta de fagene jeg mangler slik at jeg får generell studiekompetanse og de poengene jeg trenger...men ser jo nå at det bare er å glemme...takk for svar =) men kan man evt. ta noen andre fag for å få poeng? f.eks medisn grunnfag? Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ikke glemm det, det er forskjellig fra år til år, sted til sted. Finanskrise, kanskje ikke alle velger en 6-7-8 år lang utdanning nå. Det er verdt å prøve. Lenke til kommentar
Aksel01 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Selv kjenner jeg en som kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Hvilket år? Hvor? Det er helt riktig, poengsummen for å komme inn i Norge er usannsynlig høy. For å ha et så høyt snitt etter VGS så må man bo i en boks, ha rike foreldre og ingen jobb. Eller bare jobbe hardt. Enkelte klarer det med vanlige foreldre, et liv utenom skolen og en jobb ved siden av Må du vite når og hvor for å tro meg Hvis det må til så... Når: 2004. Hvor: NTNU. I tillegg kan jeg opplyse om at han ikke på noen måte har rike foreldre, heller tvert imot. Nå vil du vel vite navnet også går jeg ut i fra... Lenke til kommentar
Ad Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Selv kjenner jeg en som kom inn med et karaktersnitt på 5,3. Mao, det er ikke umulig å komme inn på medisin Hvilket år? Hvor? Det er helt riktig, poengsummen for å komme inn i Norge er usannsynlig høy. For å ha et så høyt snitt etter VGS så må man bo i en boks, ha rike foreldre og ingen jobb. Eller bare jobbe hardt. Enkelte klarer det med vanlige foreldre, et liv utenom skolen og en jobb ved siden av Må du vite når og hvor for å tro meg Hvis det må til så... Når: 2004. Hvor: NTNU. I tillegg kan jeg opplyse om at han ikke på noen måte har rike foreldre, heller tvert imot. Nå vil du vel vite navnet også går jeg ut i fra... Nei grunnen til at jeg spurte når og hvor er at jeg selv søker medisin i år og vil ha en pekepinn om snittet man trenger for å komme inn på de forskjellige universitetene. Det er litt vanskelig å beregne utifra de gamle poengsummene pga nye regler. Når folk oppgir rent karaktersnitt får jeg altså en pekepinn, og 5,3 er jo gledelig å høre. Samtidig lurte jeg på når fordi snittet antagelig har stigi en del dersom det var for mange år siden. Så nei, jeg er ikke interessert i navnet til vennen din. Lenke til kommentar
linnmerete Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 takk for positiviteten, War! er mye negativitet ute å går når jeg begynner å spørre om legestudiet gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå