Gå til innhold

BK - Min første sekvens

Anbefalte innlegg

Vi var en liten gjeng på tur i helga for å kjøre en offpiste løype ned fra fjellet. Før vi kjørte ned tok vi oss tid til å lage et hopp og hoppe litt.

Jeg satte kameraet på stativ, brukte snorutløser og skjøt i vei @ 7.4 bilder i sekundet. Bildene er satt sammen i PS som forskjellige lag. Jeg har fulgt denne tutorialen. Sekvensen er en av 4 bildeserier jeg tok, så jeg legger muligens ut noen flere bilder etter hvert :)

post-56362-1237832314_thumb.jpg

Kamera: Nikon F5

Objektiv: 16mm fisheye @ f/8 fokusert hyperfokalt

Lukkertid: 1/800s

Film: Fomapan 100 @ 100 i T-Max fremkaller 1+4 i 5min @ 20*C

Hva synes dere? Er det et greit førsteforsøk?

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig hederlig førsteforsøk det der! Har ikke mye å utsette på utføringen, annet enn at jeg tror det kanskje blir enda litt bedre om du luker litt?

Og kanskje vurdere å beskjære i bunn, så skyggen (av fotografen?) forsvinner / blir mindre? Ikke viktig i det hele tatt, men mulig det er en god ide?

Lenke til kommentar

Takk for kommentar!

Ja, jeg er klar over skyggen - har allerede croppa bort en del i bunnen. Jeg vet ikke om jeg har ferdigheter nok i PS til å gjøre en god jobb hva gjelder fjerning av skyggen, men jeg kan teste litt senere for å se om jeg får det til :).

Mvh

Francis

Lenke til kommentar

Iom at du har croppet bort noe av bunnen kan du sikkert stjele litt tekstur derfra og legge over skyggen. Deretter kan du klone litt i kantene for å få overgangen mer jevn.

Jeg er altfor trøtt, men jeg håper forklaringen min ga mening, eller i det minste idéer til hvordan du kan fikse på akkurat dette bildet.

Neste gang gjør du neppe samme feil :)

Lenke til kommentar

Jeg var klar over at det kom til å bli en skygge når jeg tok bildene, men jeg fant ikke noen genial måte å unngå den på, ettersom jeg ville ha den vinkelen. Jeg får teste det du foreslo for å fjerne skyggen.

Teknikken du beskriver høres ut som omtrent det samme som jeg gjorde for å lime inn personene i sekvensen :).

Takk for tipset!

Francis

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

Førske ? ;)

Jeg synes det fungerer ganske så greit; men det ble litt trangt i toppen. Tror du kunne kuttet ut et par av personene der. Slik det er nå så ser det ut som om det er kø.

Tom

Ser det at det kanskje er noe tett øverst. Det er noe jeg kan tenke på når jeg redigerer de andre sekvensene. Jeg lager muligens en forbedret versjon av denne når/hvis jeg får tid :).

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Clone stamp tool fjerner skyggen på 10 sek ;)

Velg et punkt litt unna ved å holde inne "alt" og visk vekk skyggen.

Må huske på at teksturen er litt forvrengt, og clone stamp ville gitt det et sterkt unaturlig preg. -Derav forslaget mitt, for lenger nede -altså det som er croppet bort, ser jeg for meg at det er muligheter for å låne litt tekstur som har mer eller mindre samme forvregning.

Dette bør gjøres i et eget lag, som man evt kan rotere hvis det viser seg å være nødvendig.

Lenke til kommentar
Clone stamp tool fjerner skyggen på 10 sek ;)

Velg et punkt litt unna ved å holde inne "alt" og visk vekk skyggen.

Må huske på at teksturen er litt forvrengt, og clone stamp ville gitt det et sterkt unaturlig preg. -Derav forslaget mitt, for lenger nede -altså det som er croppet bort, ser jeg for meg at det er muligheter for å låne litt tekstur som har mer eller mindre samme forvregning.

Dette bør gjøres i et eget lag, som man evt kan rotere hvis det viser seg å være nødvendig.

Før jeg skrev stamp tool prøvde jeg selv bare for å være sikker. Ikke mulig å se at det er blitt brukt. Så trådstarter kan trygt bruke clone stamp uten at det vil vises.

Edit: Dette brukte jeg bokstavlig talt 10 sek på før jeg må ut nå.. Jeg kan fjerne det hvis trådstarter vil.. Det er også mulig å gjøre det bedre ja.

post-24165-1237880461_thumb.jpg

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Riktig, ingardj.

Jeg hadde neppe legt merke til at det er clonet hvis jeg ikke var oppmerksom på det, selvsagt med mindre jeg hadde tatt meg tid til å studere teksturen. -Noe som neppe hadde skjedd iom at det ikke er poenget med bildet.

Lenke til kommentar

Jeg redigerte akkurat en ny sekvens fra samme tur. Jeg tenket jeg kunne poste bildet her istedenfor å lage en ny tråd.

"exif" er den samme som for det første bildet, med unntaket at bildene er tatt med 5 bilder/s kontra 7.4.

post-56362-1237922373_thumb.jpg

Er dette bedre?

Mvh

Francis

Lenke til kommentar

Takk for kommentar!

Jeg liker skyggene selv :)

Jeg hadde flaks med bildet, ved at jeg fikk han som hopper rett foran sola. Jeg brukte det bildet som "mal" ettersom det hadde bedre kontrast og mindre flare.

Jeg er imponert over motlysegenskapene til 16mm fish.

Francis

Lenke til kommentar

Takk for kommentar!

Hovedmotivasjonen til å skru ned fra 7.4 --> 5 fps var at en film kun varer i 4.9s @ 7.4 fps. @ 5 fps varer en film i utrolige 7.2s :w00t:

Hadde jeg hatt et dSLR som klarer mange fps, hadde jeg nok brukt det på raskeste hastighet og luket ut unødvendige bilder.

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...