Gå til innhold

Eierskap av info/tegninger/bilder

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet dette har vært tatt opp delvis før, men følte ikke hva jeg fant via søk svarte helt på hva jeg lurte på.

Kan Edda Media fritt bruke hva enn jeg laster opp av info/bilder på diskusjon.no?

Tenker da spesielt på detaljetegninger i forhold til nytt kabinett design. Spør de før dette evt havner på forsiden?

Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg er midt i prosessen med å designe et større hjemmeserver kabinett som skal produseres og settes sammen til ferdig vare av en bedrift.

Nå plager det meg ikke så enormt om en eller annen bruker hadde lagd en kopi, men kan man risikere at det blir lagd en hw.no artikkel med "Lyst på nytt kabinett til din hjemmeserver? Her har du tegningene, bare å bestille opp ferdig fra din lokale blikkenslager"?

Ja jeg vet faren er minimal, og at jeg kanskje tenker noe høyt om mitt design osv, men ferdes endel i casemod delen av forumet og bildekritikk delen, og lurer derfor på om de som legger ut sitt arbeid gir slipp på rettighetene de normalt har ved å nekte videre bruk?

Kort sagt er det vel et spørsmål om diskusjon.no holder samme stil som facebook, der alt som blir lagt opp tilhører facebook, og kan brukes fritt ut ifra hvordan de ser de kan tjene på det.

Godt mulig jeg er blitt paranoid på mine eldre dager, men liker å ha litt oversikt i det minste over hva jeg evt sier ifra meg av rettigheter ved å bidra på forumet.

-Lain

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge retningslinjene så kan de bruke dette som de vil, men de må uansett kreditere deg.

Men uansett så er ikke dette noe man gjør, man sender gjerne en henvendelse hvis det er noe man ønsker å skrive om. Eller så sender brukerne en henvendelse til siden.

Du er nok etter min mening rimelig trygg hvis du publiserer noe her, diskusjon.no har ikke akkurat noen historie for å misbruke det noen legger opp på forumet.

Lenke til kommentar
Hei.

Vet dette har vært tatt opp delvis før, men følte ikke hva jeg fant via søk svarte helt på hva jeg lurte på.

Kan Edda Media fritt bruke hva enn jeg laster opp av info/bilder på diskusjon.no?

Nei. Dette har vår forrige redaktør avklart (i forbindelse med de juridiske betingelsene) og det er enda ikke kommet noen føringer som går vekk fra dette :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11075286

Om det skulle komme noen endring på dette så skal jeg sørge for at det blir informert om det. Samtidig som jeg forventer at brukerne da lager helvete på jord og sørger for at det blir omgjort. Men igjen, jeg regner ikke med vi vil gå til det skritt og rent personlig vil jeg (og ganske sikkert også moderatorteamet) bruke den pondus jeg/vi har til å kjempe mot noe slikt.

Lenke til kommentar

Og der var egentlig svaret jeg var ute etter.

Våre egne tjeneste-spesifikke regler vil oppdateres om kort tid, og inneholde et tillegg til dette punktet, som sier at vi ikke vil viderebruke f.eks. bildemateriale uten å få opphavsmannens godkjennelse.

Bare så det er klart: Vi ville aldri tillate at andre aviser, i Edda-systemet eller andre steder, viderebrukte bilder og annet materiale fra Diskusjon.no uten vårt (og brukerens) samtykke.

Takk, godt å vite.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...