Gå til innhold

hvor mange av dere skyter utelukkende i raw?

Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?  

99 stemmer

1. 1. Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?

• Raw
      63
    • Raw + jpeg
      21
    • DNG
      4
    • DNG+ jpeg
      3
    • Jpeg
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meg bekjent er KRs "dyktig-fotograf-credentials" at han vant en naturfotokonkurranse i San Diego Times for noen år siden... :roll: Han er ikke, og har aldri vært, "proff". (ikke at ikke vi amatører kan ha både kunnskap og skills, men bare for å understreke at mannen er en amatørklovn med en websiden han tjener penger på)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Om han er så veldig dyktig fotograf er jeg litt i tvil om. Jeg liker i hvertfall ikke helt stilen hans. Saturerer bildet noe voldsomt.
Det er mye fargemetning ja, men jeg synes likevel ikke det er tvil om at mannen er dyktig. Jeg synes også at Dragan og Dave Hill kan sakene sine, selv om jeg ikke er overbegeistret for stilen deres...

Sjekk http://kenrockwell.com/gallery.htm , det er mange meget bra bilder der, enten man liker Ken Rockwell eller ikke...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Offtopic: Hva er så galt med Ken Rockwell? Har selv lest mye på sidene hans, og det virker da som om fyren vet hva han snakker om?

Tre positive ting med Ken Rockwell: i en verden der dyrere alt for ofte gjøres synonymt med "bedre for deg" viser han at billig utstyr kan være mer egnet for en nybegynner enn kostbart. Han banker inn at fotografen er viktigere enn utstyret. Når han faktisk tester ting tester han grundig.

Lista over negative ting jeg kan si om Rockwell kan nok bli ganske lang. En jevnt over mindre bastant stil hadde hjulpet godt, for å starte et sted.

Til voten: hvorfor skille mellom raw og dng? Dng er et utstyrsuavhengig raw-format, men det er ikke tilgjengelig på mange kameraer. Jeg ville foretrekke dng framfor raw, men dng er ikke en opsjon på mitt kamera.

Til tidligere uttalelse fra undertegnede: jeg er nå tilbake på raw+jpeg etter en periode med kun jpeg. Men jeg få gjort noe med arbeidsflyten.

edit: foretrekke raw framfor dng korrigert

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Offtopic: Hva er så galt med Ken Rockwell? Har selv lest mye på sidene hans, og det virker da som om fyren vet hva han snakker om?

Det er alt som er "galt" med Ken Rockwell - han blir ofte tatt mer seriøst enn han selv ønsker og bør bli.

Lenke til kommentar
Om han er så veldig dyktig fotograf er jeg litt i tvil om. Jeg liker i hvertfall ikke helt stilen hans. Saturerer bildet noe voldsomt.

D40-påstanden hans går meg på nervene!

Jeg og! Ser på bildene hans, og er lite imponert. Det er veldig midt på treet, og lite er engasjerende. Kanskje han skal begynne å bruke det dyre utstyret sitt, i stedet for D40 :D

Lenke til kommentar

Kun RAW fra kameraet.

"Fremkalling" i DPP. Har nå, på anbefaling, Capture One 4.7 trial for utprøving. Regner med å kjøpe lisensen på dette.

Har også en trial på PSE7, og her blir nok også lisens innkjøpt.

PSE7 har en fantastisk photomerge/panoramafunksjon, og i tillegg alt jeg trenger for "vanlig" bildebehandling.

ACR er lite brukt. Synes både DPP og Capture One gjør en bedre jobb, spesielt på høy iso (over 3200).

Bilder jeg skal bruke (utskrift) blir "fremkalt" i tiff. Bilder for TV/mail blir nedskalert og lagret i jpeg.

Lenke til kommentar
Mon tro hvem som har anbefalt deg det :-)

Tja, si det..

En av dine tidligere sjefer..? ;)

Men, iallefall, han har jo "samme" bildestørrelse/brikke som jeg og ga meg en demo og anbefaling.

Og skal jeg være ærlig, så synes jeg Capture One er bedre enn ACR, iallefall på 5D Mk II-bildene og uansett bedre siden ACR er svært vingeklippet i PSE.

(Jada, jeg har hatt tjuvkopier av CS, men jeg begynner så smått å bli en ærlig mann, så jeg har kvittet meg med dem og skal inn på "den smale sti". Det er lite i CS jeg *egentlig* har bruk for, og siden nå PSE7 har fått curves og panorama, så er det enda mindre "viktig" for meg å ha (tjuvkopi av) CS). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...