Speik Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Dette er noe jeg seriøst kan alt for lite om. Jeg jobber hovedsaklig med midi og samples, er da dette nødvendig? Det er sjelden jeg merker meg at "oi, for mye bass på denne" f.eks. Hvis sangene høres greie ut, er det da vits i å gjøre noe? Det er jo en annen situasjon når jeg mikser bandlåter, noe jeg også gjør innimellom, kan noen vennligst forklare eller linke til noen gode guider osv. Alle tips er velkomne! Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Dette er noe jeg seriøst kan alt for lite om. Jeg jobber hovedsaklig med midi og samples, er da dette nødvendig? Det er sjelden jeg merker meg at "oi, for mye bass på denne" f.eks. Hvis sangene høres greie ut, er det da vits i å gjøre noe? Det er jo en annen situasjon når jeg mikser bandlåter, noe jeg også gjør innimellom, kan noen vennligst forklare eller linke til noen gode guider osv. Alle tips er velkomne! Min personlige mening er at i hovedsak ved hjemmeproduksjon av musikk, så trenger man nesten ingen form for mastring. Problemer med bass og enkeltfrekvenser lar seg lettere løse ved å se litt ekstra på mixeprosessen, enn å gjøre mastring på sluttproduktet. Den eneste mastringen jeg anbefaler hjemmeprodusenter å gjøre, er normalisering av nivået, og eventuellt en lett overhøvling med en limiter for å øke volumet litt. Ved mastring av helt album vil man selvfølgelig også prøve å gi alle sporene jevnt volum. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Propellerhead har en morsom artikkel om dynamikkomprimering og mastering her: Mastering Mastering Riktignok myntet på Reason, men det aller meste av prinsipper er allmenngyldig innen lyd og musikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå