:Francis: Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Vi var en liten gjeng på tur i helga for å kjøre en offpiste løype ned fra fjellet. Før vi kjørte ned tok vi oss tid til å lage et hopp og hoppe litt. Jeg satte kameraet på stativ, brukte snorutløser og skjøt i vei @ 7.4 bilder i sekundet. Bildene er satt sammen i PS som forskjellige lag. Jeg har fulgt denne tutorialen. Sekvensen er en av 4 bildeserier jeg tok, så jeg legger muligens ut noen flere bilder etter hvert Kamera: Nikon F5 Objektiv: 16mm fisheye @ f/8 fokusert hyperfokalt Lukkertid: 1/800s Film: Fomapan 100 @ 100 i T-Max fremkaller 1+4 i 5min @ 20*C Hva synes dere? Er det et greit førsteforsøk? Mvh Francis Endret 23. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Carny Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Ja, et helt greit første forsøk. Kul vinkel. Det tekniske er du nok klar over selv, slik som det mest åpenlyse; skyggen... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Veldig hederlig førsteforsøk det der! Har ikke mye å utsette på utføringen, annet enn at jeg tror det kanskje blir enda litt bedre om du luker litt? Og kanskje vurdere å beskjære i bunn, så skyggen (av fotografen?) forsvinner / blir mindre? Ikke viktig i det hele tatt, men mulig det er en god ide? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Takk for kommentar! Ja, jeg er klar over skyggen - har allerede croppa bort en del i bunnen. Jeg vet ikke om jeg har ferdigheter nok i PS til å gjøre en god jobb hva gjelder fjerning av skyggen, men jeg kan teste litt senere for å se om jeg får det til . Mvh Francis Lenke til kommentar
Carny Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Iom at du har croppet bort noe av bunnen kan du sikkert stjele litt tekstur derfra og legge over skyggen. Deretter kan du klone litt i kantene for å få overgangen mer jevn. Jeg er altfor trøtt, men jeg håper forklaringen min ga mening, eller i det minste idéer til hvordan du kan fikse på akkurat dette bildet. Neste gang gjør du neppe samme feil Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg var klar over at det kom til å bli en skygge når jeg tok bildene, men jeg fant ikke noen genial måte å unngå den på, ettersom jeg ville ha den vinkelen. Jeg får teste det du foreslo for å fjerne skyggen. Teknikken du beskriver høres ut som omtrent det samme som jeg gjorde for å lime inn personene i sekvensen . Takk for tipset! Francis Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Clone stamp tool fjerner skyggen på 10 sek Velg et punkt litt unna ved å holde inne "alt" og visk vekk skyggen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Førske ? Jeg synes det fungerer ganske så greit; men det ble litt trangt i toppen. Tror du kunne kuttet ut et par av personene der. Slik det er nå så ser det ut som om det er kø. Tom Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Takk for kommentarer! Førske ? Jeg synes det fungerer ganske så greit; men det ble litt trangt i toppen. Tror du kunne kuttet ut et par av personene der. Slik det er nå så ser det ut som om det er kø. Tom Ser det at det kanskje er noe tett øverst. Det er noe jeg kan tenke på når jeg redigerer de andre sekvensene. Jeg lager muligens en forbedret versjon av denne når/hvis jeg får tid . Mvh Francis Lenke til kommentar
Carny Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Clone stamp tool fjerner skyggen på 10 sek Velg et punkt litt unna ved å holde inne "alt" og visk vekk skyggen. Må huske på at teksturen er litt forvrengt, og clone stamp ville gitt det et sterkt unaturlig preg. -Derav forslaget mitt, for lenger nede -altså det som er croppet bort, ser jeg for meg at det er muligheter for å låne litt tekstur som har mer eller mindre samme forvregning. Dette bør gjøres i et eget lag, som man evt kan rotere hvis det viser seg å være nødvendig. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Clone stamp tool fjerner skyggen på 10 sek Velg et punkt litt unna ved å holde inne "alt" og visk vekk skyggen. Må huske på at teksturen er litt forvrengt, og clone stamp ville gitt det et sterkt unaturlig preg. -Derav forslaget mitt, for lenger nede -altså det som er croppet bort, ser jeg for meg at det er muligheter for å låne litt tekstur som har mer eller mindre samme forvregning. Dette bør gjøres i et eget lag, som man evt kan rotere hvis det viser seg å være nødvendig. Før jeg skrev stamp tool prøvde jeg selv bare for å være sikker. Ikke mulig å se at det er blitt brukt. Så trådstarter kan trygt bruke clone stamp uten at det vil vises. Edit: Dette brukte jeg bokstavlig talt 10 sek på før jeg må ut nå.. Jeg kan fjerne det hvis trådstarter vil.. Det er også mulig å gjøre det bedre ja. Endret 24. mars 2009 av Ingardj Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Takk for eksempelet! Jeg har ingenting imot at du/dere kommer med redigeringsforslag . Mvh Francis Lenke til kommentar
Carny Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Riktig, ingardj. Jeg hadde neppe legt merke til at det er clonet hvis jeg ikke var oppmerksom på det, selvsagt med mindre jeg hadde tatt meg tid til å studere teksturen. -Noe som neppe hadde skjedd iom at det ikke er poenget med bildet. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg redigerte akkurat en ny sekvens fra samme tur. Jeg tenket jeg kunne poste bildet her istedenfor å lage en ny tråd. "exif" er den samme som for det første bildet, med unntaket at bildene er tatt med 5 bilder/s kontra 7.4. Er dette bedre? Mvh Francis Endret 24. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Denne synes jeg ble mye bedre. Artig effekt med skyggene fra skiene. Tom Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Takk for kommentar! Jeg liker skyggene selv Jeg hadde flaks med bildet, ved at jeg fikk han som hopper rett foran sola. Jeg brukte det bildet som "mal" ettersom det hadde bedre kontrast og mindre flare. Jeg er imponert over motlysegenskapene til 16mm fish. Francis Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sweet! Hvor i Norge er dette? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Sweet! Hvor i Norge er dette? Knutefjell i Kongsberg . Mvh Francis Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Siste versjonen ble mer vellykket, og iom at du hadde litt færre bps ble det luftigere -men kanskje en smule for luftig. Det er dog en smakssak. Ellers er jeg ganske enig med Tom. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Takk for kommentar! Hovedmotivasjonen til å skru ned fra 7.4 --> 5 fps var at en film kun varer i 4.9s @ 7.4 fps. @ 5 fps varer en film i utrolige 7.2s Hadde jeg hatt et dSLR som klarer mange fps, hadde jeg nok brukt det på raskeste hastighet og luket ut unødvendige bilder. Francis Endret 25. mars 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå