Gå til innhold

hvor mange av dere skyter utelukkende i raw?

Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?  

99 stemmer

1. 1. Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?

• Raw
      63
    • Raw + jpeg
      21
    • DNG
      4
    • DNG+ jpeg
      3
    • Jpeg
      8

Anbefalte innlegg

hei

lurer bare på hvor mange av dere som kun skyter i raw!? :)

Selv så skyter jeg nesten utelukkende i raw, men det hender at jeg skyter i jpg når det gjelder mindre viktige bilder eller så kalte minne bilder!!

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde en periode med raw+jpeg, men likte ikke fargene i jpeg'ene, så jeg gikk tilbake til kun raw.

Det var forøvrig en diger poll på dette for et års tid siden i Speilrefleksforumet, med flere hundre respondenter (forøvrig en liten vekker ifht. hvor mange som leser dette forumet uten faktisk å "si" noe...) Den største gruppen, hvis jeg husker rett, var oss som kun bruker raw. Raw+jpeg gruppen var nesten like stor, mens gruppen som kun bruker jpeg var minst.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Raw + JPEG Fine... lagringsplass koster lite, bruker stort sett RAW filene, men det hender at JPEG er praktisk. PJ-oppdrag stort sett alltid kun JPEG, tar litt for mange bilder i slike sammenhenger til at det blir praktisk workflow av å benytte RAW (både hastighet og lagringsmessig).

Lenke til kommentar
men synes det er altfor mye pes til daglig bruk

Det betyr bare at du ikke tok deg tid til å finne en god arbeidsflyt.

Jeg vet. Leter innimellom etter bedre programvare, vurderer å skrive noe. Samtidig så er det veldig sjelden jeg faktisk ønsker å gjøre noe annet enn å rette opp litt, kanskje beskjære og så skarpe opp, så savnet er ikke så stort. Jeg har betydelig større utfordringer med andre ledd i fotograferingen enn filbehandlingen. Desverre.

Lenke til kommentar

Skyter kun raw jeg også. Brukte jpg en stund til familie bilder ol, men oppdaga da vi laga sommeravis at jeg kunne bruke flere bilder tatt på familietur i avisa, å da angra jeg meg grønn på at jeg hadde tatt jpg. Brukte mye lenger tid på å få rette farger osv. der, en når jeg behandler en raw fil. Med god arbeidsflyt er det jo fort gjort uansett å behandle en raw fil.

Lenke til kommentar

Tok jpeg i helga. Angrer på det. Akebilder av barn som hopper med rattkjelke og snowboard. Ble noen ganske stilige bilder som godt kunne trengt en liten justering i PS. Men men.. tenkte jeg skulle ta mange flere enn jeg tok, derfor valgte jeg jpeg denne gangen. Neste gang blir det nok kun i RAW, som jeg stort sett alltid har brukt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...