Rudde Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Har lest litt rundt om satelitt nettverk og at det vistnok skal være ganske raskt og at man ikke trenger å tenke på hvor man bor. Her jeg bor nå greier ikke telenor sitt nettverk å gi meg 2000 kbit noe som er veldig frustrerende når jeg får så sinnsykt treg hastighet. Og det jeg lurer på er hvordan slikt satelitt nett funker? Er det bare å kjøpe seg utstyr til det og koble seg på en satelitt? xP Noen som kan mer enn ikke noe? Kom med det - Takk for svar x] Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Du kan jo f.eks se her: http://www.parabol.no/shop/default.htm?htt...abol_butikk.htm Men det er tregere enn 2 mbit, og koster ca 1400 kroner + moms per GB....så gratis er det ikke. http://www.skydsl.no/ Var ikke så dyr og du får opp til 4 mbit, vanlig internett surfing er ubegrenset, men nedlastning av filmer/musikk etc er begrenset til 2 GB. Etter det betaler du 0.19 kroner per MB = 190 kroner per GB. Så blir fort dyrt. Lenke til kommentar
lain Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Du kan glemme å spille over sat, om de ikke har forbedret det enormt siden sist jeg var borti det. Det er en lag som ikke ligner grisen, MEN datarate som også ikke ligner grisen. Man får gjerne greit GBit hastigheter via sat oppkobling. Men to veis oppkobling koster mye penger, et noe billigere alternativ er å kjøre downstream via sat, og upstream via f.eks vanlig bredbånd. Det er genialt til å flytte store datamengder til lokasjoner som ikke har internet via landlinjer, men personlig bruk tror jeg fortsatt er et stykke unna. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Trodde satelittnettet kunne fange inn 100-1000 mbit.. :/ Men serr er det moms pr GB?! Det er SYYYK politikk!! Du kan jo f.eks se her: http://www.parabol.no/shop/default.htm?htt...abol_butikk.htm Men det er tregere enn 2 mbit, og koster ca 1400 kroner + moms per GB....så gratis er det ikke. http://www.skydsl.no/ Var ikke så dyr og du får opp til 4 mbit, vanlig internett surfing er ubegrenset, men nedlastning av filmer/musikk etc er begrenset til 2 GB. Etter det betaler du 0.19 kroner per MB = 190 kroner per GB. Så blir fort dyrt. Dette er ikke mot en sentral men direkte til en satelitt? Endret 23. mars 2009 av Rudde93 Lenke til kommentar
lain Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Moms? De tar betalt for trafikken som går via satellitten, noe som er normalt. Og det er alltid mot en sentral, satellitten er bare et "speil" som sender signalet tilbake til jorden. Internet er ikke i en enkelt satellitt, om du så måtte tro. Angående hastighet, så nevnte jeg Gbit, 1000MBit = 1Gbit, men du får lag på 500ms+ gjerne, så egner seg gjerne dårlig til spilling. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Ja, men så var det ikke spilling jeg hadde planer om. Joa vet sånn ca hvordan en satelitt funker men tenkte de kunne sene store mengder data fra ett annet sted. Men Hvis jeg får 1 gbit ned får jeg ikke 1 gbit opp? Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva med mobilt bredbånd (ICE, Telenor, Netcom etc) eller WiMax (NextGenTel)? Du har som regel flere valg enn kun DSL og Satelitt.. Om de valgene er gode nok er derimot en annen sak, men det har du jo ikke opplyst om, så vi vet jo ikke om du har vurdert de som alternativer. Lenke til kommentar
lain Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Om du har ræva full av penger, kan du sikkert få 1GBit opp også, men f.eks skydsl krever at du har en landlinje for opptrafikk. Så nei, normalt får du ikke stor opphastighet. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva med mobilt bredbånd (ICE, Telenor, Netcom etc) eller WiMax (NextGenTel)? Du har som regel flere valg enn kun DSL og Satelitt.. Om de valgene er gode nok er derimot en annen sak, men det har du jo ikke opplyst om, så vi vet jo ikke om du har vurdert de som alternativer. OP synes 2 mbit er for lav hastighet, og da utelukker han jo de fleste mobile bredbånd løsningene, om han ikke bor sentralt i en av de større byene, og da hadde han neppe hatt en begrensning på 2 mbit fra telenor.... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 3G nettet sunger kraftig her (bor ca 30 min fra oslo) Men hvordan blir det med 100 mbit - 1 gbit en vei? (Ned) Lenke til kommentar
lain Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva mener du? Du får hentet ned ting fort, men du bruker lang tid på og evt sende data. Akkurat som at du får 20mbit ned og 1mbit opp fra telenor. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Linja jeg sitter på nå har 512 kbit opp Men ja sånn eller sånn at jeg bare får ned speed fra satelitten og opp speed fra hjemmenettet. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Kan noen poste noen linker til leverandører som leverer internett via satellitt med hastigheter langt over vanlige ADSL hastigheter (la oss si 5-10 opp til 20 mbit)? Finner ingen når jeg leter. Fant denne linken fra USA (riktig nok 7 måneder gammel) men der snakker personen om max 3 mbit. ( http://answers.yahoo.com/question/index?qi...11133045AAbMjxd ) og det i USA. Så spennende om noen kan finne noen linker og eventuelt priser. Er redd for at dette vil være et MEGET dyrt prosjekt. Bare sjekk priser på telefon samtaler via satellitt...ikke akkurat gratis. Og rart om internett trafikk skulle være så mye billigere. Endret 23. mars 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Hadde vært kult med 10/10 mbit + en god ping. Er det noen som har noe alternativ for å oppnå dette? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Fiber eller internett via TV-kabel. Endret 24. mars 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Fiber er ikke her. TV kabel nettet er ikke kommet til orådet jeg bord enda. Så det går ikke :/ Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Satelitt er så dyrt at det er beregnet på bedrifter..husker jeg sjekka ut det samme fordi Telenor ikke kunne levere akkurat der jeg bodde en stund. Prisene for etablering var helt sinssyke, og surfeprisene likeså. Absolutt ikke noe alternativ for privatpersoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå