Eplekaka88 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Om meg sjølv: 17 år (18 år til hausten) VK2 183cm 62 kg. Ganske liten i kroppsbygging, men læraren tek litt til rette i forhold til kroppsbygningen mi. Dette er max resultat: Pushups med brystkassa nedi kvar gang: 19 Situps, opp 3 sekund, ned: 20 Pull-ups, heilt ned til heilt opp: 12 Pull-ups, 90 grader: 18 Pip-test: 11.5 (11.8 er karakteren 5) Resten av testane huska eg ikkje. Er ganske hardt med gym på skulen min. EKSTREEEEMT vansklig å få 6'ar. Har gått ifrå karakteren 3 (haust 2007) 3 (vår 2008) 4 (haust 2008) Snakka med gymnastikklæraren min og han sa vist eg trena heime kunne eg få ein 5'er... Har dette som mål denne terminen. Innsatsen i timane mine er 5'er men den fysiske standaren min trekk ned, og teoritestane (Vippemateriale (Navn på muskler og eigentreningsplan) ) Mi eigentrening hittil er: Push-ups og sit-ups trening kvar dag, to gongar før eg legg meg. Pull-ups til eg ikkje greier meir, 2 gongar (ein full lengd og ein 90 grader) 3 gongar i veka Har fått meg spinningsykkel og lurer på korleis eg kan bruke denne til å maksimere min kondisjon. Så mine spørsmål og bekreftelser: 1. For å auke styrken i armar, mage og bein bør eg? 2. Korleis forbetre kondisjonen min? Trenar ikkje noko kondisjon no. 3. Andre øvingar eg kan gjere for å bygge meir kropp? 4. Har tenkt på innkjøp av manualar. Kva er best å starte med? Før jul vegde eg 59, lagg om kostholdet mitt i starten av februar utan godteri og brus, dette har resultert meir matlyst så eg har gått opp 3 kg i vekt. Eg tek ikkje noko proteintilskot eller liknande. Berre spør om informasjon. Og kom med gode og serriøse råd! Eg skal greie 5'er til våren Lenke til kommentar
BienJensen Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 En ting, og jeg angrer så mye ikke at jeg gjorde det selv i starten, tren kondisjon mye i starten. Bedre kondisjon = lettere å trene muskler generelt. Tren også med små vekter, ja det virker pysete, men hvis du trener for en lengre periode men lette vekter blir musklene dine mer effektive for vekten, så du kan lettere løfte din egen vekt. Jeg veier 80, og fattern sliter å ta meg i håndbak, og han veier 90. Alt handler om hvordan du utnytter det du har. Hvertfall det jeg lever etter. Siden du er ganske lett for aldern, så har du et grunnlag du kan bygge veldig mye på, som sagt, kondisjoner det beste å starte med. Det med spinnings sykkel, jeg er ikke noe fan av det, hvis det er fint vær ute, så ta deg en jogge tur i skogen, bra luft, og tung trening. Magen, vet ikke om du allerede bruker denne metoden, men bare for å være sikker, så sier jeg det. Ikke ligg på gulvet, det gir ikke like bra resultat enn det jeg gjør. Hva du gjør er, sett deg på en krakk eller en annen slags puff. Ryggen din må kunne falle bakover under 0 grader i vinkel. Husk å feste beina sånn at du ikke ramler bakover. Så tar du bare vanlige sit-ups, men gå under 0 grader i vinkel, dette er mye bedre for mage musklene. Når du ligger på gulvet også, så slapper av kroppen mer. Kostholdet, hvis du skal trene mye, så spis ting som pasta, grovbrød, egg og alt det der i overflod. Funker for meg. Og så er det ekstremt godt også da. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Okey... Har ein fjelltopp her heime på ca. 300 meter. Vist eg bestiger den annenhver dag så gir dette mykje utslag på kondisen? Tar ca. 20 minutt opp. Joggetur elle fjelltur? Har undra på dette lenge... Det med sit-upsen kan kanskje bli litt problematisk for meg. Eg -> tynn -> ryggrad som stikk ut i denne stilling -> Smerter. Men skal sjå kva eg kan få til! Får teste det ikveld Manualer, lette vekter, kor lette? 2kg? 5kg? 10kg? Får sveise meg eller kutte til nokon stålrør eller lage nokon vekter på jobb. Kostholdet, 2 skiver til frokost, ostehorn, gryterett, pizza til lunch, stor porson middag (Fisk, kjøtt, poteter, skjeldent gatekjøkkenmat.) spise 3-4 skiver til kveldsmat, 3-4 frukt om dagen... All brødmat er grovbrød, frukt er eple, banan, kiwi, og en til av ein av sortane. Har av og til i meg ein pose med cashew eller pistasjnøtter (300gr.) Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Om meg sjølv:17 år (18 år til hausten) VK2 183cm 62 kg. Ganske liten i kroppsbygging, men læraren tek litt til rette i forhold til kroppsbygningen mi. Får jeg spørre hvordan det blir tiltrettelagt for deg? Jeg har folk i klassen som er høyere enn det og veier mindre, og de måtte gjennomføre testene slik som alle andre afaik Dette er max resultat: Pushups med brystkassa nedi kvar gang: 19 Situps, opp 3 sekund, ned: 20 Pull-ups, heilt ned til heilt opp: 12 Pull-ups, 90 grader: 18 Pip-test: 11.5 (11.8 er karakteren 5) Absolutt ikke ille! De fleste i klassen min (VG3) klarte ikke en eneste pull-up, så 12 strikte reps er bra. Hvordan ligger kravene til å få 6? Samme som militæret? Er pull-ups til 90 grader en del av det dere blir vurdert i? Prøv å snakke med læreren og få endret kravene på sit-ups. Det er en styrketest, så da er det ingen hensikt å bruke 3 sekunder på å gå opp. Har du noen gang sett styrkeløftere som har tidskrav på løftet? Innsatsen i timane mine er 5'er men den fysiske standaren min trekk ned, og teoritestane (Vippemateriale (Navn på muskler og eigentreningsplan) ) Tipset mitt her er å følge instruksjonene dere får fra læreren til punkt og prikke når det kommer til egentreningsplanen. Har dere ikke det så be om å få et skriv som forteller hva som forventes av dere klart og tydelig. Så mine spørsmål og bekreftelser:1. For å auke styrken i armar, mage og bein bør eg? 2. Korleis forbetre kondisjonen min? Trenar ikkje noko kondisjon no. 3. Andre øvingar eg kan gjere for å bygge meir kropp? 4. Har tenkt på innkjøp av manualar. Kva er best å starte med? 1. Armhevinger og pull-ups styrker armer, mage og rygg. Sit-ups trener også mage, og det er nettopp de du bør trene for å forberede deg til testen, men det bør nevnes at sit-ups ikke er noen god mageøvelse. Ta en titt i veiledning for nybegynnere. Der finner du komplett treningprogram med bare kroppsvekt, og statiske mageøvelser. 2. Som du selv nevnte så funker spinning. Dog bør du også jogge/løpe, f.eks intervaller, siden dere blir testet i løping. 3. Se kroppsvektprogram i veiledning for nybegynnere. 4. Helt basic kit på 20 kg fra sportsbutikk skulle holde. Det med sit-upsen kan kanskje bli litt problematisk for meg. Eg -> tynn -> ryggrad som stikk ut i denne stilling -> Smerter. Bruk matte. Kostholdet, 2 skiver til frokost, ostehorn, gryterett, pizza til lunch, stor porson middag (Fisk, kjøtt, poteter, skjeldent gatekjøkkenmat.) spise 3-4 skiver til kveldsmat, 3-4 frukt om dagen...All brødmat er grovbrød, frukt er eple, banan, kiwi, og en til av ein av sortane. Har av og til i meg ein pose med cashew eller pistasjnøtter (300gr.) Doble mengden mat på alle måltidene Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Om meg sjølv:17 år (18 år til hausten) VK2 183cm 62 kg. Ganske liten i kroppsbygging, men læraren tek litt til rette i forhold til kroppsbygningen mi. Får jeg spørre hvordan det blir tiltrettelagt for deg? Jeg har folk i klassen som er høyere enn det og veier mindre, og de måtte gjennomføre testene slik som alle andre afaik Dette er max resultat: Pushups med brystkassa nedi kvar gang: 19 Situps, opp 3 sekund, ned: 20 Pull-ups, heilt ned til heilt opp: 12 Pull-ups, 90 grader: 18 Pip-test: 11.5 (11.8 er karakteren 5) Absolutt ikke ille! De fleste i klassen min (VG3) klarte ikke en eneste pull-up, så 12 strikte reps er bra. Hvordan ligger kravene til å få 6? Samme som militæret? Er pull-ups til 90 grader en del av det dere blir vurdert i? Prøv å snakke med læreren og få endret kravene på sit-ups. Det er en styrketest, så da er det ingen hensikt å bruke 3 sekunder på å gå opp. Har du noen gang sett styrkeløftere som har tidskrav på løftet? Innsatsen i timane mine er 5'er men den fysiske standaren min trekk ned, og teoritestane (Vippemateriale (Navn på muskler og eigentreningsplan) ) Tipset mitt her er å følge instruksjonene dere får fra læreren til punkt og prikke når det kommer til egentreningsplanen. Har dere ikke det så be om å få et skriv som forteller hva som forventes av dere klart og tydelig. Så mine spørsmål og bekreftelser:1. For å auke styrken i armar, mage og bein bør eg? 2. Korleis forbetre kondisjonen min? Trenar ikkje noko kondisjon no. 3. Andre øvingar eg kan gjere for å bygge meir kropp? 4. Har tenkt på innkjøp av manualar. Kva er best å starte med? 1. Armhevinger og pull-ups styrker armer, mage og rygg. Sit-ups trener også mage, og det er nettopp de du bør trene for å forberede deg til testen, men det bør nevnes at sit-ups ikke er noen god mageøvelse. Ta en titt i veiledning for nybegynnere. Der finner du komplett treningprogram med bare kroppsvekt, og statiske mageøvelser. 2. Som du selv nevnte så funker spinning. Dog bør du også jogge/løpe, f.eks intervaller, siden dere blir testet i løping. 3. Se kroppsvektprogram i veiledning for nybegynnere. 4. Helt basic kit på 20 kg fra sportsbutikk skulle holde. Det med sit-upsen kan kanskje bli litt problematisk for meg. Eg -> tynn -> ryggrad som stikk ut i denne stilling -> Smerter. Bruk matte. Kostholdet, 2 skiver til frokost, ostehorn, gryterett, pizza til lunch, stor porson middag (Fisk, kjøtt, poteter, skjeldent gatekjøkkenmat.) spise 3-4 skiver til kveldsmat, 3-4 frukt om dagen...All brødmat er grovbrød, frukt er eple, banan, kiwi, og en til av ein av sortane. Har av og til i meg ein pose med cashew eller pistasjnøtter (300gr.) Doble mengden mat på alle måltidene Eg sa at kroppsbygginga mi er så liten så eg har vell ikkje annlegg til å få godt resultat i styrke, "nei, iforhold dil di kroppsbygging ligg du godt ann!" Skal teste pull-ups greierne igjen... Vent til i kveld med resultat, skal teste det på jobben Kravet på sit-ups. Han seier at det er dei 3 sekunds sit-upsa som tel. Men har gym på fredag så eg skal få sjekka opp dette då. Skal og har tatt ein titt på nybegynderveileiinga. Skal lese meir om dette når eg kjem heim fra skule og jobb. Skal få tak i matte og standarkit på 20 kg Mat... Før februar når eg la om kostholdet åt eg 1 skive til frokost, luch, middag (medium porson) og var eg heldig så greide eg å stappe i meg 2 skiver til kveldsmat. Så eg har dobla det! Må berre få enda meir matlyst så skal vel dette også bli dobla etter kvart Spør om ting dykk lurer på!! Lenke til kommentar
gnav Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Har ein fjelltopp her heime på ca. 300 meter. Vist eg bestiger den annenhver dag så gir dette mykje utslag på kondisen? Tar ca. 20 minutt opp. Joggetur elle fjelltur? Har undra på dette lenge... Fjelltur. Mye bedre for hele kroppen. Når det blir lett å bare gå opp, øker du tempoet eller går over til en form for intervalltrening (løper, pause, løper, pause osv). Edit: Hva er egentlig kravet til å få femmer og sekser? Endret 24. mars 2009 av gnav Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Vil tru X% er den teoretiske delen. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Skal få tak i krava til karakteren 5 på fredag. Tok pullups strikte reps, som det blei kalla her oppe. Dette var på jobb og hadde løfta nokre 10 litera og satt på plass nokre malingsboksar og slikt så var ikkje heilt 100% i armane... Men greidde 10, og halveins på den ellevte. Fjelltoppen skal bestigest mykje meir og skal få med meg foreldre med kanskje så dei med får litt trim Skal lese mykje teori i gym slik eg kan namna på musklane, for dette er vippe materiale vist læraren er usikker mellom 4 og 5... Lenke til kommentar
neoman Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) om du spiser så lite kan du ikke forvente å bli noe særlig sterkere. når jeg ikke hadde havregryn selv en dag tok jeg 20 brødskiver til frokost og var fremdeles sulten. er ikke noe som heter for liten kroppsbygging til å bli sterk. har smal beinbygging som faen selv, og var så svak att jeg ble banka masse på både barne og ungdomskolen. tok meg samme npå VG 2 og starta å spise og trene. tar nå 120 i benkpress og 200 i markløft og 70 push ups og 30 dips. trodde akuratt det samme som deg om att jeg hadde for dårlig genetikk til å bli sterk. var bare 3 i klassa mi som klarte over 10 pull ups og det var også til 90 grader. om du aldri har trent før og tar 12 pull ups ville jeg si du har bedre genetikk en gjenomsnittelig. for å bli sterkere må du spise kraftfor som egg,kylling, biff tunfisk,annen fisk, protein pulver,havregryn osv osv. ikke noe galt i og spise 3-5 middager daglig. og 3 gram prottis pr kg kroppsvekt. konklusjon EAT, SLEEP, TRAIN, REPEAT lykke til Endret 25. mars 2009 av neoman Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ikkje gjer slik som mange seier her om å øke inntaket av mat, vekta di virkar jo litt skranten, men det er viktig at du ikkje berre stappar i deg meir mat, da blir du bare feit. Fokuser på å trene meir og auke inntaket av mat tilsvarande. Hvis du har muligheit til det vil eg foreslå at du heller byrjar på eit treningssenter heller enn å kjøpe utstyr sjølv. Fjelltur er ikkje vegen å gå for å få betre kondis, tren intervall på flat mark, f.eks 4x4. Fjellturar byggjer derimot beinstyrke. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Fjelltur er ikkje vegen å gå for å få betre kondis, tren intervall på flat mark, f.eks 4x4. Fjellturar byggjer derimot beinstyrke. Skal love deg at å bestige en fjelltopp på 300 meter så fort du klarer bedrer kondisjonen. Men det beste (hvertfall kjekkeste) er vel en blanding. For noen år siden, da jeg øvde på 3k meteren gjorde jeg en blanding av løping opp fjellsider, 6 km på asfalt, geriljakardio på asfalt og spesifikk trening av 3k meter. Etter noen måneder hadde jeg forbedrert tiden fra en svak firer til en sekser der jeg hadde mye å gå på. Har aldri prøvd 4x4, men det funker sikkert veldig bra det òg. En blanding av det og fjellturer kan funke. Men hvis det er prestasjoner på 3000 meter en skal forbedre er det lurt og også trene spesifikt på nettopp det. Endret 25. mars 2009 av gnav Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ble inspirert av mange innlegg her! Jeg tror jeg stikker en tur opp på fjellet selv nå, jeg Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Kva trerer armane best? Manualer eller pushups? Kven av desse tek flest muskler? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Manualar, fordi dei tek færre muskelgrupper Endret 26. mars 2009 av HValder Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Før eg legg meg no, kvar dag, 2 gonger, tek eg push ups, sit ups og manualar til eg døyr i armane... Knebøy tek eg når eg pussar tennene... Pull ups 3 gonger i veka, to gonger (stikt og 90%) Skal begynne med fjelltur etter helga. Alt i alt, etter helga trener eg: Armar Mage Rygg - Delta, kappe og andre muskler der bake. Legg og lår. Nokon som har bilete av musklane i kroppen? med navn såklart! Lenke til kommentar
rolax Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Husk at å hvile musklene er en del av treningen! Tren annenhver kveld. Du kan også trene hver kveld, bare ikke samme muskel hver dag. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kvifor må du trene privat for å få karakteren 5? Høyrest litt snodig ut. Når eg gjekk på vidaregåande var det innsats, innstilling og engasjement i gymtimane som la grunnlaget for karakteren. No hadde me aldri styrketrening heller, så aktivitetane var det ikkje noko å hente på ved å drive på heime. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Kvifor må du trene privat for å få karakteren 5? Høyrest litt snodig ut. Når eg gjekk på vidaregåande var det innsats, innstilling og engasjement i gymtimane som la grunnlaget for karakteren. No hadde me aldri styrketrening heller, så aktivitetane var det ikkje noko å hente på ved å drive på heime. Ny læreplan veit du. I dag er deg kun ferdigheiter det skal leggast vekt på har læraren min sagt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Då er jo karakteren endå meir villedande enn den var tidlegare med tanke på søknader til vidare utdanning, jobb, lærlingplass osv. Med mindre dei som vurderer ein person ut frå karakterar tar i betraktning at faget har fått eit nytt grunnlag blir det jo heilt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå