Stvg9124 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hei! Prøvde å søke litt men fant ikke noe spesielt av interesse. Jeg er lærling innen IKT-Servicefag, og lurer på hva jeg egentlig skal kunne ved endt læretid? Kort og greit, en liten pensumliste forklart enkelt :-) Takker! - Marius Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Går også lære i IKT-Servicefag, og vet jeg har fått en mappe med dette og diverse oppgaver av opplæringskontoret for salg og service. Den ligger dog på jobb, så skal sjekke i morgen. Lenke til kommentar
Stvg9124 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Hehe fant sånn halveis svar, inne på de offentlige sidene. Men der er det så ufattelig dårlig forklart, på "statlig skrivemåte". De får det ut til å høres ut som det å sitte i kassen på rimi er like krevende som å være hjernekirurg, så det er jo umulig å få noe av det de skriver til å stemme med det praktiske vi faktisk driver med! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Synes å huske at det sto ganske greit beskrevet i det jeg fikk fra OSSR, men som sagt, skal sjekke i morgen. Det står jo selvfølgelig ikke noe veldig spesifikt, ettersom det varierer veldig fra bedrift til bedrift hva man driver med (applikasjoner/montasje/vedlikehold/sikkerhet osv.). Lenke til kommentar
amund Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Pensumet som lærling i IKT-servicefag er beskrevet i læreplanen til faget. Denne finner du på www.udir.no Hvis du klikker på linken "IKT-servicefaget" under overskriften "Videregående trinn 3" vil du kunne laste den ned: http://udir.no/templates/udir/TM_Utdanning...dprogrid=110704 Dette er en veldig generell læreplan som tar høyde for at bedriftene har ulikt fokus på arbeidsoppgavene. Enkelte deler av pensum være mer sentrale for deg enn de andre fordi du jobber mer med dem til daglig, men du bør ha kjennskap til alle delene av læreplanen. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hva du sitter igjen med etter endt læretid kommer egentlig veldig ann på stedet du jobber. Noen vil kunne gi deg mer tid med servere mens andre vil ha et sterkt fokus på brukerstøtte. En liten liste over hva jeg syntes de fleste med fagbrev bør kunne/ha erfaring med: - Brukerstøtte og alle aspektene rundt dette. Ting som å vite hvordan man skal hjelpe brukere på en effektiv måte, innhente nøkkelinformasjon til saker, grep i hvordan man kontakter bruker etc. - Hardware, både klienter og servere. Vedlikehold, bytting av deler, bestilling av service, maskindatabaser, tanking/installasjon av OS - Oppsett av servere (AD/DNS/DHCP - dette er det mest grunnleggende). Personlig var jeg mye borti SMS og litt i Exchange også. Å ha erfaring med oppretting av tanke-image er noe som er fint å ha også. - Dokumentasjon- og rutineskriving. De aller fleste vil nok ikke være borti dette før det er fagprøve tid. Kommer ikke på noe mer i farta. Endret 24. mars 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå