91 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 man hører jo ofte snakk om at folk har opplevd et "mirakel". så jeg lurer altså på om noen her inne har fysisk opplevd/sett et mirakel (en hendelse som er i stride med naturlovene). jeg foreksempel opplevde en gang da jeg spiste middag at en glass bolle (med salat i) plutselig eksploderte utover hele bordet. jeg vill vell ærligtalt ikke akkurat kalle det et mirakel, men jeg har ivertfall ingen logisk forklaring på det som skjedde. men jeg er ganske sikker på at noen andre her sikkert har det...?...? må også konstantere at glass-bollen ikke var i kontakt med noe varmt. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Bombe i salaten? Har ikke det nei ... (Ikke som jeg husker i farta). Endret 23. mars 2009 av Midnight_walker Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 hehe! jeg er temmlig sikker på at den salaten var bombe-fri Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Ja, og den het placebo. placebo er ikke et mirakel, tvert imot, det er faktisk en logisk forklaring... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Spenninger/tretthet i glass er ikke akkurat noe mirakel eller uforklarlig greie ... Endret 23. mars 2009 av CAT0 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Ja, og den het placebo. placebo er ikke et mirakel, tvert imot, det er faktisk en logisk forklaring... Kommer an på hvordan du ser på det. Ser du akkurat det samme som kristne gjør, da er det ikke noe rart. For da er jo alt mirakler. F.eks snåsamannen eller andre lignende. healere. Logisk forklaring? Give me a break. Det er svake mennesker med lav dømmekraft når det gjelder akkurat dette temaet. Endret 23. mars 2009 av laffe Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) nei, jeg regner med det er en logisk forklaring. jeg sa jo selv at det strengt tatt ikke var et mirakel, men heller noe jeg personlig ikke hadde noe svar på.. fordi jeg ikke har spessielt greie på sånne ting. vill bare føye til at jeg ikke er religiøs, og heller ikke tror på mirakler, synes derimot det er litt gøy å høre vitenskaplige forklaringer på ting som noen mennesker oppfatter som såkalte "mirakler" Endret 23. mars 2009 av 91 Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 "Det er svake mennesker med lav dømmekraft når det gjelder akkurat dette temaet. " dummeste jeg har hørt, placebo kan virke på hvem som helst, gjelder bare å ha nokk tru. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Tja, det kan ha vært spenninger i glasset som fikk bollen til å eksplodere? Har opplevd at en solo flaske i glass eksploderte etter at den hadde stått to dager på hytta.. Antagelig samme årsak, spenninger i glasset pluss lavere trykk på utsiden (hytta ligger på ca 1200 meter) Var sammen med ei dame engang som på vei hjem etter å ha besøkt meg plutselig opplevde at bakruta eksploderte på Corsa'en hun kjørte.... Ikke noen forvarsel og ikke andre biler på veien.... Har også sett et stort vindu på et kjøpe senter plutselig eksloderte uten at det var noen i nærheten.... Det ene øyeblikket var ruten der og i neste lå den på bakken i småbiter.... Noe som i følge de som har litt forståsegpå om slikt sier har med feil innsettelse å gjøre da det oppsto spenninger allerede ved innsettelsen av ruta og den bare ventet på å sprekke.... En kompis sprakk familiens vin ballong med en bitte liten nåle pil han hadde laget til et blåserør. Faren hans nektet å tro det var ham som gjorde det med den lille nålen, men i følge kompisen min sprakk vin balongen akkurat i det nålen traff, så det er ikke mye som skal til noen ganger tydeligvis... Har også hørt om en del speil som uten videre har sprekt uten at det var noen som gjorde noen ting rundt det eller med det.. Eller kanskje det sprakk i det vedkommende så seg i det And the list goes on.... Glass er IKKE et dødt matriale, da det er veldig omtåelig for temperatur svingninger og sprekker ved riktig vibrasjon, det vil si når du oppnår egen frekvensen til glasset. Det er bare smeltet sand.. Det blir også sprøtt av oppvaks maskiner vet jeg... har flere fat som har tatt kvelden etter noen runder i oppvask maskin... Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jasså? Så det finnes bare "Tror på eller ikke tror på" og ikke noe "Jeg vet, jeg kan gi dokumentasjon/bevis" osv? Dessuten, har du lest forumreglene? Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 jeg vet ikke helt om vi prater om helt det samme, isåfall vet jeg ikke om jeg forstår helt hva du mener. prater du om placeboo nå? for placebo kan jo ikke dokumenteres/bevises at virker. men det ingenting med topicen å gjøre uansett... Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) jeg vet ikke helt om vi prater om helt det samme, isåfall vet jeg ikke om jeg forstår helt hva du mener.prater du om placeboo nå? for placebo kan jo ikke dokumenteres/bevises at virker. men det ingenting med topicen å gjøre uansett... Nei, placebo Placeboo aner jeg ikke hva er for noe. Du skrev "Det er svake mennesker med lav dømmekraft når det gjelder akkurat dette temaet. " dummeste jeg har hørt, placebo kan virke på hvem som helst, gjelder bare å ha nokk tru. Da tolket jeg det som at de fantes bare to alternativer (ifølge deg) og det var Å tro, eller ikke tro. Og at det ikke fantes noe lav dømmekraft hos folk. Men om jeg tar feil, gjerne utdyp eller forklar hva du mente. Endret 23. mars 2009 av laffe Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Så The Green Mile for noe dager siden.. Den var full av mirakel! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Tja, det kan ha vært spenninger i glasset som fikk bollen til å eksplodere? Har opplevd at en solo flaske i glass eksploderte etter at den hadde stått to dager på hytta.. Antagelig samme årsak, spenninger i glasset pluss lavere trykk på utsiden (hytta ligger på ca 1200 meter) 1200 meter over bakken er ingenting. Jeg regner med at en ristet brusflaske lager mye høyere trykk innenfra enn lavere trykk fra atmosfæren. Men hvis glasset allerede er helt sprekkeferdig er det nok mulig at mangel på trykk fra utsiden kan utløse det. Jeg har ingen tall å regne med her, så jeg kan bare tippe. Lenke til kommentar
91 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 jeg vet ikke helt om vi prater om helt det samme, isåfall vet jeg ikke om jeg forstår helt hva du mener.prater du om placeboo nå? for placebo kan jo ikke dokumenteres/bevises at virker. men det ingenting med topicen å gjøre uansett... Nei, placebo Placeboo aner jeg ikke hva er for noe. Du skrev "Det er svake mennesker med lav dømmekraft når det gjelder akkurat dette temaet. " dummeste jeg har hørt, placebo kan virke på hvem som helst, gjelder bare å ha nokk tru. Da tolket jeg det som at de fantes bare to alternativer (ifølge deg) og det var Å tro, eller ikke tro. Og at det ikke fantes noe lav dømmekraft hos folk. Men om jeg tar feil, gjerne utdyp eller forklar hva du mente. det jeg mente er at det er ikke bare er dumme menneesker med lav dømmekraft som er motaglige for placebo. meg jeg gidder ikke diskutere det mer, viss du vil prate om placebo får du lage din egen tråd Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) *snip*____ det jeg mente er at det er ikke bare er dumme menneesker med lav dømmekraft som er motaglige for placebo. meg jeg gidder ikke diskutere det mer, viss du vil prate om placebo får du lage din egen tråd Du bringte det videre, og jeg svarte Dessuten, så har jeg ikke nevnt ordet dumme. Men nok nå Endret 23. mars 2009 av laffe Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ja, og den het placebo. Placebo er vell den mest logiske forklaringen på healing i kirken eller healere generelt, men hva med en som overhode ikke tror, men allikavel får en positiv effekt ut av en healer? For det er vell en viktig faktor at man tror på noe for at det skal bli placebo effekt.. slik som de som blir syke av at de tror de er blitt syke/smittet, av en eller annen grunn, nocebo.. Jeg tror ikke placebo er forklaringen på alt dette healer greia, mye ja.. Men jeg tror det er en annen(muligens enda ukjent?) forklaring på noe av det.. Og nei, mener ikke noe overnaturlig.. Liker bare ikke at det alltid blir sagt placebo vær gang noe skjer.. Hadde likt og vite om det faktisk er noe mer i dette healer oppstyret! Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) En gang opplevde jeg og samboeren at vannflasken på rotteburdet (som er festet med 3 festemekanismer) "løsnet" og fløy til andre siden av rommet. Den stod ikke i spenn på noe vis og rottene klarer ikke å dytte den løs selv. Vi hørte ett smell langt borti andre siden av rommet. Der lå vannflasken til rottene, som for sekunder siden hadde sittet godt festet i rotteburet. Vi snakker om 4-5 meter. Og den LANDET på andre siden av rommet. Dama skylder på spøkelser i leiligheten. Jeg har ransaket sinnet mitt for å finne en logisk forklaring og velger å "stille meg undrende" til hendelsen. Kan dere forklare DEN?! EDIT: Litt mer forklaring. Endret 24. mars 2009 av trusefar Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ja, det var åpenbart Jesus som kom tilbake i form av en vannflaske. La oss alle be til vannflasken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg