Gå til innhold

Prisutsikter Nikon 24-70mm f2.8

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har i det senere kikket litt på en Nikon 24-70mm f2.8, som et tilskudd før en bryllupsjobb i mai.

Til min forskrekkelse ser jeg nå at prisen har gått opp minst et par tusenlapper den siste uken.

Er det noen som har en formening om hvordan prisen kan komme til å utvikle seg? Jeg føler at jeg er i en slags aksjemeglingssituasjon her, og vil nødig kjøpe når prisen er på topp......

Hadde vært supert med noen innspill!

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, men nå tenker jeg litt på at valutasituasjonen kanskje kan ha hatt en del å si. Hvis dollar og yen raser ned igjen neste uke, så kan det fort påvirke prisene igjen... Derav aksjemegler. Eller kanskje valutamegler. ;)

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Du kan være helt trygg på at importørene ikke har noe stort hastverk med å senke prisene igjen. Går dollar og yen brutalt ned så vil prisene synke, men vil ta tid... blir på samme måte som når styringsrenten går opp - alle bankene øker renten umiddelbart. Går den ned så får du noe babbel om at markedsrenten ikke har tilpasset seg ennå ;)

Lenke til kommentar

Norske kroner er i ferd med å styrke seg betraktlig mot blant annet dollar. I dag koster en dollar kr. 6.28,-. Fortsetter denne trenden, er det ikke så veldig lenge til vi ser de "gamle" prisene. Først må butikkene få ut dagens beholdning dog - til dagens priser :-)

Dollaren er såpass gunstig nå at det igjen begynner å bli interessant med USA/HK import

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Pr nuh ligger samme objektiv på 10500,- importert fra BHPhoto før frakt og moms, dvs foreløpig er det ett fett (og kanskje noe dyrere fra US). Og med garanti i bakhodet, er det best å kjøpe Norsk inntil videre.

Men for et såpass dyrt objektiv skal det ikke store dollarjusteringene til før det kan lønne seg, nei.

Kanskje billigere i Sverige? NKr 11300,- på Japanphoto.se

Men....Jeg har altså tenkt til å kjøpe Norsk denne gangen.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Etter dagens rentesenking kan det se ut som om dollaren og annen valuta (og dermed norske objektivpriser) er på vei ytterligere opp. Den umiddelbare endringen fra 6,38 til 6,45 pr $ utgjør bare en drøy hundrelapp på summen nevnt over, men det kan jo øke mer senere.

Ser at Norges Bank ønsker svak krone fremover, for å styrke konkurranseutsatte bedrifter. Dermed tror jeg at jeg kan konkludere med at fotoutstyr kommer til å være dyrt en stund fremover.

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Jeg hadde også tenkt det samme - kjøpe Norsk utgave denne gangen.

Kikket akkurat på prisguiden og så at JP nå har 24-70 til rett oppunder 12k. Hvis jeg ikke tar feil var vel dette mer eller mindre "gammel" pris. Dette er riktig nok EU utgaven men dåg, er det virkelig verd 2k ekstra for å få Norsk utgave? Mitt svar blir nei...

EG

Lenke til kommentar

Jøsses. I går var de fem kroner billigere (13.990,-) enn Fotovideo for samme EU-modell. Skjer mye over natta skjønner jeg. :)

Tross mye lesing har jeg egentlig ikke skjønt 100 % hva som er så farlig med å kjøpe EU-modell. Jeg føler meg generelt såpass opplyst at en slik mangel på forståelse ofte skyldes at det ikke er noen veldig viktig forskjell.

Man sitter på de samme rettighetene, men at man ikke får check&clean (hus) samt kjapp service. Noen snakker om gråmodeller med dårligere skarphet, men dette har jeg ikke sett dokumentasjon på.

Når det gjelder å støtte en kvalitetsbedrift som Fotovideo fremfor Japan Photo, blir diskusjonen en helt annen.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Man har samme rettigheter. Fordelen med modell som har gått gjennom Nikon Norge er at man for min del kan dra rett til Nikon Norge sitt service verksted (Interfoto) på Høvik@Oslo og få gjort tuning/reklamasjon/rens umiddelbart (1-2 dager å vente eventuelt i beste fall mens jeg drikker en kaffe, mot et par uker). Får også tilgang på låneutstyr selv om det tar et par dager (om det er fordi jeg er hyggelig eller fordi alle har krav på det vet jeg ikke).

Nikon Norge tilbyr også en del kurs og happenings gratis som kan være veldig spennende.

Et siste punkt er at det vil være et tap for fokus på det norske markedet om Nikon ble borte (om alle gråimporterer så vil vi ikke ha noen importør, jeg tror Norge er tjent med å ha Nikon (og Canon) representert i landet. Ellers ville alt være styrt fra en gigantisk importør i Nederland for Nikon (Nikon Europe).

Update:

En annen god grunn til at jeg støtter opp om Nikon Norge er at jeg har fått eksepsjonelt god service fra dem. De har gjort absolutt alt for at jeg skal være en fornøyd kunde, ofte ting langt utover rettigheter i kjøpsloven.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den. Er enig med deg, samtidig er en forskjell på 2000,- fristende. For mindre summer ville det ikke vært noen tvil. Får se.

For den kyniske forbruker er det rett og slett snakk om hva man får for de ekstra 2000,-. Noen vil føle at det lønner seg/er verd det, andre ikke.

For å hoppe tilbake til trådtema, så er det ihvertfall ikke noe poeng å vente på at det skal bli enda dyrere. Ut å shoppe. Så får vi bare vente og se hvor. :)

Update: Den siste kommentaren din er absolutt et punkt man bør ta i betraktning. Vil ikke risikere å få slett service når det dreier seg om et objektiv til 12-14K (definitivt ny rekord for meg som entusiast). Fotovideo bør være flinke til å fronte disse fordelene.

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Stiller meg litt bak TGB her, men lurer på om kansje den norske krona er på vei ned også..

Helt klart, rentenedesettelse og antydning om 0% styringsrente vil føre til fall på NOK også, men slik det ser ut nå vil fallet på USD være langt større. Så tror faktisk sentralbanksjefen har gjort noe lurt her.

Forøvrig, Norge har økonomi til dette, USA og EU har det ikke.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg litt uforstående til frykten for å kjøpe EU-modell gjennom Japan Photo. Argumentet TGB bruker om ekstra god service er greit nok, men så er han en eksepsjonelt god kunde av Nikon Norge også, så det skulle bare mangle at han får litt ekstra. I tillegg er det jo ikke alle som bor i nærheten av Høvik...

Jeg har personlig aldri hatt problemer med JP sin service (tvert imot), så for min del kan ingen forsvare en prisforskjell på 2000 kr.

At EU-modeller skal ha større kvalitetsproblemer er i hvert fall bare konspiratorisk tull.

Lenke til kommentar
At EU-modeller skal ha større kvalitetsproblemer er i hvert fall bare konspiratorisk tull.

Ja, akkurat den der tok jeg med en god neve maldonsalt. Det ble ikke lagt frem dokumentasjon, noe som burde være ganske enkelt. Det kan også være snakk om et enkelttilfelle. Husker ikke hvor jeg leste det akkurat nå. Kan ha vært et innlegg her, i forbindelse med gråimport.

Uansett er det jo bare å ta noen testfoto når man kjøper objektivet. Feil=retur.

Men jeg ser fortsatt fordelene med norsk versjon. Kanskje særlig for proffer som er sårbare for avbrudd i produksjonen og trenger rask service med låneobjektiv.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at kvalitet på EU-modellene er helt identisk (med de produksjonsvariasjonene dette medfører - ingen objektiv er 100% identiske). EU-modeller kommer fra en annen leverandør i EU som er villig til å tjene litt ekstra ved å gå på sidelinjen av distribusjonskanalene. Alle Nikon objektiv som selges i Norge kommer fra Nikon Europe, alle EU/gråimport kommer også fra.... ja du tippet rett: Nikon Europe :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er et alternativ, men Nikon sin gamle 28-70 er ikke saa ille, fortelles jeg. Tamron lager vel ogsaa en 28-75 som har faatt en del skryt, om jeg ikke husker feil.

Men jeg kan svaert godt huske feil.

Du har helt rett, 28-70 objektivet er veldig bra, men ved lansering av 24-70 gjorde de et lite kvantesprang. Differansen er relativt stor, ikke fordi 28-70 er dårlig, men heller fordi 24-70 er ekstremt bra (den kunne vært litt sprekere fra 24-28mm, er bra der også, og jeg er veldig fornøyd med mulighetene dette gir).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...