Eirik2 Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Prisen på dette objektivet går jo opp og ned som en jojo hos Japan Foto. Nå ligger de oppe i 13499, etter å ha vært nede i 11990 gjennom uka, og 13499 forrige helg. Helgepris? Mvh Eirik Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Merket meg det samme i dag jeg også. Var på vei ut døra for å kjøpe objektivet i nærmeste JP butikk, bare flaks gjorde at jeg ikke endte opp med en bomtur da det slo meg at jeg burde sjekke prisen en gang til før jeg dro! Ergerlig at dette skjer, antar at DETTE er grunnen? EG Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Merket meg det samme i dag jeg også. Var på vei ut døra for å kjøpe objektivet i nærmeste JP butikk, bare flaks gjorde at jeg ikke endte opp med en bomtur da det slo meg at jeg burde sjekke prisen en gang til før jeg dro! Ergerlig at dette skjer, antar at DETTE er grunnen? EG Det er det nok ja.Kjeden burde snart skifte navn til JJ. Endret 28. mars 2009 av hertugen Lenke til kommentar
T34 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hva med Tamrons og Sigmas 24-70 f/2.8 ? Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Godt spørsmål; for min egen del er det rett og slett fordi jeg vil ha Nikon "hele veien" siden jeg alt har 14-24 og 70-200 f2.8. Både Sigma, og Tamron befinner seg alt i samlingen og brukes jevnlig - så det handler ikke om at merkenavn = kvalitet EG Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Da har jeg shoppet det mye omtalte objektivet. Det skulle være en norsk modell, men når jeg står med det i hendene er det fint lite som forteller meg at det er et slikt et. Ingen norsk manual, intet annet på norsk. Hvordan finner jeg ut om dette er en EU eller norsk? Flott om noen har en rask fasit på dette. Har søkt litt uten å finne. Mvh Eirik Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hvordan finner jeg ut om dette er en EU eller norsk?Flott om noen har en rask fasit på dette. Har søkt litt uten å finne. Så vidt jeg vet, er det bare USA objektiv som er merket spesielt. (US forann serienr.) Ellers lages alle likt, og det er kun på serienr og/eller kvitering forhandler/importør kan kjenne igjen det. Vil tro det ligger i en database. Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 arela har et godt poeng her, tror nok at den beste måten å finne ut av dette på, er å kontakte Nikon og høre med dem direkte (det hele kan jo selvfølgelig også skyldes at noen glemte å legge ved Norsk bruksanvisning sammen med objektivet) Mitt D700 hus ble i fjor kjøpt på Foto Video som Norsk utgave, 24-70 2.8 IF ble kjøpt på Japan Photo rett før påske som EU utgave. Begge ble distribuert av Nikon By The Netherlands. Utover dette er det lite som skiller i opplysningene (på det jeg har av objektiver og hus) foruten det arela poengterer - merkingen av US foran serienummeret på USA utgavene. Hvis noe skulle vite bedre, ser jeg frem til å høre om det. Du stiller et godt spørsmål egentlig EG Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Det er kommet via Netherlands, ja. Ikke noe US, selvfølgelig. Da hadde jeg reagert. Det ligger vedlagt felles bruksanvisning på generelle EU-språk, inkl svensk. Men ikke norsk. Sjekker Nikon på mandag. Blir spennende å høre. Mvh, Eirik Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Det er kommet via Netherlands, ja. Ikke noe US, selvfølgelig. Da hadde jeg reagert. Det ligger vedlagt felles bruksanvisning på generelle EU-språk, inkl svensk. Men ikke norsk. Sjekker Nikon på mandag. Blir spennende å høre. Mvh, Eirik Mener å huske at de kun stapper oppi Norsk bruksansvisning i esken til blitser og kamerahus. Men alt som har gått gjennom Nikon Norge er registrert der, slik at de bør kunne bekrefte om objektivet har gått gjennom dem. Endret 18. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg leser disse trådene om prisøkningene for tiden med interesse. Planlegger selv et par objektivkjøp , men med slike priser som er i dag blir det ikke aktuelt. Leverandørene og produsentene får sitte på produktene sine og ruge til de går konkurs , det var gjerne å ta litt hardt i men jeg er litt irritert. Jeg jobber selv i et håndverksyrke og ser at vi må senke prisene for å konkurrere bedre , mens leverandører av enkelte varer hever sine priser. Er det fordi det finnes "tullinger" som fremdeles kjøper akkurat som før??? Nettbutikkene sine ser jo ut som om de blir kvitt lagrene sine uansett priser. Fulgte med en Norsk nettbutikk nylig som hadde 11 stk. 70-200 f4 L IS på lager , de var vekk på under en uke Jeg får si som en annen skrev : vi får endelig kutte ut megashoppingen av utstyr og begynne å fotografere igjen , så går vel prisene nedover igjen....en gang Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Jeg får si som en annen skrev : vi får endelig kutte ut megashoppingen av utstyr og begynne å fotografere igjen , så går vel prisene nedover igjen....en gang Er til en viss grad enig med deg, men i mitt tilfelle trengte jeg et objektiv til en fotojobb i starten av mai. Og jeg må bli kjent med objektivet først. Hvis ikke, hadde jeg garantert ventet. Samtidig forstår jeg fotobutikkene. De er nødt til å ha varer på lager. Om kursen for yen er høy, må de øke prisene for ikke å gå i tap/få for lav avanse. Tror ikke det er bærekraftig å holde prisen fast. Men om prisen holdes kunstig høy også etter kursfall (og det har vært turnover på lageret), så er det fy skam. Mvh Eirik Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Da er Nikon Norge kontaktet, og det var norsk import. Det er med andre ord EU-bruksanvisning i norskimporterte objektiver. Mvh Eirik Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Supert, greit å vite at dette er den eneste måten å finne ut av opphavet til et objektiv - skulle jeg få bruk for en bekreftelse i fremtiden. Takk for tilbakemeldingen Eirik EG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå