Gå til innhold

Iphone 3g ødelagt av statisk elektrisitet

Anbefalte innlegg

Har klart å ødelegge iphonen min med statisk elektrisitet fra den nye sovesofaen min. Jeg hadde skrudd opp telefonen for å bytte bakdekselet. Da jeg skrudde den sammen igjen, ville den ikke på. Prøvde å koble til laderen, og da kom bare "lite batteri" tegnet opp på skjermen. Prøvde å koble laderen ut og inn et par ganger, og da funka den plutselig. Apple logoen kom opp på skjermen osv, men plutselig skrudde den seg av. Det er det eneste som skjer nå. Enten så kommer det lite batteri, eller så begynner den å starte, men skrur seg plutselig av.

Hva skal jeg gjøre? Har prøvd å sjekke på nett om det er noe steder der man kan få kjøpt hovedkort til telefonen, men finner ingen ting.

Hvis det er noen som har en Iphone 3g med knust skjerm som kunne tenkt seg å selge den så er det bare å si fra ^^

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er grunnen til at de som driver med elektronikk bruker jorda sko og / eller amrbånd-til jord. :p

Den statiske elektrisiteten kan være på tusenvis av volt mens den du har kjører på 12v eller no :)

Men du skulle vell få den på garantien, regner jeg med? Hvis ikke det er sånn at hvis du skrur den opp så bryter du garantien. Incase så er det sikkert bare noen simple deler og bytte...ikkke at jeg er proff på elektrnikk da :)

Lenke til kommentar
Er en grunn til at det finnes profesjonelle som burde ta seg av slike jobber.

Tja... Det skal gå fint å skifte sjølv også.

Nå er det slik at viss du puttar eit Apple-produkt og eit skrujarn i same skuff, så forsvinn garantien. Så der er det nok lite håp. Er du sikker på at «hovedkortet» er øydelagt, og at det ikkje montert saman feil?

Lenke til kommentar

Ja jeg er sikker. Jeg har erfaring selv om jeg er så ung. Problemet er at jeg skaffa meg en ny sovesofa, som var lada med jævlig mye statisk elektrisitet. Jeg tenkte ikke over det da jeg drev med telefonen, men merka etterhvert at jeg fikk støt av alt jeg tok på, så jeg er ganske sikker på at det er pga det.

Lenke til kommentar

Skru sakene pent sammen igjen, å prøv deg på garantien. Er du heldig, så går det bra.

Den har nok IKKE godt av å få statiske utladdninger på seg, nei :-D

Er sjøl super-elektrisk når jeg går med mine fine tøffler som jeg fikk til jul. Skulle en gang plukke opp min mobil (eldre SE), å det ble så kraftig støt da at den starta seg selv på nytt. Så når jeg så hvordan den ble påvirket den gang, så kan jeg fort tro at din iPhone har fått seg en karamell som den ikke klarer å komme helt over.

Lenke til kommentar
hehe, så sant. Du kan jo fortsatt sjekke med folk som har peiling om det er noe som kan byttes og på loddes igjen? Billigere og mekke nye komponenter til under 10 kroner en og kjøpe ny til 7 og 1/2 tusen :)

Får nok ikke loddet noe der. Tida er over da ting ble håndlaget. Nå er maskinlaget og så smått at det er praktisk umulig å gjøre inngrep på slike kretskort, ettersom komponentene er en del av kortet.

Lenke til kommentar

Å prøve seg på garanti eller reklamasjon er å gjøre seg til kjeltring. Du vet at det ikke er garanti eller en reklamasjonssak, og dermed så forsøker du da å svindle produsent (ved garanti) eller selger (ved reklamasjon).

Får nok ikke loddet noe der. Tida er over da ting ble håndlaget. Nå er maskinlaget og så smått at det er praktisk umulig å gjøre inngrep på slike kretskort, ettersom komponentene er en del av kortet.

Mobilverkstedene har maskiner for å fjerne og montere BGA-kretser. BGA-kretser som i tillegg er limte er derimot mye værre. Men når det kommer til statisk elektrisitet så er det mye festlig som kan skje. Skadene er ofte ikke så lette å se, og dermed ikke så lette å reparere. Kostnad og risiko for senskade kan bli høy.

Lenke til kommentar
Du vet at det ikke er garanti eller en reklamasjonssak, og dermed så forsøker du da å svindle produsent (ved garanti) eller selger (ved reklamasjon).

Helt enig i at om man selv vet at dette er selvforskyldt skal man ikke forsøke å få dette på reklamasjonsrett eller garanti. Prøvde mer å påpeke at reklamasjon gir mer muligheter i tilfeller der garanti er brutt pga. f.eks. åpning av mobilen eller lignende.

Lenke til kommentar

Forsikring for at han ødela telefonen sin? ^^

Vel, grunnen til at jeg foreslo garanti, var vel fordi det ikke akkurat er noe kjøper har gjort galt, bortsett fra å åpne telefonen. Når jeg tenker meg om, så er vel iPhone litt sær når det kommer til å "åpne" denne, da den ikke akkurat har et lokk på baksiden hvor man kan komme til batteri osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...