elidah Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hei! Trenger litt tips og råd! Jeg og noen venner skal lage en skrekkfilm, og det er to ting jeg lurer veldig på. Bør man ta opp lyden direkte inn på kameraet via ekstern mic, eller med en lydopptaker og redigere det sammen etterpå, hva er lettest og best? Vi skal filme med canon eos 5d markII i HD, og er usikker på om lyden blir bedre med en opptaker. Det andre er selve drapene, vi planlegge å få tak i griseblod og bruke pumper som gir en naturlig opppumping av blodet og falske sår som tidligere er blitt brukt til førstehjelpsøvinger. Men spørsmålet er: Hvordan få et slag med en isøks inn i en kropp til å se realistisk ut? (Morderen i filmen bruker isøks) Dette tror jeg blir en utfordring Noen tips/råd? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Griseblod er vel ganske ekkelt å bruke? Pluss at det kommer til å koagulere etter en stund, og da blir det ganske ubrukelig. Jeg vil anbefale dere å lage fake blod ved hjelp av maissirup og rød konditorfarge, og så tynner dere det ut med vann. Det er ikke farlig og er ganske vanlig å bruke blant små filmskapere. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Om du skal bruke en ekstern lydopptager må du huske å synke lyden med bildet eller så får du dubbingeffekten hvor leppene beveger seg men ingen ting kommer ut før etterpå, noe som ser uhorvelig teit ut. Om du ikke vet hvordan dette funker er det da best å bruk samme kilde for lyd som for opptak, nedturen her er at kvaliteten på lyden kan bli kornete, avhengig av hvor langt unna kameraet personene står. Gjør noen eksperimenter, lag den en clapper selv og forsøk deg litt fremover. Når det gjelder blod er jeg enig med hva Kontorstol over meg sier, ikke bruk ekte blod (griseblod f.eks) men enten teaterblod eller lag selv. Fordelen er at du har store kvantiteter med blod å ta av og det ser ekte ut. Så, hvordan få dette til å se ekte ut. Her kommer skuespillerne inn i bildet. En uskarp isøks, gode skuespillere, pose med blod og rett kameraføring. Husk filmskaping er som et stort trylletriks, det skal ikke være ekte, men du skal lure folk til å tro det er ekte. Der ligger nøkkelen. Kjører du illusjonene dine rett får du et godt resultat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå