Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

tryna på sykkel - skadeomfang?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

var nettopp på årets første sykkeltur, og kommer i 40-50 km/t inn mot hafjelltunellen da jeg ser det glinser i asfalten. såklart hadde jeg ikke tenkt så langt som at det var speilblankt der inne, og veltet og seilte noen meter nedover. (heldigvis ingen biler der da). venstre håndledd fikk en skikkelig klask i asfalten og jeg får veldig vondt av å røre for mye på hånda. kan det være brukket noe eller er det symptom på kun forstuelse? er ingen blåmerke eller hevelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

er håndleddet ja. går ikke smerten over i løpet av et par dager blir det legebesøk. sykkelen ble litt skadet også, den girer av seg selv nå :p

Lenke til kommentar
Koster så lite å dra på legevakta ^^

DET kommer an på øyet som ser! For det første må du vel betale noe sånn som mellom 150-200 bare du går over dørstokka på legevakta. Så, ikke nok med det...må du vente i kanskje 2-4 timer på en vond sofa med folk som stadig kommer inn foran deg i køen, før du "endelig" får snakke med en arrogant lege som vier 10-15 min av sin tid på deg.

MEN: haster det, dra for all del opp dit! Jeg sier ikke at du ikke skal dra, men kanskje du, om du føler det er tryggere og går litt roligere for seg, kan ringe fastlegen din og bestille time dersom du finner ut at ting ikke er som de bør være etter hvert. Eller, oppsøk legevakta... :whistle:

Lenke til kommentar
var nettopp på årets første sykkeltur, og kommer i 40-50 km/t inn mot hafjelltunellen da jeg ser det glinser i asfalten. såklart hadde jeg ikke tenkt så langt som at det var speilblankt der inne, og veltet og seilte noen meter nedover. (heldigvis ingen biler der da). venstre håndledd fikk en skikkelig klask i asfalten og jeg får veldig vondt av å røre for mye på hånda. kan det være brukket noe eller er det symptom på kun forstuelse? er ingen blåmerke eller hevelse.

Du kan først og fremst teste ut primær funksjonene.

1. Har du normal kraft på håden? Holde noe uten å miste? Ja- nei
  2. Kan du knipe fingrene sammen? Ja - Nei
  3. Kan du streke fingrene ut? Ja - Nei
  4. Kan du spille piano med fingrene? Ja - Nei
  5. Kan du heve håndflaten (hold armen rett og låst)? Ja- Nei --isåfall noe begrensninger?
  6. Kan du senke håndflaten (hold armen rett og låst)? Ja- Nei --isåfall noe begrensninger?
  7. Kan du bevege hånden mot høyre og venstre? (hold armen rett og låst)? Ja- Nei --isåfall noe begrensninger?
  8. Kan du bøy hånden din mot høyre og venstre (rotere håndenleddet) Ja- Nei --isåfall noe begrensninger?
  9. Følelse forskjell på hendene? (Synes du tekoppen er like varm? Isen er like kalt? Nålen er like spiss?) Ja-nei

Svarer du ja på alle, uten begrensninger, så er alt mest sannsynlig ok.. men det er ikke en garanti! ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Smertene økte litt og jeg tok røntgen på sykehuset i dag. Legen kunne ikke finne noe brudd, så jeg får stole på dem selv om det gjør ganske vondt. Skal vel noe til for at de tar feil dersom det er brudd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Legevakta er nesten siste ut vei ass... Jeg brakk lillefingern i en basketkamp en gang og satt på legevakta i 8-9 timer før jeg kom inn til en lege som fiksa meg på 15 min med bandasje. Så jeg ville nok ventet og sett det ann, ikke verdt å sitte der i 9 timer :)

Man må vente lenge noen ganger. Jeg ringte og kunne komme med en gang til tross for at fastlegen var borte. Når det er sånn passe akutt pleier det å ordne seg. Egentlig var det liten vits å betale 130 kr for å få konstantert at jeg burde ta røntgen, men legene må jo leve av noe de og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...