Gå til innhold

Kjøp av komplett sorround system, spm om plassering av anlegget

Anbefalte innlegg

Jobba litt med den tittelen, men klarte ikkje å korte den ned til noko fornuftigt.

men.

Hei

Eg har ein stereo forsterkar frå 1975 (arva av pappa) som var det beste man kunna få tak i den tid, men no sprakar det, tar inn mykje støy og det er feil inni forsterkaren. So etter 34 år trengs noko nytt :) hehe

Kjika rundt og syns det eg har funne framm er ganske kurrant i forhold til kva eg vil ha. Men til gjengjeld veit eg mindre om lyd ein av pc og hardware.

Eg har eit lydkort som støttar 7.1 men trur eg går for 5.1

HIFI er totalt unødvendigt so dykk veit det.

Primært blir det brukt til speling der eg sete nært pc skjermen og gamer. Men eg ser og på filma bak i sofane til tider.

Her er pakken eg kunna tenkt meg

For å få utnytta det heilt ut blir plassering av høgtalarane viktigt. So bør eg ta bilde av rommet mitt og poste her so vi får ein diskusjon?

legger til: Såklart er eg åpen for forslag av andre system

Endret av knegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har snøring på det?

Legg ut en tegning av rommet med møbler så er det lettere å gi råd om plassering.

Pakkene hos surround.no er ev god kvalitet

Spørsmål: Har du bilde av, eller navn/modellnummer på den gamle defekte stereo forsterkeren din ? Er muligens interessert i å kjøpe et "kadaver" for DIY prosjekter dersom strømforsyning og kabinett er kraftig.

Lenke til kommentar

Reciveren har dette:

Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer (YPAO) inkl. målemikrofon

Så lenge front høytalerne er forran, og bak er bak. Så vil den mikrofonen kalibrere og stille inn høytalerne.

Men generelle råd er at front høytalerne er lavere en bak høytalerne, og at senter høytaleren er direkte under eller over TVen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Bilde update: ganske nerde bule om eg får seie det sjøl.

post-101671-1238279805_thumb.jpg

Her ser vi mot bordet eg sete med.

post-101671-1238279848_thumb.jpg

Bilde til

post-101671-1238279893_thumb.jpg

Bakover i rommet, veit eg har vevstol. Men den er ikkje i bruk

post-101671-1238279942_thumb.jpg

Mot inngångsdøra

So då har de bileter ;) diskuter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvor tenker du å plassere fronthøyttalerne? Skal de stå oppe på pulten? :p

Jeg må bare få oversikten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg antar du fremdeles snakker om den pakken fra "Surround.no".

Du skal selvfølgelig ikke sette en gulvstående høyttaler på pulten eller henge den på veggen. Mest sannsynlig kommer høyttaleren alt for høyt opp og ødelegger lydbildet. Da vil du få mer for pengene hvis du går for stativhøyttalere foran og bak, pluss en potent subwoofer.

Stativhøyttalere.

Senterhøyttalere.

Subwoofere.

Surroundreceivere.

;)

Lenke til kommentar

Ja det va ein logisk forklaring du flerek, hadde ikkje tenkt på det faktisk.

Men då slite eg med å velge ut eit opsett som passa her og til ein pris av 8000-9000kroner. Tenke eg går opp i pris.

Eg kan gå oppi 12'000 men er diferansen frå eit 9000 kroners anlegg til 12'000 stor? *lure*

Men forslag til kva eg bør plukke ut?

Endret av knegg
Lenke til kommentar

so då tar man center høgtalaren over pc skjermen, stativ høgtalarane på skrivebordet på kvar sin kant, subben på golvet?

Tenke eg tar den dyraste subben du linka til :)

men viss eg kunna tenke meg lyd bakaifrå då? i tilleg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
so då tar man center høgtalaren over pc skjermen, stativ høgtalarane på skrivebordet på kvar sin kant, subben på golvet?

Ja, det er riktig. Subwooferen kan med fordel stå i et hjørne, men man prøver seg vanligvis frem til den plasseringen som gir best bass.

men viss eg kunna tenke meg lyd bakaifrå då? i tilleg.

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke samme type høyttalere foran og bak (dvs. XTZ 93 WMT Pyramide). Hvor høyt disse skal henge på bakveggen er det ingen fasitt på, men 90cm fungerer for de aller fleste. Du kan selvfølgelig også sette disse på stativ slik at du selv kan bestemme hvor langt bak de skal være. Dette er kanskje den mest fleksible løsningen med tanke på forandringer og "tweeking".

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Er ikke dette et absurd "overkill" for et slik veldig lite rom? Det vil jo ikke være et rom i huset som ikke hører når du spiller eller ser film.

Hadde det ikke holdt i massevis med ett lydkort i PCen og noen gode PC høytalere?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=122954

Og så heller bruke resten av pengene i en 30 tommer skjerm så du faktisk har en god skjerm å se filmer på fra sofaen.

Seriøst!

AKIRA

Lenke til kommentar

Ingenting er bestemt, Men har eigentleg tenkt å gå for forsterkar. Lika det best.

Men eg trenge anlegget til å spele bra på lavt volum og. Sia eg gløymte å nemne det.

Eg har sett på ditta du linka til på komplett men eg syns det ser grise stykt ut. Mi meining.

Lenke til kommentar

Enig at det ikke er det peneste. Men det virker bare en smule vannvittig å kjøpe noe så overdimensjonert for et så lite rom. Det virker litt mer for skryte faktoren enn faktisk god lyd. En forsterker kan være lurt som du sier for å spille god lyd og ikke være avhengig av en PC. Du kan jo se på mulige høytaler pakker som disse:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alersystem_.htm

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...,183&id=147

Det er bra du har fokus på god lyd, og fortsett å ha det. Til den dagen du har en stue du kan fylle. Og som sagt...den skjermen er jo ikke stort å se film på. Kanskje en ide å bruke penger der også?

AKIRA

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke er enig med deg der akira, 93 Wmt er ikke overdimensjonerte høytalere for ett så lite rom, 93 wmt er veldig gode på lavere volum, og man har i tilleg muligheten til og spille høyere om man vil.

XTZ 99 W12.16/XTZ 99 W10.16 er også bedre subwoofere på alle volum og på alle frekvensområder i ALLE rom enn billige argon/hk/ og pc subwoofere.

Overdimensjonert hadde vært CW clxs 215 høytalere ikke 93 wmt.

edit: vil anbefale og lage en lignende tråd på avforum.no

Endret av kristus?
Lenke til kommentar

Men er det store forskjell i lydbildet på

XTZ 93 WMT

XTZ 93 WMT Pyramide

Sia dei har like pris, akkurat no tenke eg på design. Veit ikkje kor happy eg er for pyramide forma. Tenke eg hadde blitt gla i dei om eg hadde hatt dei :) no biggy.

Rekna med eg behelde anlegget so lenge, at eg tar på meg spander buksa og kjøpe nåke so svært at det helde lenge. For det veit eg det vil. Har jo annlegg frå 1975 her jo.

Og hey, viss eg klara å få mamma til å kvitte seg med vevstolen blir det kansje ein tv her og?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Høyttalerkabinetter som er pyramideformet kan ha en lydmessig fordel, da ingen av sidene er parallelle (med unntak av topp og bunn). Jeg har uansett grunn til å tro at begge høyttalerne er såpass gjennomførte at du ikke vil merke noen forskjell. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...