Gå til innhold

Snakke engelsk med irsk aksent?


akristina92

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Snakker en del engelsk for tiden, men jeg snakker med en amerikansk (så godt som jeg får det til i alle fall) aksent. Sikkert etter påvirkning av film og slikt. Hørte en svenske her om dagen snakke med en veldig imponerende brittisk aksent, så da fikk jeg denne idéen. :p

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å snakke engelsk med irsk aksent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Snakker en del engelsk for tiden, men jeg snakker med en amerikansk (så godt som jeg får det til i alle fall) aksent. Sikkert etter påvirkning av film og slikt. Hørte en svenske her om dagen snakke med en veldig imponerende brittisk aksent, så da fikk jeg denne idéen. :p

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å snakke engelsk med irsk aksent?

 

En god start er å bytte alle tykke amerikanske r-er i slutten av ord ut med en kort a-lyd.

R-er midt i ordet kan byttes ut med en kort norsk østlands-r ( Ikke sunmørs-r eller spansk r )

For all del ikke skarre-r. (You won't sound like a froggie, would you?)

Betoningen får du jobbe med. Det beste er å lytte :o )

Lenke til kommentar

Etter å ha sett Braveheart X-antall ganger for et par år tilbake så fikk jeg tilbakemelding fra noen venner om hvor jeg hadde fått delvis skotsk aksent på engelsken når jeg snakket over internett på et spill jeg spilte sammen med dem.

 

Så tror nok at det å lytte en del på det og prøve å etterligne kan være en løsning. Men det finnes sikkert også en god del andre løsninger på å legge over aksent.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Snakker en del engelsk for tiden, men jeg snakker med en amerikansk (så godt som jeg får det til i alle fall) aksent. Sikkert etter påvirkning av film og slikt. Hørte en svenske her om dagen snakke med en veldig imponerende brittisk aksent, så da fikk jeg denne idéen. :p

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å snakke engelsk med irsk aksent?

 

En god start er å bytte alle tykke amerikanske r-er i slutten av ord ut med en kort a-lyd.

R-er midt i ordet kan byttes ut med en kort norsk østlands-r ( Ikke sunmørs-r eller spansk r )

For all del ikke skarre-r. (You won't sound like a froggie, would you?)

Betoningen får du jobbe med. Det beste er å lytte :o )

Det der hørtes ut som en beskrivelse av Queen's English.

Irer uttaler r-er omtrent slik som de fleste amerikanere gjør det.

Wikipedia har en fin artikkel om irsk-engelsk.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Hei!

 

Snakker en del engelsk for tiden, men jeg snakker med en amerikansk (så godt som jeg får det til i alle fall) aksent. Sikkert etter påvirkning av film og slikt. Hørte en svenske her om dagen snakke med en veldig imponerende brittisk aksent, så da fikk jeg denne idéen. :p

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å snakke engelsk med irsk aksent?

 

En god start er å bytte alle tykke amerikanske r-er i slutten av ord ut med en kort a-lyd.

R-er midt i ordet kan byttes ut med en kort norsk østlands-r ( Ikke sunmørs-r eller spansk r )

For all del ikke skarre-r. (You won't sound like a froggie, would you?)

Betoningen får du jobbe med. Det beste er å lytte :o )

Det der hørtes ut som en beskrivelse av Queen's English.

Irer uttaler r-er omtrent slik som de fleste amerikanere gjør det.

Wikipedia har en fin artikkel om irsk-engelsk.

Ja, Thendrup! Mente gal feil, trodde ikke hvor jeg var, dreit på draget, leste ikke oppgaven skikkelig, Fy meg, grauthue !

Lenke til kommentar
Hei!

 

Snakker en del engelsk for tiden, men jeg snakker med en amerikansk (så godt som jeg får det til i alle fall) aksent. Sikkert etter påvirkning av film og slikt. Hørte en svenske her om dagen snakke med en veldig imponerende brittisk aksent, så da fikk jeg denne idéen. :p

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å snakke engelsk med irsk aksent?

 

 

hvis du vil høres mer irsk ut så er det mange irske dialekter som nesten aldri sier A. så når du sier f.eks i am sier du Im eller f.eks pain sier du pin. bare et tips.. lykke til;)

Lenke til kommentar

Det beste vil så klart være å bo i Irland i et års tid. Det siste året på VGS har jeg snakket veldig mye med en utvekslingsstudent fra New Zealand, og nå har engelsken min fått et tydelig preg av aussie/nz-aksent. Når du konstant snakker engelsk med feks. irer, så vil aksenten gradvis komme helt naturlig.

 

Og forresten, den tjukke amerikanske r-en finnes også i irsk (tipper at det er nettopp fra irsk den kommer, siden mange irer emigrerte til amerika), ihvertfall i Dublin-irsk anyhow. Det er i vanlig britisk-engelsk at man finner en slags dental-r, og i Skottland "ruller" de r-ene (noen steder gjør de det med irsk også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...